تبیان، دستیار زندگی
با دیدن شکل بال های یک پرنده، می توانید بفهمید که او چگونه زندگی می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بال من، زندگی من

بال من، زندگی من

با دیدن شکل بال های یک پرنده، می توانید بفهمید که او چگونه زندگی می کند. اینکه بال ها پهن باشد یا باریک، گرد باشد یا تیز و اینکه شاه پرها با هم فاصله داشته باشند یا نه ... اگر دوست دارید با دیدن شکل یک پرنده، بقیه چیزها را حدس بزنید، این مطلب را بخوانید.

شاه پر چیست؟

پرهای بلندی که محور محکم و مشخص دارند و در بال و دم پرندگان دیده می شوند. این پرها نقش مهمی در تغییر جهت پرنده هنگام پرواز دارند.

- کبوترها، قمری ها و دارکوب ها بال های نسبتاً کوتاهی دارند. این بال ها برای پریدن سریع و چرخش های تند مناسب است. این پرنده ها به خاطر شکل زندگی و محل زیستشان به پروازهای طولانی با سرعت خیلی زیاد نیاز ندارند. اگر انتهای بال تیزتر باشد، قدرت تغییر مسیر پرنده بیشتر است. قدرت تغییر مسیر، برای شکار یا فرار لازم است.

- شکاف بین شاه پرها در سرعت های کم، قدرت تغییر بیشتری ایجاد می کند. پرندگان کوچکی مثل چکاوک ها این طوری اند. حتماً این فاصله را بیم شاه پرهای پرندگانی مثل کلاغ و گنجشک دیده اید.

- بال های صاف و بلند و بدون شکاف برای پروازهای سریع مثل پرواز شاهین و چلچله ها مناسب است. اما «بازها» بال های نسبتا پهن تری دارند که مناسب اوج گیری در آسمان است.

- قرقی ها که با پرواز میان شاخه های درختان جنگلی شکار می کنند، بال های باریک تری دارند. این بال ها تغییر مسیرهای سریع میان شاخه های درختان را ممکن می کند.

- بال هایی که از روبرو قوس دار دیده می شوند، پهن تر هستند و شکاف های کامل تری بین شاه پرها دارند. بنابراین، مناسب کرکس ها و لاشخورهایند. این پرنده ها مثل بادبادک در آسمان معلّق می مانند.

بال های بیضی شکل

بال من، زندگی من

پرندگان کوچک جنگلی یا زیستگاه های درختچه ای ( مثل گنجشک و سینه سرخ) بال های کوتاه با انتهای گرد دارند. نیروی مقاوم در برابر هوا در این بال ها به قدری کم است که بال زدن و بالا و پایین رفتن سریع را برای پرنده ممکن می کند.

بال هایی برای سرعت بالا

بال من، زندگی من

در چلچله ها و پرندگان ساحلی که در حال پرواز شکار می کنند، بال های بلند با نوک تیز مناسب است. به علّت باریک بودن این نوع بال ها، پرنده برای پروازهای کوتاه باید بال بزند. این بال ها برای پرواز با سرعت بالا بسیار مناسب است ولی در سرعت های پایین توانا نیست.

بال های بلند مناسب اوج گیری

بال من، زندگی من

در کاکایی ها، آلباتروس ها و دیگر پرندگان دریایی، بال ها بسیار کشیده هستند. بلند بودن این نوع بال، اجازه می دهد که با کمترین انرژی بیشترین نیروی بالا برنده را تولید کند. این بال ها برای پرواز سریع و فعال هم مناسب اند. اما قابلیت کمی برای تغییر مسیر دارند. این بال ها برای پرواز روی آب در مسافت های طولانی هم مناسب اند.

بال های پهن مناسب اوج گیری

بال من، زندگی من

کرکس ها، پلیکان ها و بازها بال هایی پهن و نسبتاً بلندی برای نشستن و برخاستن در جاهای کوچک دارند. این بال ها، صعود زیاد در سرعت کم را ممکن می کنند. با یان بال ها می شود به آرامی فرود آمد. بسیاری از این پرندگان بر روی خشکی اوج می گیرند و قدرت تغییر مسیر خوبی دارند.

koodak@tebyan.com

تنظیم: سید علیرضا نوابی

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.