تبیان، دستیار زندگی
آنچه در پایان بررسی ها را با ابهام مواجه ساخت، تعدادی از چهره های سرشناسی بودند که نام شان نه در «لیست تایید شده ها» و نه در «لیست رد شده ها» به چشم نمی خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

1500 نفر تایید صلاحیت شدند

آنچه در پایان بررسی ها را با ابهام مواجه ساخت، تعدادی از چهره های سرشناسی بودند که نام شان نه در «لیست تایید شده ها» و نه در «لیست رد شده ها» به چشم نمی خورد. تلاش ها نیز برای اطلاع یافتن از این تصمیمات از هر دو نهاد اجرایی و نظارتی انتخابات راه به جایی نبرد.

بخش سیاست تبیان
تایید صلاحیت


به گزارش تبیان به نقل از مشرق، روزنامه اعتماد در گزارشی انتقادی با عنوان چهره های شاخص در برزخ صلاحیت به این موضوع می پردازد که با وجود اعلام تاییدصلاحیت قریب به ١٥٠٠ تن از نامزدان رد صلاحیت شده «تایید» یا «رد» برخی چهره های سرشناس هنوز اعلام نشده است که برخی رونامه های دیگر از جمله روزنامه رسالت با تاکید بر تایید صلاحیت نزدیک به 6300 نفر معتقدند فضا برای رقابتی تر شدن انتخابات فراهم گردیده است.
روزنامه اعتماد در بخشی از گزارش خود می نویسد:« فهرستی از اسامی تایید صلاحیت شده ها از سوی شورای نگهبان روانه وزارت کشور شد. لیستی که گویای افزایش تعداد شرکت کنندگان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود، در آمارهای منتشره چیزی حدود ١٥٠٠ نفر را دیگر بار به گردونه انتخابات کشور بازگردانده است. اعلام این اسامی که هنوز به صورت رسمی عنوان نشده، البته بدون حواشی هم نبود.
درست چند ساعت قبل از ارایه این لیست به نهاد نظارتی انتخابات، سخنگوی شورای نگهبان از بازگشت ٢٥ درصد از رد صلاحیت شده ها به رقابت های انتخاباتی خبر داده بود، تا امیدها را همچنان برای بازگشت چهره های مطرح سیاسی باقی بگذارد. اما ساعت چهار صبح لیستی به وزارت کشور رسید که نام چندین نفر را جا انداخته بود تا در میان این انتظارات خبرهای موثقی هم به دست کاندیداها نرسد. آنچه در پایان بررسی ها را با ابهام مواجه ساخت، تعدادی از چهره های سرشناسی بودند که نام شان نه در «لیست تایید شده ها» و نه در «لیست رد شده ها» به چشم نمی خورد. تلاش ها نیز برای اطلاع یافتن از این تصمیمات از هر دو نهاد اجرایی و نظارتی انتخابات راه به جایی نبرد.
تنها خبری که در این مورد به گوش می رسید همان عناوین خبری رسانه هایی بود که در گزارشات خود نام یکی از کاندیداها را اعلام و از بی اطلاعی آنها از اینکه نام شان در کدام یک از لیست ها قرار گرفته است، گفته اند. در این میان هم تنها دو نفر از دو نهاد نظارتی و اجرایی انتخابات بودند که با اظهارنظر خود فقط آمار دقیقی از تایید صلاحیت شده ها داده اند. سیامک ره پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان، اعداد و ارقامی را از درصد و تعداد تایید صلاحیت شده ها می دهد. او با اعلام اینکه ٤٠ درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش از این در هیات های نظارت استان ها تایید صلاحیت شده بودند از نتیجه بررسی های شورای نگهبان می گوید که ١٥ درصد دیگر را نیز به تعداد احراز صلاحیت شدگان افزوده شد. درصدی که چیزی حدود ١٥٠٠ نفر را به لیست انتخابات اضافه می کند تا تعداد نامزدهای انتخابات را به عدد ٦٣٠٠ نفر برساند.


منبع : مشرق