تبیان، دستیار زندگی
در واقع از نخستین روزهای ثبت نام انتخابات، رسانه های مختلف اخباری با مضامین رقابت سخت اصلاح طلبان و اصولگرایان، آزمون اجتهاد، اعتراض و ... را در سطح جامعه اشاعه دادند. در این میان شورای نگهبان و وزارت کشور آماج حملات شدیدی قرار گرفتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آماج حملات شدید به شورای نگهبان!

در واقع از نخستین روزهای ثبت نام انتخابات، رسانه های مختلف اخباری با مضامین رقابت سخت اصلاح طلبان و اصولگرایان، آزمون اجتهاد، اعتراض و ... را در سطح جامعه اشاعه دادند. در این میان شورای نگهبان و وزارت کشور آماج حملات شدیدی قرار گرفتند.

آزاده مرنی-بخش سیاست تبیان
شورای نگهبان

طی چند ماه اخیر واژه شورای نگهبان ، احراز صلاحیت و ردصلاحیت و واژگان دیگری از این قبیل، در سطح جامعه زیاد به گوش می رسند. از این رو ضروری دانستیم تا به شرح اجمالی شورای نگهبان و وظایف آن بپردازیم. شورای نگهبان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جزو لاینفک مجلس قانون گذاری محسوب می شود زیرا شورای نگهبان وظیفه دارد تمام مصوباتِ مجلس را از بُعد عدم مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی مورد بررسی قرار داده تا در صورت لزوم، مصوبه مجلس، صورت قانونی به خود بگیرد. در این راستا اجرای اصل 99 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که مضمون آن نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرا عمومی و همه پرسی می باشد را بر عهده دارد و با توجه به اهمیت خاصِ امر انتخابات ، این شورا وظیفه رسیدگی همه جانبه و نظارت جامع بر این مهم را دارد. شورای نگهبان در راستای تحقق مسئله انتخابات، در صحت و به دور از هرگونه شایعه ای، موظف است با رعایت بی طرفی کامل در این خصوص انجام وظیفه نماید.

شرایط نامزدها هنگام ثبت نام:

اعضاء شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نمایند. تغییر محل سکونت هر یک از اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد

الف - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .
ب - حداقل سن 25 سال تمام.
ج - اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه.
د - ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ه - دارا بودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا دویست خانوار و داشتن مدرک دیپلم برای شورای روستاهای بالای دویست خانوار، داشتن حداقل مدرک فوق دیپلم یا معادل آن برای شورای شهرهای تا بیست هزارنفرجمعیت، داشتن حداقل مدرک لیسانس یا معادل آن برای شورای شهرهای بالای بیست هزارنفرجمعیت.
و - دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم از خدمت برای مردان.

تبصره 1 - اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

تبصره 2 - اعضاء شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نمایند. تغییر محل سکونت هر یک از اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد.
طبق قانون ، داوطلبان نمایندگی مجلس باید ظرف هفت روز از تاریخ انتشار دستور شروع ثبت نام انتخابات توسط وزارت کشور، با مراجعه به فرمانداری یا بخشداری حوزه انتخابیه، فرم های مخصوص اعلام داوطلبی را دریافت و تکمیل و تسلیم سازمان مربوطه نمایند.
وزارت کشور نیز موظف است در اسرع وقت، با صرف دقت فراوان مراتب را به فرمانداری یا بخشداری حوزه انتخابیه مربوطه اعلام نماید.
پس از آن فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه ملزم می باشد به صورت روزانه مشخصات کامل داوطلبان حوزه انتخابیه خود را براساس مفاد مندرج در فرم و پرسشنامه با سرعت، به وزارت کشور تقدیم نماید. در این راستا وزارت کشور هم باید تصویری از مشخصات کامل داوطلبان را روزانه به هیأت مرکزی نظارت اعلام نماید.
وزارت کشور و شورای نگهبان پس از وصول مشخصات داوطلبان ، به صورت روزانه لیست کامل آنها را تهیه و به منظور بررسی سوابق نامزدها، در رابطه با صلاحیت های مذکور در این قانون به وزارت اطلاعات ، دادستانی کل ، سازمان ثبت احوال کشور و اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل در مرکز ارسال می دارد و مراکز مزبور مکلفند ظرفِ حداکثر پنج روز نتیجه بررسی را با دلیل و سند به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام نمایند.

تحقیقات وزارت کشور

برخی نامزدها حتی در شبکه اجتماعی شخصی خود نیز به نقد این دو ارگان پرداخته و قبل از ارائه اعتراض و طی مراحل قانونی، به پیش داوری پرداختند و همین مسئله باعث ایجاد تنش و شایعاتی در سطح جامعه گردید

در مرحله بعدی وزارت کشور موظف است پس از وصول نتایج بررسی از مراجع مذکور طبق ماده 48 قانون، مراتب را به فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه به نحو مقتضی اعلام نموده و بر فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه الزامی است تا عیناَ مدارک و نتایج بررسی را در جلسه مشترک هیأت اجرائی و هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه مربوطه مطرح و مورد واکاوی قرار دهند.
هیأت های اجرایی مراکز حوزه های انتخابیه نیز وظیفه دارند حداکثر ظرف ده روز پس از پایان مهلت ثبت نام، با توجه به نتایج به دست آمده از بررسی های لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور داوطلبان را احرازصلاحیت نمایند.
در این میان افراد مورد بررسی قرار گرفته به دو دسته تایید صلاحیت و ردصلاحیت تقسیم می شوند. اما باید توجه داشت که ردصلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید مستند به قانون و براساس مدارک و اسناد معتبر باشد. کسانی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته حق دارند ظرف چهار روز از تاریخ ابلاغ به عدم صلاحیت، شکایت خود را مستدلاً به هیأت نظارت استان اعلام نمایند.

نتیجه:

با توجه به آنچه که بیش از همه حائز اهمیت است، مسئله احراز صلاحیت ها می باشد که در انتخابات پیش رو با حواشی وافری همراه بوده است. در واقع از نخستین روزهای ثبت نام انتخابات، رسانه های مختلف اخباری با مضامین رقابت سخت اصلاح طلبان و اصولگرایان ، آزمون اجتهاد، اعتراض و ... را در سطح جامعه اشاعه دادند. در این میان شورای نگهبان و وزارت کشور آماج حملات شدیدی قرار گرفتند به طوری که برخی نامزدها حتی در شبکه اجتماعی شخصی خود نیز به نقد این دو ارگان پرداخته و قبل از ارائه اعتراض و طی مراحل قانونی، به پیش داوری پرداختند و همین مسئله باعث ایجاد تنش و شایعاتی در سطح جامعه گردید. حال آن که مقام معظم رهبری موکدا بر انتخاباتی سالم و بانشاط اصرار دارند و در راستای تحقق فرمایشات ایشان، بر کاندیداها ضروریست تا با خویشتنداری و شکیبایی روند قانونی را برای حل مشکلات خود انتخاب نمایند.