تبیان، دستیار زندگی
«این نوشابه ها رژیمی هستند. چاق نمی کنند»! تا حالا چند بار این جمله را شنیده اید؟ آیا واقعاً چنین ادعایی را باور دارید؟ گفته می شود که این نوشابه ها حاوی قند کمتری هستند بنابراین سالم محسوب می شوند؛ اما...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشابه های رژیمی؛ از چاقی شکمی تا سردرد

«این نوشابه ها رژیمی هستند. چاق نمی کنند»! تا حالا چند بار این جمله را شنیده اید؟ آیا واقعاً چنین ادعایی را باور دارید؟ گفته می شود که این نوشابه ها حاوی قند کمتری هستند بنابراین سالم محسوب می شوند؛ اما ...

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
نوشابه های رژیمی

همه ی ما می دانیم که نوشابه ها برای سلامتی مضرند اما اکثر ما به طور مرتب نوشابه می خوریم. فقط به یک دلیل که این نوشیدنی ها خوشمزه اند. خیلی از افراد نیز قانع شده اند که نوشیدن گاه و بی گاه آن ها و یا مصرف نوشابه های رژیمی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما در این مطلب به شما خواهیم گفت که نوشابه های رژیمی و به اصطلاح لایت علاوه بر چاقی عمومی بدن باعث افزایش چربی های شکمی می شوند.

نوشابه های لایت چندان هم لایت نیستند

لایت بودن یعنی اینکه قند کمتری در تولید این محصولات استفاده شده است. اما نتایج پژوهشی که در دانشگاه تگزاس انجام شده است نشان می دهد که نوشابه های لایت و رژیمی هیچ فرقی با دیگر نوشیدنی های گازدار ندارند. اما مسئله ی تعجب برانگیز این است که این نوع نوشابه ها باعث افزایش سایز دور کمر می شوند. یعنی چربی های انباشته شده ی دور کمر را افزایش می دهند. محققان برای رسیدن به چنین نتیجه ای به مدت 9 سال عادت مصرف نوشابه در 900 شرکت کننده از ایالات متحده ی آمریکا، مکزیک و اروپا را مورد بررسی قرار دادند. این افراد به سه گروه تقسیم بندی شدند:
افرادی که هر از گاهی نوشابه های لایت مصرف می کردند یعنی بین 1 تا 3 لیوان در هفته.
افرادی که مشتری دائم این نوشیدنی ها بودند یعنی بیش از 5 لیوان در هفته.
افرادی که لب به این نوشیدنی های به اصطلاح لایت نمی زدند.

نوشیدنی های لایت حاوی میزان زیادی شیرین کننده های مصنوعی هستند. مصرف زیاد این نوشیدنی ها باعث به خطر افتادن حس چشایی شده و درک طعم شیرین طبیعی میوه ها را دچار مشکل می کند

محققان در این مدت مشاهده کردند اندازه ی دور کمر افرادی که در هفته بین 2 تا 3 لیوان نوشابه ی رژیمی مصرف می کردند، 2.54 تا 5 سانتی متر بیشتر شده است. این میزان برای افرادی که مشتری دائم این نوشیدنی ها بودند بین 7.61 سانتی متر و بیشتر تخمین زده شد. متخصصان مشاهده کردند افزایش دور کمر در شرکت کننده های گروه آخر یعنی افرادی که لب به نوشیدنی ها نمی زنند (در طول این نه سال) حداکثر بین 0 تا 2 سانتی متر بوده است که در مقایسه با دو رقم اول بسیار ناچیز است. گفتنی است که عادت های غذایی هر سه گروه مثبت و خوب بود و تنها سختگیری اعمال شده در تغذیه ی آن ها کاهش قند مصرفی بوده است. اما با این حال مصرف نوشابه های رژیمی به خوش اندامی آن ها آسیب جدی زده بود.

نتایج به دست آمده از این پژوهش
نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که نوشابه های لایت بسیار پرکالری هستند. به عقیده ی محققان مصرف نوشابه های گازدار لایت ارتباط نزدیکی با ابتلا به بیماری های جدی مانند دیابت، انفارکتوس میوکارد (سکته ی قلبی) و چاقی مفرط دارد. بدون شک سبک زندگی افراد تأثیر زیادی در وزن آن ها دارد. محققان این پژوهش بر این عقیده هستند مصرف گاه به گاه نوشابه های رژیمی (مثلاً 2 بطری کوچک در ماه) تقریباً تأثیری ندارد البته به شرطی که فرد از نظر فیزیکی فعال باشد و قند و چربی کمی مصرف کند. با این حال افرادی که هر هفته 4 بطری یا بیشتر از این نوشیدنی ها مصرف می کنند و کم تحرک بوده و تغذیه ی نامناسبی نیز دارند بیشتر در معرض انباشتگی چربی شکمی قرار گرفته و سلامتی شان به طور جدی به خطر می افتد.

دیگر مضرات نوشابه های لایت

نوشابه های لایت و جذب شیرین کننده های مصنوعی
نوشیدنی های لایت حاوی میزان زیادی شیرین کننده های مصنوعی هستند. مصرف زیاد این نوشیدنی ها باعث به خطر افتادن حس چشایی شده و درک طعم شیرین طبیعی میوه ها را دچار مشکل می کند.

نوشابه های لایت و خطر ابتلا به دیابت نوع 2
اگر عادت دارید که هر روز یک بطری نوشابه ی لایت بنوشید (لایت می نوشید تا عذاب وجدانتان کم شود) بهتر است بدانید که 36 درصد بیشتر در معرض ابتلا به خطر دیابت نوع 2 قرار می گیرید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه مینه سوتا انجام شده است نشان می دهد که این نوع نوشیدنی ها باعث بالا رفتن فشار و کلسترول بد خون و همچنین افزایش چربی های انباشته شده ی دور شکمی می شوند.

نوشابه های رژیمی

نوشابه های لایت ارزش غذایی ندارند
نوشیدنی های گازدار طعم دلچسبی دارند و به ویژه در گرمای تابستان، مهمانی های خانوادگی و شب نشینی ها بیشتر مزه می دهند. اما این نوشیدنی ها هیچ نوع ویتامین و ماده ی معدنی به بدن نمی رسانند. در واقع ارزش غذایی ندارند. در عوض حاوی مواد محرکی هستند که برخی از عملکردهای پایه ای بدن را به خطر انداخته و احساس تشنگی را تشدید می کنند. این ویژگی شامل نوشابه های گازدار معمولی و نوشابه های لایت می شود.

نوشابه های لایت و سردرد
اگر به طور مرتب از سردرد و دردهای میگرنی رنج می برید بهتر است از مصرف نوشابه های گازدار (نوشابه های معمولی و لایت) بپرهیزید. چون باعث تشدید مشکل خواهند شد.

نوشابه های لایت دشمن دندان ها
نتایج پژوهشی که در General dentistry به چاپ رسیده است نشان می دهد که نوشابه ها روند تخریب و سایش دندانی را تسریع کرده و مینای دندان را حساس و آسیب پذیر می کنند. این تأثیر منفی به وجود اسید سیتریک موجود در نوشابه ها مربوط می شود. اگر از همین امروز اقدام به ترک نوشابه بکنید دندان های سالم تر و لبخند زیباتری خواهید داشت.

نوشابه های لایت دشمن استخوان ها
گفتیم که نوشابه ها هیچ ارزش غذایی ندارند و ویتامین و مواد معدنی به بدن نمی رسانند. بنابراین طبیعی است که اسکلت را ضعیف کنند. اگر خانم هستید و متوجه مشکلاتی در استخوان هایتان شده اید بهتر است هر چه زودتر مصرف نوشابه های گازدار اعم از نوشابه های معمولی و لایت را ترک کنید. باید بدانید که نوشابه های لایت در ساییدگی و آسیب توده ی استخوانی به ویژه در منطقه ی ران ها تأثیر دارند. بنابراین بهتر است مصرف آب را در الویت قرار دهید.

نوشابه های لایت دشمن قلب
حال که آلودگی هوا و مصرف دخانیات خودی و بیگانه و استرس های روزمره سلامت قلب را تهدید می کنند نیازی به افزودن عامل دیگری مانند مصرف نوشابه نیست. باید بدانید که مشکلات قلبی عروقی با مصرف مرتب نوشابه ها افزایش پیدا می کنند چون این قبیل نوشیدنی ها باعث افزایش کلسترول و فشارخون می شوند.

حرف آخر

یادتان باشد که نوشیدنی های گازدار برای سلامتی تان مضر هستند. گول تبلیغات را نخورید. هیچ نوشیدنی معجزه گر رژیمی وجود ندارد. نوشابه های لایت نیز مانند نوشابه های معمولی و آب میوه های صنعتی حاوی میزان زیادی قند هستند و در طولانی مدت سلامتی تان را با خطرات جدی مواجه می سازند. آب و آب میوه های طبیعی و خانگی، دمنوش های خانگی و غیره جزو سالم ترین مایعات و نوشیدنی های موجود هستند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.