تبیان، دستیار زندگی
شاید ازدواج دیگر یک آرزو نباشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاید ازدواج دیگر یک آرزو نباشد

title

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت ورزش و جوانان و بیمه ایران متولیان ایجاد و اجرای بیمه ازدواج هستند که با هدف کمک به ازدواج جوانان ، تفاهم نامه پرداخت هزینه های مشاوره پیش از ازدواج، جهیزیه ،حمایت از پرداخت مهریه ،هزینه های مراسم برگزاری ازدواج، خسارت ناشی از طلاق و یا فوت همسر را برای ارائه خدمات به بیمه شدگان امضا کرده اند.

این درحالی است که هدف های مشخص شده در این بیمه نامه هرکدامشان به تنهایی از ملزومات روند ازدواج هستند که از جمله آن خدمات مشاوره های پیش از ازدواج بوده که بسیاری از خانواده ها بدلیل هزینه های گران شکل گیری یک ازدواج از انجام آن سر باز می‌زنند.

بدین گونه که با پیش رو قرار دادن شرایط مطلوب پرداخت حق بیمه ارزان ،امکان خریداری از این بیمه نامه برای اغلب افراد جامعه آسان ترخواهد بود.

مبلغ 50 هزار تومان به عنوان پایه خرید بیمه نامه تعیین شده است که در حد پیشنهاد بوده و افراد  حتی با رقم 10 هزار تومان نیز می توانند این بیمه نامه را خریداری کنند چرا که این مبلغ پایه برای خرید، کف و سقفی نداشته و هر فردی در حد توان  خود می تواند از خدمات این بیمه نامه بهره مند شود.

* چرا مشاوره گرفتن قبل ازدواج در اولویت زندگی افراد قرار ندارد؟

اغلب افراد در شرایط نامطلوب مالی اولین گزینه ای را که حذف می کنند بحث مشاوره و برخورداری از راه و روش ها و شناخت های قبل از ازدواج است چرا که در جامعه توجه به این امر از دیرباز بسیار کم رنگ بوده و در اولویت های زندگی افراد قرار ندارد.

این درحالی است که بدلیل سبک و سیاق ازدواج های سنتی درکشور، نیاز به مشاوره های قبل ازدواج برای پیشگیری از کاهش طلاق ، شناخت ازخلق و خوی یکدیگر، درک متقابل و ...بسیار مشهود بوده که در بیمه ازدواج به این امر مهم توجه شده است.

شاید بتوان امیدوار بود که با خرید بیمه نامه ازدواج  بخشی از مشکلات جوانان که مربوط به اقتصاد است با برخورداری ازمشاوره های قبل ازدواج حل و آمار نگران کننده طلاق در جامعه کاهش یابد.

از دیگر حسن های موجود در این بیمه نامه ، هزینه برگزاری مراسم ازدواج است که قطعا دراطرافمان شاهد خانواده هایی هستیم که برای حفظ آبرو بدنبال برگزاری مراسمی هرچند ساده بوده اما دست خالیشان این اجازه را به آن‌ها نمی دهد در حالی که با خرید بیمه نامه ازدواج  این امکان برای خانواده ها ایجاد می شود که با پرداخت حق بیمه ارزان آینده ازدواج فرزندانشان را نیز بیمه کنند.

* بیمه ازدواج شوید تا از جهیزیه دادن نترسید

اگر از چشم و هم چشمی های امروزه در تهیه و تدارک جهیزیه بگذریم عدم تمکن مالی برخی از خانواده ها در تهیه جهیزیه ناچیز بیش از هرچیزی مانع به  سر و سامان رسیدن زوج ها بوده که در این میان حتی ازدواج های زیادی بدلیل تدارک جهیزیه هایی که باب میل خانواده داماد نبوده و یا طولانی شدن مدت عقد ، از هم پاشیده است.

متاسفانه برخی بدنبال تجمل گرایی هستند اما در این میان افرادی هم وجود دارند که به دنبال تجمل گرایی نبوده و تنها دعایشان تهیه اقلامی آبرومند برای فرزندان است که بیمه ازدواج با در نظر گرفتن این موضوع بار این مشکل را از دوش پدر و مادرها بر می دارد.

* آیا پرداخت خسارت ناشی از طلاق به جدایی های آسان دامن می زند؟

در بیمه نامه ازدواج پرداخت خسارت ناشی از طلاق نیز قید شده است که به نظر می آید ایجاد آن برای کمک به پرداخت مهریه و کاهش زندانیان بدهکار در این زمینه است .

حال این سوال مطرح می شود که آیا این امر موجب تسهیل در تصمیم گیری طلاق نمی شود؟

مجید ابهری کارشناس علوم رفتاری به طور کل با بیمه ازدواج مخالف است و می گوید: بیمه ازدواج قطعا موجب افزایش طلاق در جامعه می شود.

وی معتقد است: موضوع بیمه ازدواج فقط ممکن است وسیله تجارت بعضی از زنان و مردان قرار گیرد همان گونه که مهریه قرار گرفته است.

با سخنان این کارشناس به نظر می رسد که شاید با پرداخت هزینه های ناشی از طلاق ،  فرصت تفکر بیشتر در به تفاهم رسیدن در کنار یکدیگر از دست برود و این موضوع نه تنها آمار طلاق را کاهش ندهد بلکه به افزایش آن دامن زند.

دیده می شود که در برخی از مورد بدلیل پرداخت هزینه های طلاق زوج ها در تصمیمشان مردد شده و فرصت دوباره برای بهبود روابط به یکدیگر می دهند.

این در حالی است که با وجود تمامی حسن ها و مزایای موجود در بیمه نامه ازدواج بخش پرداخت هزینه های ناشی از طلاق با اما و اگرهایی رو به رو است.

زهرا 28 ساله در این خصوص می گوید: اگر این بیمه به درستی اجرا شود و در ادامه با خرید بیمه نامه با اما و اگر ها و تبصره هایی رو به رو نشویم به نظر می آید که اجرای آن در حل مشکلات جامعه تاثیر مثبتی خواهد داشت چرا که تمامی هدف ها و شرایط موجود در این بیمه نامه از مشکلات اساسی جامعه است و با اجرای آن کمک بزرگی به ازدواج جوانان و آینده کشور خواهد شد.

انتهای پیام/


خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.