تبیان، دستیار زندگی
کمتر مردی پیدا می شود که خود را موظف بداند که کارهای خانه را انجام دهد. بنا بر عرف اجتماعی این مسئولیت بر عهده زنان گذاشته شده است ، در صورتی که در شرع مقدس اسلام انجام کارهای منزل از وظایف زنان محسوب نمی شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردانه خانه تکانی کن

کمتر مردی پیدا می شود که خود را موظف بداند که کارهای خانه را انجام دهد. بنابر عرف اجتماعی این مسئولیت بر عهده زنان گذاشته شده است، در صورتی که در شرع مقدس اسلام انجام کارهای منزل از وظایف زنان محسوب نمی شود. این روزها زنان شاغل و خانه دار به یک چیز فکر می کنند و آن هم خانه تکانی عید است.

مرضیه ولی حصاری-بخش خانواده ایرانی تبیان
کمک کردن اقایان در منزل

مسئولیت های مردانه

مردان در بیرون از منزل وظیفه سخت تامین معاش خانواده و فعالیت اقتصادی را بر عهده دارند. آنها باید بتوانند فکر کنند، تصمیم بگیرند و آینده نگری کنند و به مفهوم واقعی کلمه زندگی را مدیریت نمایند. این مسئولیت وظیفه خطیری است که هیچکس منکر آن نیست، اما موضوع دیگری نیز مطرح است، اینکه مردان از توانمندی های بدنی بیشتری نسبت به زنان برخوردارند و در برابر سختی ها و به خصوص کارهای فیزیکی قابلیت های بیشتری دارند. این روزها به علت مشکلات اقتصادی و سخت شدن تامین معاش خانواده بسیاری از زنان دوشادوش همسرانشان در بیرون از منزل کار می کنند اما زمانی که بحث رسیدگی به امور منزل مطرح می شود کارها صرفاً زنانه محسوب شده و باز این بانوی خانه است که به رغم داشتن جثه ای کوچکتر و ضعیف تر باید به امور منزل به تنهایی رسیدگی کند.

الگویی برای کار کردن مردانه

در تقسیم وظایف خانه دغدغه اصلی باید هماهنگی و مشارکت باشد؛ نه اینکه کارها به صورت مساوی میان زن و مرد تقسیم شود

در مورد اهمیت کار کردن مرد در خانه و کمک کردن به همسر روایاتی وجود دارد.امام علی (ع) میفرمایند: یک روز پیامبر وارد منزل ما شد، در آن موقع فاطمه در حال پخت غذا در کنار ظرفی بود و من برای او عدس ها را تمیز می کردم.

پیامبر فرمود: بشنو از من آن چیزی را که به امر پروردگارم می گویم. هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند مگر اینکه ثواب این کار او به اندازه هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد و به اندازه یک سال عبادتی که همه روزهایش را روزه گرفته و شب هایش را برای عبادت شب زنده داری کرده باشد. خداوند به چنین کسی پاداشی می دهد که به پیامبران صابر خود مانند داوود، یعقوب و عیسی عطا کرده است.
ابالحسن! کسی که در کارهای منزل بدون هیچ گونه تکبر و سرکشی و دلتنگی به همسر خود کمک کند، خداوند متعال اسمش را در زمره شهیدان ثبت می کند و برای او به ازای هر روز و شبی در این کار پاداش حج و عمره می دهد و به ازای هر قطره عرقی که از بدنش جاری شود یک خانه در بهشت برایش منظور می کند. اباالحسن ! یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از هزاران سال عبادت و هزار سال حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عیادت از هزار بیمار و هزار نماز جمعه و هزار تشیع جنازه و سیر کردن هزار گرسنه و پوشاندن هزار برهنه و هزار اسب در راه خدا دادن و بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات، انجیل و زبور و قرآن و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و بخشیدن هزار شتر به فقیران است. مرد خدمتکار به همسر از دنیا بیرون نمی رود مگر اینکه جایگاه خود را در بهشت ببیند. ابالحسن کسی که رویگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش بدون حساب وارد بهشت شود. (1)

تقسیم کار عاشقانه

برای اینکه در خانه تقسیم کار عادلانه وجود داشته باشد، اولین قدم آن است که کلیشه های جنسیتی دور ریخته شود . اینکه ظرف شستن کار مردها نیست و یا جارو کشیدن کاری زنانه است، اعتقاداتی کاملاً بی معناست و بازمانده از گفتمان قدرت در جامعه ای است که جایگاه مرد خانواده را فقط در انجام کارهای بیرون از منزل می داند. در حالی که در شرع و سیره ائمه این مسئله مورد تایید قرار نگرفته است.
در تقسیم وظایف خانه دغدغه اصلی باید هماهنگی و مشارکت باشد؛ نه اینکه کارها به صورت مساوی میان زن و مرد تقسیم شود. زنهای ایرانی بنا بر مهر و عاطفه ای که نسبت به خانواده و همسرانشان دارند غالباً با جان و دل به کارها و امور منزل رسیدگی می کنند. اما در بعضی از ایام مانند روزهای تعطیل و ایام نوروز ، زمانهایی که بار کارهای خانه چند برابر می شود نیاز به همکاری و مشارکت همسرانشان دارند تا با این مشارکت عاشقانه به هیچ کدام فشاری طاقت فرسا وارد نشود.

کمک های عیدانه

مردان از توانمندی های بدنی بیشتری نسبت به زنان برخوردارند و در برابر سختی ها و به خصوص کارهای فیزیکی قابلیت های بیشتری دارند

سنت خانه تکانی قبل از سال جدید سنت بسیار پسندیده ای است. تمیز و مرتب شدن خانه علاوه بر نظافت و پاکیزگی باعث طراوت و شادابی روح تک تک اعضای خانواده خواهد شد.
کارهای خانه تکانی به علت اینکه در یک برهه زمانی خاص صورت می گیرد بسیار خسته کننده و طاقت فرسا است و در بسیاری از مواقع باعث وارد آمدن فشارهای روحی و جسمی بر زنان می شود. در این موقعیت است که حضور مرد خانه در کنار همسرش علاوه بر اینکه قوت قلبی برای او محسوب خواهد شد در به سر انجام رسیدن کارها بسیار موثر خواهد بود. در خانه تکانی های عیدانه به علت حجم سنگین کارها همچون ، جا به جایی لوازم منزل، پاک کردن شیشه پنجره ها و دیوار ها و شستن فرش ها ... نیاز به حضور یک مرد کاملاً احساس می شود. در این جاست که مرد خانه حتی اگر اهل کار کردن در منزل نیست باید آستین ها را بالا بزند و مردانه پای خانه تکانی در کنار همسرش بایستد.

پی نوشت:
1)بحار الانوار، ج 13، ص 133.




مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.