تبیان، دستیار زندگی
زمانی که خبر بازگشت امام راحل در کوچه پس کوچه های شهر پیچید بازوی انقلاب خونی تازه را در کالبد خود احساس کرد تا باری دیگر رهبری به بلندای تاریخ را در کنار خود ببیند و لمس نماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز وفاداری به انقلاب اسلامی(روز شمار ۱۹ بهمن)

زمانی که خبر بازگشت امام راحل در کوچه پس کوچه های شهر پیچید بازوی انقلاب خونی تازه را در کالبد خود احساس کرد تا باری دیگر رهبری به بلندای تاریخ را در کنار خود ببیند و لمس نماید.

فرآوری: ه.هدایتی-بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
۱۹ بهمن ۵۷

در آن روزها همه آماده تحولی عظیم بودند؛ تحولی که از سال ۴۲ آغاز و هم اکنون آماده ثمردهی بود.
در این بین اقشار مختلف فوج فوج به این حرکت میلیونی می پیوستند تا هر روز راه برای رسیدن به قله انقلاب و افتخار هموارتر گردد.
اما در این بین نقش نیروهای نظامی که تا چندی پیش به عنوان سدی در مقابل مردم عمل می نمودند با تغییر رویه ای که داشتند غیر قابل انکار است.
امام ( ره ) در این رابطه خطاب به افسران نیروی هوایی حرکت آنها را مقدس بر شمردند و گفتند: درود بر شما که قدر نعمت خدا را دانستید و به دامن قرآن پیوستید. درود بر شما که ترک کردید حکومت طاغوت را و به حکومت الله پیوستید. . . باید این نهضت را حفظ کنید تا ان شاء الله آخر نقطه و نهایت که قیام یک حکومت عدل انسانی اسلامی به جای یک حکومت طاغوتی است.
اما بیعت تاریخی کارکنان این نیرو در مدرسه علوی به تاریخ ۱۹ بهمن باعث گردید تا آنها به عنوان پیشقراولان نیروهای مسلح در وحدت و همدلی با رهبری نام بگیرند و خود را برای یک افتخار جاودانه محیا سازند.

نگاهی به خیزش تدریجی نیروی هوایی ارتش و یکی شدن با انقلاب

نیروهای رژیم در حالی که نمی خواستند باور کنند خیزش مردم روزی آنها را به خاک مزلت می کشاند در جست وجوی راهی برای سرکوب قیام عمومی و مقدس مردم بودند، مردمی که تا این روز از تمام توان خود برای نشان دادن خواسته به حق خود یعنی برپایی حکومتی اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) ایستادگی کرده بودند.
پرسنل نیروی هوایی در حالی که فریاد مردم را می شنیدند و از حضور امام خمینی نمی توانستند به سادگی بگذرند ثانیه ها را می شمردند تا در هر فرصتی سیمای رهبر خود را به نظاره بنشینند و از پیروزی غریب الوقوع انقلاب سخن به میان آورند و هم راستا با برخی دیگر از نظامیان که دستور شلیک به مردم را اجرا نمی کردند به حرکت درآیند.

دیداری از جنس حقیقت

پس از انتشار خبر بیعت، دولت بختیار مبهوت از اوضاع به وجود آمده نمی خواست به همین سادگی غائله را به مردم تسلیم نماید لذا خبر روزنامه کیهان را که با تیتر درشت «پرسنل نیروی هوایی با امام خمینی بیعت کردند» را کذب و عکس را مونتاژ شده خواند و ادامه این حرکت حکم دستگیری عکاس را نیز صادر کرد اما نمی دانست که امام آگاه تر از اوست و حضور همافران را تایید می نمایند

آنها در تاریخ ۱۹ بهمن ۵۷ به دیدار امام خود رفتند و همبستگی خود را با وی اعلام نمودند.
نورشاهی، یکی از همافرانی که در جریان بیعت با امام (ره)، حاضر بوده است، در تشریح خاطرات آن روز گفته: «جلسه اى در روزهاى نزدیک به پیروزى انقلاب با مرحوم حضرت آیت الله طالقانى داشتیم و ایشان به ما گفتند که اگر قصد دارید کارى انجام دهید باید اقدامى باشد که یک سر و گردن از پیرزنى که عصازنان به خیابان آمده است بالاتر باشد. این سخنان در حقیقت یک نوع حرکت روانى و کار تهیج کننده محسوب مى شد و پس از آن بود که تصمیم گرفته شد تا در روز ۱۹ بهمن، رژه رسمى برگزار شود».
همافران، پس از دیدار با آیت الله طالقانی تصمیم گرفتند تا صبح روز ۱۹ بهمن در مدرسه علوی تهران لباس های خود را عوض کنند و در حضور امام (ره) به صف شوند تا به امام(ره) ادای احترام و اعلام بیعت کنند. از آن جایی که در مدرسه رفاه فضای کافی وجود نداشت عده ای، نماینده شدند و در محضر امام(ره) حضور یافتند. خبری که پنجه بر صورت ظلم بود.

بختیار و تراژدی دروغ

پس از انتشار خبر بیعت، دولت بختیار مبهوت از اوضاع به وجود آمده نمی خواست به همین سادگی غائله را به مردم تسلیم نماید لذا خبر روزنامه کیهان را که با تیتر درشت «پرسنل نیروی هوایی با امام خمینی بیعت کردند» را کذب و عکس را مونتاژ شده خواند و ادامه این حرکت حکم دستگیری عکاس را نیز صادر کرد اما نمی دانست که امام آگاه تر از اوست و حضور همافران را تایید می نمایند.
پس از آن، دولت برای شناسایی همافران اقدام کرد و مردم را وادار نمود تا کارت شناسایی خود را در خیابان انقلاب نشان دهند تا همافران را بیابند اما موفقیتی حاصل نکردند.
بعد از ظهر همان روز، تعدادی دیگر از همافران از اصفهان به محضر امام رفتند و غروب برای پیشگیری از خطر، در انتهای خیابان نواب راهپیمایی شبانه برگزار کردند و مردم شعار «مسلمان به پا خیز همافرت کشته شد» را سر دادند.
دولت بختیار برای حفظ قدرت و ترس از گسترش حاکمیت انقلاب توسط دولت بازرگان، همان شب، به پادگان نیروی هوایی حمله کرد. دانشجویان همافرى در پادگان مشغول دیدن فیلم بودند و با حمله نیروهای ساواک و افسران گارد شاهنشاهی به پادگان از دیوار بالا رفتند و فرار کردند. مردم از این حادثه مطلع شدند و برای حمایت از همافران به سمت پادگان نیروی هوایی در خیابان پیروزی تظاهرات کردند. وقتی درگیری بین نیروهای گارد شاهنشاهی با پرسنل نیروی هوایی بالا گرفت، مردم با این خبر که به داد همافران برسید، به محل استقرار نیروی هوایی هجوم آوردند و به دفع و عقب راندن نیروهای گارد مبادرت ورزیدند.فردای آن روز روزنامه ها نوشتند: "جنگ خونین لشکر گارد با نیروی هوایی".
عباس قره باغی، فرمانده ارتش وقت در خاطرات خود درباره حادثه آن روز نوشته است: "غروب روز 19 بهمن، آقای بختیار به من تلفن زده، سوال نمود: روزنامه کیهان را دیده اید؟ گفتم نه هنوز. اظهار کرد عکس عده ای از پرسنل نیروی هوایی را در اقامتگاه آقای [امام] خمینی چاپ کرده است و اضافه نمود که معلوم است که یکی ازعکس های مراسم سابق را مونتاژ کرده اند. سوال کردم که چگونه فهمیدید مونتاژ کرده اند؟ جواب داد کاملا روشن است. ضمنا از سپهبد ربیعی سوال کردم، ایشان هم اظهار نمود ما بررسی کردیم، این عکس مونتاژ شده است و دستور دادیم که در روزنامه ها تکذیب کنند. گفتم ، الان دستور می دهم. ضمن خواستن روزنامه کیهان چگونگی را از فرمانده نیروی هوایی سوال کردم. مطالبی را که به نخست وزیر گفته بود، برای من هم تکرار نمود و اضافه کرد که این تبلیغات، دروغی است و تقاضا نمود ستاد بزرگ ارتش داران نیز مراتب را تکذیب نماید. با اعتماد به اظهارات فرمانده نیروی هوایی و نخست وزیر، روابط عمومی ستاد بزرگ ارتش داران، رویداد را تکذیب نمود. آقای بختیار نیز روز 21 بهمن در مجلس سنا آن را کاذب اعلام کرد."
پیوستگی همافران به مردم و بیعت با امام(ره)، یکی از آن حوادث تسریع کننده پیروزی انقلاب بوده است که با عکس حسین پرتوی، شور پیروزی را در مردم بیدار کرد.

در ادامه برخی دیگر از رویدادهای امروز 19 بهمن 57 می آید:

-امام خمینی از راهپیمایی مردم در حمایت از دولت مهندس بازرگان تشکر کردند.
-طرفداران قانون اساسی، شهر خوی را به آتش کشیدند و در شهر گنبد به یک حمام زنانه یورش بردند.        
-عده ای از هواداران رژیم که به طرفداری قانون اساسی در تهران تجمع کرده بودند، با مخالفین خود به زد و خورد پرداختند.
-خبرنگار لوس آنجلس تایمز، در تیراندازی های خیابان فرح آباد ژاله تیر خورد و کشته شد.
-طی روزهای گذشته و امروز، شهر تهران شاهد تظاهرات مردم و فریاد و خشم کلیه اقشار در مقابل رژیم بود. بانک ها و دیگر مؤسسات دولتی مورد هجوم مردم به ستوه آمده از جنایت های شاه قرار گرفتند و شعله های آتش از همه سو زبانه می کشید.
-امام خمینی طی نطق کوتاهی که از شبکه تلویزیونی کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون بطور مستقیم پخش می شد ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه های گروهی گفتند: دستگاه هایی در این قسمت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می بودند. ولی رژیم غاصب از آنها در راه هدف های نامشروع استفاده کرده است.
-سرهنگ قذافی حمایت خویش را از انقلاب مردم ایران اعلام داشت.
-در درگیری های گرگان، پنج نفر کشته و یازده نفر مجروح شدند.
-خانواده افسران بازداشتی نیروی هوایی، همچنان با ادامه تحصن، تهدید به اعتصاب غذا کردند.
-مهندس شریف امامی که از طرف دادستانی ممنوع الخروج شده بود، از کشور گریخت.
-گروه منصورون، ترور رییس گارد دانشگاه جندی شاپور اهواز را به عهده گرفت.
-افراد مسلح به یک شعبه بانک ملی در کرمان دستبرد زدند. همچنین موجودی یکی از شعب این بانک در تهران نیز سرقت شد.


منابع : شهید عباس دوران / همشهری / خبرآنلاین