تبیان، دستیار زندگی
«نامزدم وقت کمی برای من می گذارد»، «فکر می کردم معاشرتی است، نمی دانستم رفیق باز است»، «همه وقتش را با دوستانش می گذراند، می ترسم بعد از عروسی هم همین طور باشد» و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به راه آوردن نامزد رفیق باز

«نامزدم وقت کمی برای من می گذارد»، «فکر می کردم معاشرتی است، نمی دانستم رفیق باز است»، «همه وقتش را با دوستانش می گذراند، می ترسم بعد از عروسی هم همین طور باشد» و...

فرآوری: فاطمه ایمانی - بخش کلوب ازدواج تبیان
رفیق باز

اگر این ها شکایت های شما هم هست، ممکن است با یک فرد رفیق باز نامزد کرده باشید. کسی که زندگی با او کم کم برایتان آزاردهنده خواهد شد. اما قبل از هر چیز باید بدانید که آیا واقعا طرف شما رفیق باز است یا شما این طور فکر می کنید؟

یکی از توصیه های همیشگی روانشناسان خانواده این است که اگر در مرحله انتخاب همسر هستید، قید مردان رفیق باز را بزنید. زندگی با چنین مردانی یک ریسک بزرگ است که یک تنهایی ناتمام و دنیایی از مسئولیت را برای شما به ارمغان می آورد. مردان رفیق باز، همان قدر که در زندگی رفقایشان تنیده شده اند، از زن و فرزند خودشان کم می گذارند. آنها ممکن است به خاطر رفاقت، کارهای پرهزینه ای انجام دهند که زندگی مشترکتان تاوان آن را بپردازد. این مردان در دسترس نیستند، شما را نادیده می گیرند و خیلی وقت ها بار رفیق بازی هایشان را به همسرانشان تحمیل می کنند.

انرژی تان را صرف حذف دوستان او نکنید بلکه جذابیت های دو نفرگی و با هم بودن را آنقدر زیاد کنید تا او ترجیح دهد روابط متاهلی داشته باشد، بیشتر با شما باشد یا در خانواده وقت بگذراند

بگذارید همین اول کار یک نکته را به شما بگوییم: رفیق بازی اگرچه طبق عرف تعریف می شود، اما تشخیص آن تا حدود زیادی بستگی به خود شما دارد. اگر خودتان هم اهل معاشرت زیاد با دوستانتان باشید، تحمل یک مرد رفیق باز برایتان ساده تر می شود. اما اگر شما درونگرا باشید، دوستان کمی داشته باشید یا زندگی خانوادگی را به ارتباط با دوستانتان ترجیح دهید، زندگی با مردی که بیشتر وقتش را برای دوستانش صرف می کند، بدجور آزارتان می دهد.

چطور بفهمید کسی رفیق باز است؟

در هنگام آشنایی یا در جلسات خواستگاری از طرف مقابلتان این سوال ها را بپرسید:
1- در طول روز یا هفته، چند ساعت با دوستانتان وقت می گذراید؟
2- اعتقاد شما درباره ارتباط با دوستان، پس از ازدواج چیست؟ آیا شکل این ارتباط و مدت زمان آن تغییری می کند؟
3- تا کجا پای یک دوست می ایستید و چقدر اجازه می دهید به زندگی تان وارد شود؟
4- دوستان شما اولویت چندم زندگی تان هستند؟
5- اگر همسرتان با دوستانش زیاد ارتباط داشته باشد، شما چه عکس العملی نشان می دهید؟
علت های رفیق بازی
شخصیت هایی كه پختگی كافی را ندارند و برای تأمین اعتبار و ابراز خود به دوستان وابسته می شوند.
افرادی كه در خانواده دوران مجردی یا زندگی متاهلی فعلی شان صمیمیت و رابطه شاد را تجربه نكرده اند.
افرادی كه باور نكرده اند دوران مجردی تمام شده است و نمی دانند متاهلی چه نیاز ها و ضرورت هایی دارد.
افرادی كه الگوی رفیق بازی را دیده و یا با آن الگو بزرگ شده اند.

با نامزد رفیق باز چه کنید؟

اگر خودتان هم اهل معاشرت زیاد با دوستانتان باشید، تحمل یک مرد رفیق باز برایتان ساده تر می شود

شما می توانید یک نه بگویید و همه چیز را به هم بزنید. اما نباید به همین زودی به فکر جدایی بیفتید. اگر نامزدتان رفیق باز است، شاید بد نباشد برای اصلاح او تلاش کنید. تغییرات ذره ذره ایجاد می شوند، به شرطی که خود او آمادگی تغییر را داشته باشد و ضرورت آن را حس کند. این اقدامات می تواند برای اصلاح نامزدتان کمک کننده باشد:
1- بعد از ازدواج ارتباط همسران باید با دوستان دوران مجردیشان كمتر شود و اولویت شان همراهی با همسرشان باشد اما توقع قطع كامل این رابطه های دوستانه را هم نداشته باشید. به او اجازه دهید در زمان های مشخصی، مثلا آخر هفته ها یا دو روز در هفته با دوستانش باشد و بقیه وقتش را برای شما صرف کند.
2- انرژی تان را صرف حذف دوستان او نکنید بلکه جذابیت های دو نفرگی و با هم بودن را آنقدر زیاد کنید تا او ترجیح دهد روابط متاهلی داشته باشد، بیشتر با شما باشد یا در خانواده وقت بگذراند.
3- دنبال علاقه های مشترك، حل مسئله های مشترك و وقت گذرانی های جذاب بگردید. وقتی با هم هستید از كمبودها، انتظارات به زمین مانده و غرغرهای همیشگی حرفی نزنید. بیشتر با هم بخندید.
4- دوستان مشترکی پیدا کنید که بتوانید رابطه خانوادگی با آنها بسازید و به نوعی شما هم در رفت و آمد او با دوستان متاهلش شریک شده و او را در روابط خود با دوستان متاهلتان وارد کنید.


برگرفته از: همشهری


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.