تبیان، دستیار زندگی
از تلاش های کارکنان تان حمایت کنید. اگر برایتان مقدور نیست به آنها اجازه دهید در ساعات اداری به این طرح ها بپردازند در عوض اجازه استفاده از امکانات شرکت را به آنها داده یا بودجه معینی را برایشان تعیین کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرورت واکنش مناسب روابط عمومی ها در قبال تحرکات پنهانی

از تلاش های کارکنان تان حمایت کنید. اگر برایتان مقدور نیست به آنها اجازه دهید در ساعات اداری به این طرح ها بپردازند در عوض اجازه استفاده از امکانات شرکت را به آنها داده یا بودجه معینی را برایشان تعیین کنید.

هومن بهلولی- روابط عمومی

مسیر حرکت

به گزارش  کاوشگران روابط عمومی، بسیاری از شرکت ها کارهای خیرخواهانه خود را در بوق و کرنا کرده و با حمایت از این چنین طرح های خیر خواهانه ای خود را در نظر مشتری سخاوتمند جلوه می دهند. این گونه حمایت ها قابل ستایش هستند، ولی به سادگی می توانند نتیجه معکوس دهند. به عنوان مثال شرکتی که دائماً کارهای خیر خواهانه اش را به رخ می کشد، این تردید را که شرکت مزبور تنها از این طرح های خیرخواهانه برای ظاهر سازی استفاده می کند، در افکار عمومی تقویت می کند. درست مانند فرد ثروتمندی که با فرارسیدن زمان مرگش به ناگهان بخشنده و سخاوتمند می شود. سوءظن وارده این است که شرکت مانند فرد ثروتمند مذکور در تلاش است تا تنها با پول خرج کردن بهشت را برای خود بخرد .
جایگزین این گونه رفتار های مشکوک انجام فعالیت های خیر خواهانه شرکت به شکل ساده و بدون زیاده روی در استفاده از تبلیغات است، اما فایده چنین کاری برای یک شرکت چیست؟


ایده

مؤسسه « بادی شاپ » به خاطر روش غیر معمول خود در تجارت لوازم آرایشی و بهداشتی دارای شهرت جهانی است. «انیتا رادیک » بنیانگذار مؤسسه بارها اذعان داشته که در گذشته هیچ گونه اعتقادی به بازاریابی نداشته است، اما وی اکنون این کار را به خوبی هرچه تمام تر انجام می دهد. در واقع او روابط اجتماعی خوبی داشت و توانست با استفاده از این ویژگی خود باعث ترقی شرکتش شود.
یکی از ویژگی های مهم شرکت « بادی شاپ » این است که هر نمایندگی به انجام کارهای خیرخواهانه محلی تشویق می شود. کارکنان شرکت می توانند انتخاب کنند که در کدام پروژه نوع دوستانه مشارکت داشته و با کمک شرکت راه انجام آن را بیابند. این امر بدین معناست که نمایندگی های محلی بادی شاپ ممکن است به ساختن زمین بازی کودکان، نوانخانه، تجهیز بیمارستان ها یا صدها فعالیت دیگر بپردازند. کارکنان گاهی وقتشان را برای مشارکت در پروژه هایی مانند جمع آوری پول و ساخت مراکز مشاوره صرف می کنند،
اگرچه شرکت « بادی شاپ » به کارکنانش اجازه انجام این گونه فعالیت ها را در ساعت اداری می دهد اما برخی از کارکنان حتی ساعات شخصی خود را نیز صرف انجام این امور می کنند. نتیجه این روش این است که کارکنان خود را بخش مفیدی از جامعه دانسته، احساس می کنند در حال کارکردن برای رییس با اخلاقی هستند و در نهایت حس خوب جزئی از تیم شرکت بودن را به دست می آورند و اما نکته مهم برای شرکت اینکه در مناطق محلی به سرعت این ذهنیت که « بادی شاپ » به دنبال کمک رسانی صادقانه به جای استفاده تبلیغاتی صرف از طرح های خیرخواهانه است، به وجود آمد. به طور حتم این روش شرکت بهترین راه برای جلب توجهات بوده است.

آنچه باید در عمل انجام دهیم

- کارکنان خود را در پروژه های خیرخواهانه مشارکت دهید، در حقیقت اولویت تان قراردادن آنها در راستای پروژه ها باشد.

- از تلاش های کارکنان تان حمایت کنید. اگر برایتان مقدور نیست به آنها اجازه دهید در ساعات اداری به این طرح ها بپردازند در عوض اجازه استفاده از امکانات شرکت را به آنها داده یا بودجه معینی را برایشان تعیین کنید.

- این گونه فعالیت های کارکنان را در بوق و کرنا نکنید، زیرا باعث لطمه خوردن به صداقت شرکت تان و نتیجه کار می شود.

- قبول کنید که ممکن است نتیجه این گونه طرح ها در طولانی مدت حاصل شود و همچنین ممکن است مشکلاتی از قبیل اشتباه کارکنان پیش بیاید، بنابر این ترس را کنار گذاشته و اجازه دهید کارکنان تان از اشتباهات خود درس بگیرند.