تبیان، دستیار زندگی

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول

لکه برها حلال های قوی هستند که لکه ها را در خود حل می کنند و از این طریق باعث پاک شدن آنها می شود. بسیاری از لکه برها موادی هستند که در خانه وجود دارند واز آنها به عنوان ضد عفونی کننده و پاک کننده استفاده می شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول


اهداف جلسه:
آشنایی با گیاه آلوئه ورا
آشنایی با ترکیبات مهم گیاه آلوئه ورا
آشنایی با  ویژگی های گیاه آلوئه ورا

وسایل مورد نیاز:
کامپیوتر مجهز به اینترنت
گیاه آلوئه ورا


مقدمه
لکه برها حلال های قوی هستند که لکه ها را در خود حل می کنند و از این طریق باعث پاک شدن آنها می شود. بسیاری از لکه برها موادی هستند که در خانه وجود دارند واز آنها به عنوان ضد عفونی کننده و پاک کننده استفاده می شود. مانند آب ژاول، آمونیاک، آب صابون، الکل، آب اکسیژنه و ....
در این پروژه، قصد داریم با انواع لکه ها و روش های عصاره گیری آشنا شده و با توجه به ساپنین موجود در گیاه  آلوئه ورا که گیاه نمونه موردی این تحقیق می باشد، موفق به ساخت لکه بری جهت پاک کردن لکه های چربی شامل لکه ی کره ی گیاهی و کره ی حیوانی و روغن زیتون بر سطح شیشه و باکتری های موجود در محیط اطراف ما شامل  باکتری دست وپول شویم.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول

 

 هدف از انجام این پروژه دست یابی به نوعی لکه بر گیاهی بوده است که توانایی پاک کردن لکه ها شامل لکه های چربی بر روی سطوح شیشه ای و همچنین باکتری های موجود در محیط اطراف را داشته باشد و در عین حال مضرات مواد شیمیایی منجمله آلوده کنندگی محیط زیست، خطرناک بودن و تجدیدناپذیر بودن را نداشته باشد که به همین منظور از عصاره ی گیاهی (گیاه آلوئه ورا) استفاده شد.

1-1 گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا ( آلوورا ) یا صبر زرد گیاهی است علفی و چند ساله با برگ های ضخیم، گوشتی و دراز. حاشیه برگ های آن کمی پیچ و خم دار و دارای تیغ است. گل های آن به صورت خوشه ای زیبا در انتهای محور ساقه گل دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارند.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول

 

آلوئه ورا خاص مناطق آفریقایی است که به آن زنبق بیابانی یا صحرایی هم می گویند. در برخی کشورها با نام هایی چون «گیاه جاودانگی»، «گیاه دارویی»، «گیاه ملکه» و ٦ نامیده می شود.
نخستین بار مصری ها  گیاه آلوئه ورا را برای درمان زخم ها، سوختگی ها و عفونت ها به کار می گرفتند. پس از آنها یونانی ها، اسپانیایی ها و آفریقایی ها به شیوه ها و منظورهای مختلف از  گیاه آلوئه ورا استفاده می کردند.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول

 

1 -2 ترکیبات مهم گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین های A2وB به میزان ۴۰- ۲۵درصد کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین ۲A، B وC است.
ترکیبات مهم دیگر گیاه آلوئه ورا شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم ها از جمله: اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، همچنین ویتامین هایی نظیر: B1، B2، B6، C، E و اسید فولیک و مواد معدنی مانند: کلیسم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می باشند.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول

1 -3 ویژگی های گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا گیاهی است که محدودیت های آبی و خاکی و شرایط سخت اقلیمی را به راحتی تحمل می یکند.

آلوئه ورا به صورت ژل، پودر، کپسول، عصاره و برگ تازه مورد استفاده قرار می یگیرد و در صنایع آرایشی، نوشابه یسازی و ده ها موارد دیگر استفاده گردیده و در بازار جهانی جایگاه مناسبی دارد.

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول

 

  قدرت جذب آلوئه ورا 4 برابر سریع تر از آب می یباشد.
این معجزه یگر خواص ضد لک ، ضد جوش ، آکنه ، چروک ، گوشت اضافه و آفتاب سوختگی و ضد عفونی کننده دارد.

نام آلوئه ورا در لغت به معنای ماده تلخ درخشان می باشد که از کلمه عربی آلوئه بر گرفته می باشد آلوئه ورا در ایران به نام صبر زررد مشهور است آلوئه ورا چنان خواص چشمگیر ومتعددی دارد که نامها والقاب زیادی از قبیل: گیاه درمانگر، گیاه سوختگی، دکتر گلدنی، گرز بهشتی را به خود تخصیص داده است.  

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول

 

آلوئه ورا از خانواده زنبق می باشد این گیاه با ظاهری شبیه کاکتوس، گیاهی دائمی، گوشتی وآبدار است که با برگ های پهن تیغ دار حداکثر دو متر ارتفاع دارد با جدا سازی تیغ هایی که در لبه برگها قراردارند مایع غلیظ وژله مانندی ترشح می شود که تمام خواص گیاه در آن نهفته است.

تکلیف1:  برای این جلسه یک قطعه از گیاه آلوئه ورا را تهیه نموده و بعد از بررسی ظاهری گیاه، با توجه به مطالب متن درس در موارد مختلف از آن استفاده نمایید. 
این فعالیت را با ثبت یک گزارش کامل برای ما ارسال نمایید.
تکلیف2: در اینترنت جستجو کنید و درباره خواص گیاه آلوئه ورا و موارد مصرف آن اطلاعات کاملی تهیه نمایید. این اطلاعات را طبقه بندی کرده و بصورت گزارشی کوتاه برای ما ارسال نمایید.
محل بازدید/ اردو/ خرید:  جهت تهیه گلدان گیاه آلوئه ورا می توانید به مراکز فروش گل و گیاه نزدیک محل زندگی تان مراجعه نمایید.
منابع مطالعه:  برای آنکه به اطلاعات بیشتری درباره گیاه آلوئه ورا دست یابید، مقاله موجود در سایت تبیان را مطالعه نمایید.


مطالب مرتبط:

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه اول

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه دوم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه سوم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه چهارم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه پنجم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه ششم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه هفتم
تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: الهام گارسچی- تنظیم: نیلوفر یاقوتی