تبیان، دستیار زندگی
وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: عدم تایید صلاحیت جمعی از فعالان سیاسی و نیروهای کارآمد نظام به مصلحت انتخابات و کشور نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان اصلاح طلبان و انتخابات

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: عدم تایید صلاحیت جمعی از فعالان سیاسی و نیروهای کارآمد نظام به مصلحت انتخابات و کشور نیست.

بخش سیاست تبیان
اصلاح طلبان

طلبکاری برخی تا آنجا پیش رفته که بدون عذرخواهی از رفتارهای غیرقانونی، با فشار سیاسی و رسانه ای به دنبال عبور از فیلتر شورای نگهبان هستند تا جایی که رفتار قانونی شورا در رد صلاحیت حامیان فتنه را توطئه و بحران امنیت ملی تلقی کرده اند.
اگرچه اصلاح طلبان مدعی هستند که به دنبال شکستن چارچوب ها، به هم زدن قواعد بازی و اقدامات خلاف قانون نیستند، ولی با مروری بر رفتارهای ضد قانونی و حتی ضدانقلابی این جریان قبل از انتخابات مجلس هفتم علیه شورای نگهبان و مقایسه اظهارات آن ها قبل از مجلس دهم، به این نتیجه خواهیم رسید که اصلاح طلبان هیچ گاه نمی توانند بر اساس قواعد و قانون حرکت کنند و میل به رفتارها و اقدامات شبه جنگلی در روح آن ها رسوخ کرده است.
طلبکاری اصلاح طلبان تا آنجایی پیش رفته است که این جریان بدون عذرخواهی از فتنه 88 و همچنین توبه از رفتار غیرقانونی، با فشار سیاسی و رسانه ای به دنبال عبور از فیلتر شورای نگهبان هستند تا جایی که رفتار منطقی و عقلانی شورا در رد صلاحیت حامیان فتنه را توطئه و بحران امنیت ملی تلقی کرده اند.
آنچه در ادامه می آید، مروری بر اظهارت غیرقانونی این جریان، پیش از دو انتخابات مجلس هفتم و دهم است.

اظهارات فعالان اصلاح طلب قبل از انتخابات مجلس هفتم

ردیف 
نام فعال اصلاح طلبموضع اتخاذی درباره شورای نگهبان
1

 مرتضی مبلغ

( رییس ستاد انتخابات وزارت کشور)

شورای نگهبان مسوول شمارش آرا نیست  برخی از اظهارات موجب نگرانی می شود

2محمدرضا خاتمی
(نایب رییس مجلس ششم)
نظارت استصوابی، فارغ از این که مردم شرکت کنند یا نه، حق انتخاب مردم را به روش های غیر
قانونی محدود می کند و این، مسئله مهمی است. نظارت استصوابی که شورای نگهبان اعمال می کند حتی به قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نیز مقید و معتقد نیست.
3سید محمدعلی ابطحی
(معاون حقوقی و امور مجلس رییس جمهور وقت) 
وی درباره نظارت استصوابی در تعیین صلاحیت کاندیداها با اشاره به فرستادن قانون انتخابات به مجلس و اهمیتی که رییس جمهور برای آن قائل است، گفت: متأسفانه هنوز شورای نگهبان آن را نپذیرفته بنابراین باید به قانون انتخابات فعلی عمل کنیم که در آن طبعاً نظارت استصوابی نیز وجود دارد.
وی تأکید کرد: هم وزارت کشور و هم رییس جمهور در برابر موارد غیرقانونی مقاومت خواهند کرد و به نظر می رسد شورای نگهبان نیز بایدشان خود را رعایت کند و به اقدامات غیرقانونی دست نزند
4حمید سید مهدوی اقدم
(نماینده مردم تبریز در مجلس ششم)
شورای نگهبان در انتخابات فقط نظارت دارد و رد و تأیید صلاحیت ها بر عهده هیات های اجرایی است، که امیدواریم با سعه صدر عمل کنند.
5رمضان زاده
(سخنگوی دولت هفتم) 
حضور گسترده نخبگان مانع از رد صلاحیت گسترده می شود؛ چون هزینه های کسانی که بخواهند چنین عملی را انجام دهند، از نظر افکار عمومی و سطح اجتماعی خیلی بالا می رود. بنابراین امیدواریم که حضور گسترده نخبگان خود راهگشا باشد.
6هادی قابل(عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی)دولت نباید زیر بار رد صلاحیت های غیرقانونی ولو در یک مورد برود زیرا حق اشخاص زیر پا گذاشته خواهد شد.
وی با اشاره به گفته رییس جمهور مبنی بر اینکه از حقوق تمامی رد صلاحیت شده ها حمایت خواهد کرد، اظهار امیدواری کرد که رییس جمهور بر این حرف خود پافشاری کند تا لکه ننگی بر دامان دولت به علت برگزاری انتخاباتی غیرقانونی، ننشیند.
قابل با اعتقاد بر اینکه احراز صلاحیت به هیچ وجه به معنی تحقیقات محلی در مورد کاندیداها نیست، ایجاد دفاتر نظارتی شورای نگهبان را مصداق بارز تفتیش عقاید دانست و مدعی شد: روش شورای نگهبان حتی بدتر از تفتیش عقاید است، زیرا با استفاده از نیروهای غیر مجرب سبب ایجاد شبهه در اذهان اطرافیان مورد سؤال کاندیداها می شوند.
7علیرضا رجایی
( کارشناس سیاسی ) 
وی با بیان این که نظارت استصوابی شورای نگهبان عملاً به مانع و فیلتر جدی ای بر سر رأی مستقیم و اعمال نظر سیاسی مردم تبدیل شده است، تنها راه حل پرهیز از تفتیش عقیده از سوی این نهاد را تغییر قانون انتخابات دانست و افزود: از آن جا که همین امر نیز باید به تأیید شورای نگهبان برسد، پیوسته در مقابل آن ممانعت به عمل آورده است.
8سید علی اکبر محتشمی پور
(رئیس فراکسیون دوم خرداد )
امیدواریم در حال حاضر که شرایط برای برگزاری انتخابات باشکوه فراهم شده نهادهای مسوول انتخابات به خصوص شورای نگهبان با پرهیز از یک جانبه نگری و برخوردهای قیم مابانه زمینه را برای ارتقا سطح اعتماد مردم فراهم کنند.
9مهدی رحمانیان
( مدیر مسؤول روزنامه شرق) 
وی در مورد ترکیب احتمالی مجلس هفتم افزود: اگر شورای نگهبان برخورد قانونی داشته باشد و کاندیداهای اصلاح طلبان در صحنه باقی بمانند احتمال می دهم میزان مشارکت بهتر از شوراها خواهد بود و در این صورت طبیعتاً محافظه کاران شانس زیادی نداشته و ترکیب مجلس به نفع آن ها نخواهد بود.
10فیض الله عرب سرخی
(عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی)
اعمال گرایشات سیاسی به گونه ای است که افرادی می توانند به مجلس راه یابند که یا در یک جناح سیاسی باشند و یا این که از دید آن ها بی ضرر باشند، لذا نمایندگانی که ممکن است برای آن جناح مشکل ایجاد کنند حق ورود به مجلس را ندارند.
11محمد بسته نگار
( تحلیلگر ملی مذهبی)
مقام معظم رهبری طبق اصل 110 قانون اساسی، عمل کند. عملکرد هیات های نظارتی شورای نگهبان مردم را از روند پیش آمده ناامید می کند.
12جلایی پور
(عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت)
دولت اصلاح طلب نباید زیر بار یک انتصابات به جای انتخابات برود که این پشت کردن به میراث انقلاب اسلامی، امام(ره) و کاری بدون پشتوانه قانونی است؛ قانونی که حقوق ملت و بشر را زیر پای گذارد، باید در آن تجدید نظر شود.
13هادی قابل
(عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی) 
دولت گفته است که در برابر رد صلاحیت های غیرقانونی می ایستد. اگر دولت در این قضیه محکم بایستد و انتخابات غیرقانونی را برگزار نکند، فکر می کنم که گامی روبه جلو و امیدی برای مردم خواهد بود و مجلس نیز باید از تریبونش حداکثر استفاده را بکند.
14حسین زمان
(فعال سیاسی اصلاح طلب)
حذف چهره های دلسوز کشور از لیست کاندیداها نشانگر آن است که مبنای کار هیات نظارت جز برخورد حزبی و جناحی چیزی نبوده است.
15سید علی اکبر محتشمی پور
(رئیس فراکسیون دوم خرداد ) 
باید بین اقدامات افراطی، تند و خشن، غیرقانونی و غیرشرعی هیات های نظارت شورای نگهبان و احیاناً اقداماتی از قبیل تحصن و یا استعفا مقایسه صورت داد.
قطعاً و یقیناً اقدام شورای نگهبان و حرکت افراطی و غیرقانونی هیات های نظارت به مراتب تندتر از اقدامی است که نمایندگان با تحصن و یا احیاناً استعفای خود ابراز می کنند.
16مهدی کروبی
(رئیس مجلس) 
به هر جهت می گویم مهره چینی برای یک مجلس خاص است، و این را هیات های نظارت کرده است. ان شاءالله شورای نگهبان مشکل را حل می کند و اگر حل نکرد به مقام رهبری مراجعه می کنیم.
17انصاری راد
(نماینده مجلس دوره ششم)
شورای نگهبان برای این که انتخابات آزاد انجام گیرد و مردم بتوانند آزاد انتخاب کنند و قدرتی خارج از اراده مردم در انتخابات دخالت نکند، به وجود آمده است، ولی متأسفانه شورای نگهبان تبدیل به ضد آن چیزی شده است که برای آن به وجود آمده است.
رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی آفت انتخابات را دخالت قدرت حاکم در انتخابات و تاثیرگذاری در انتخابات آزاد و انحراف آن دانست و اظهار داشت: شورای نگهبان برای نظارت بر عدم تحقق این پدیده شوم و آفت مستمری است که همواره انتخابات را در همه جای دنیا تهدید می کند، اما اکنون شورای نگهبان خود به عنوان عامل نفی اراده مردم و محدود کردن انتخابات آزاد عمل می کند
18هادی قابل
(عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایارن اسلامی)
هیات های نظارت شورای نگهبان از بین برنده عدالت در انتخابات و تبلیغات آن هستند خیلی از احزاب و گروه های مطرح، نمی توانند در عرصه رقابت حاضر شوند.
19سید عبدالواحد موسوی لاری
( وزیر کشور) 
ما لیست 618 نفره را در اختیار شورای نگهبان قرار می دهیم و شورای نگهبان برای نشان دادن حسن نیت می تواند این لیست را اعلام کند (تأیید صلاحیت کند) و این کار وقت زیادی نخواهد برد.
20ناصر قوامی
( رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس)
تنها راه چاره رییس جمهور این است که به برگزاری انتخابات غیرقانونی تن ندهد، چرا که اگر به چنین انتخاباتی تن دهد هم حقوق ملت را ضایع کرده و هم به جمهوریت نظام آسیب زده و همچنین با تشکیل مجلس فرمایشی به سست کردن ارکان نظام کمک کرده است. لذا اگر روز دهم بهمن، نتایج اعلام نشد و رد صلاحیت ها برنگشت، آقای خاتمی اعلام کند برگزار کردن انتخابات قانونی نیست و تضییع حقوق ملت است، و حداقل این مساله به دست آقای خاتمی تحقق پیدا نکند
21احمد شیرزاد
( نماینده مردم اصفهان)
بر چیزی که در پیش داریم نمی توان نام رقابت نهاد شورای نگهبان و هیات های نظارت، نمایندگان مجلس هفتم را انتخاب کرده اند
22طه هاشمی
( فعال سیاسی)
شورای نگهبان باید تعجیل کند تا چهره نظام در داخل و خارج تخریب نشود گویا اراده ای جدی برای عدم حضور و شرکت مردم در پای صندوق های رأی وجود دارد.
23سید عبدالواحد موسوی لاری
(وزیر کشور)
در نامه ای به شورای نگهبان به منظور تحقق شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات واقعی و سالم، درخواست تعویق زمان برگزاری انتخابات را مطرح و اعلام کرد که زمان مناسب بعدی برای برگزاری انتخابات متعاقباً پیشنهاد خواهد شد.
در ادامه این نامه نوشت: با توجه به عملکرد هیأت های نظارت که منجر به بروز شرایط مذکور شده و ضرورت تجدید نظر اساسی در روند موجود برای تحقق شرایط مناسب برگزاری انتخابات واقعی و سالم و همچنین ایجاد فرصت مناسب و کافی برای شورای محترم نگهبان جهت تحقق این امر، درخواست تعویق زمان برگزاری انتخابات را می نماید.
24سید عبدالواحد موسوی لاری
(وزیر کشور) 
در نامه ای به آیت الله جنتی درخواست کرد که شورای نگهبان حداقل نسبت به تأیید صلاحیت حدود 570 نفر از داوطلبان که سند و مدرک معتبر قانونی برای رد صلاحیت آنان نیست، اقدام کرده و تکلیف افرادی را که سوابق اعلام توسط مراکز مشمول قانونی برای آنان در چارچوب قانون بوده است نیز مشخص کند.
25سید محمد خاتمی
(رئیس جمهور وقت)
جمهوری در صورتی حضور خواهد داشت که مردم حضور داشته باشند و این بسته به این است که همه اجزا و ارکان حکومت، خود را در امتداد اراده ملت ببینند، نه در برابر ملت و خود را خدمتگزار ملت بدانند نه قیم ملت. ملت ما ملت رشیدی است و ما همان گونه که امام(ره) گفت "بهتر است همان خدمتگزار مردم بگویید و نه رهبر."
وی ادامه داد: ما همه از رهبری گرفته تا اجزای نظام باید خدمتگزار مردم باشیم و خود را با خواسته ای منطقی ملت رشید و متدینمان هماهنگ کنیم، در این صورت است که جمهوری دوام خواهد یافت و در این صورت دستاوردهای بهتر و بیشتری خواهیم داشت.
وی گفت: ما با شورای نگهبان بر سر تعیین صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس هفتم به بن بست رسیده ایم.
26فاضل میبدی
(عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم)
منظور از نظارت شورای نگهبان، بر انتخابات از نظر تدوینگران آن، نظارت بر حسن اجرا از سوی یک نهاد غیردولتی و جلوگیری از انواع دخالت های حکومت و برگزاری یک انتخابات صد در صد مردمی بود و نه نظارت استصوابی.
27مرحوم عزت الله سحابی
(فعال سیاسی اصلاح طلب)
عملکرد اخیر شورای نگهبان با نیت تأسیس آن در نظام جمهوری اسلامی در تعارض است و فراتر از آن قصد دارد قیومیت مردم را به عهده بگیرد و در این راه حتی سوابق مبارزاتی کاندیداها را نیز نادیده گرفته و تقید آنان به اسلام و انقلاب را رد می کند.
28سید محمدرضا خاتمی
(نایب رییس مجلس ششم)
کار الان شورای نگهبان در رد صلاحیت ها صد و هشتاد درجه مخالف با نظر تدوین کنندگان قانون اساسی است.
نایب رییس مجلس ابراز عقیده کرد: شورای نگهبان نه تابع اصول و مبادی خود است و نه تابع قانون . بلکه بستگی به این دارد که زورش چقدر می رسد. اگر زورش برسد بیشترین را رد می کند، والا کوتاه می آید. نشان می دهد آن ها هم انسان های عمل گرایی هستند که بر اساس منافع خود عمل می کنند.
29ذاکری
( نماینده قوچان در مجلس ششم)
شورای نگهبان در حال حاضر به گونه ای رد صلاحیت می کند که حتی افرادی که صلاحیتشان تأیید شده و حتی بسیاری از نیروهای جناح راست هم به هیچ وجه این اقدام را تأیید نمی کنند.
30یوسفیان
(نماینده شیراز در مجلس ششم)
شورای نگهبان صرفاً باید کسانی را رد صلاحیت کند که استعلام قانونی در مورد آن ها وجود دارد.
31ابراهیم یزدی
( فعال سیاسی ملی مذهبی)
در نامه ای اعتراضی به دبیر شورای نگهبان نوشت: آخرت خود را به دنیا فروخته اید و با این تهمت و افترا مرتکب گناه فاحش شرعی و جرم قانونی شده اید و صلاحیت عضویت در شورای نگهبان را ازدست داده اید.
. یا استغفار و یا پوزش بطلبید و راه توبه و اصلاح در پیش گیرید و یا ناگزیر از شما به دادگاه شکایت خواهم کرد.


اظهارات فعالان اصلاح طلب قبل از انتخابات مجلس دهم

ردیفنام فعال اصلا ح طلبموضع اتخاذی درباره شورای نگهبان
1اکبر هاشمی رفسنجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به عدم احراز صلاحیت حجه الاسلام و المسلمین حاج سید حسن آقا خمینی از سوی شورای نگهبان، گفت: صلاحیت شخصیتی را که اشبه به جدش امام خمینی است، قبول نمی کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟ چه کسی اجازه داد که اسلحه برای شما باشد و تریبون ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داد که تریبون های نماز برای شما باشد و صداوسیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما این ها را داد؟
ایشان افزود: اگر امام خمینی و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم نبود، هیچ کدام از این ها نبودند. زمانی که باید همه به هم تبریک بگوییم هدیه بدی به بیت امام دادید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در زمانی که همه باید به خاطر این روزها تبریک بگوییم و هدیه بدهیم، تبریک و هدیه بدی به بیت امام دادند، اظهار داشت: ان شاءالله خدا از تقصیرتان بگذرد و شما را ببخشد
2سید محمدرضا خاتمیبنده براین باورم روند حذف کاندیدا ها به واسطه نظارت استصوابی محل اشکال است. هنوز تا برگزاری یک انتخابات مطلوب فاصله زیادی داریم.
3حسین مرعشی
(سخنگوی حزب کارگزاران)
او با اشاره به اینکه اعتقاد داریم اصلاح طلبی نیمی از سیاست کشور است، گفت: «ما به حضور در فرآیند انتخابات ادامه خواهیم داد و به هیچ عنوان صحنه را ترک نخواهیم کرد. برای همین از رئیس جمهوری و رهبری درخواست داریم کمک کنند به اجحافی که به این نیمی از سیاست کشور شده خاتمه داده شود»
وی گفت: معتقدم قدرت برای نمایندگان فعلی مجلس شیرین است و کسانی که ۱۲ سال است مجلس را در اختیار دارند دوست ندارند صندلی خود را و قدرت خود را از دست بدهند
4مرتضی مبلغ
(معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات)
با اشاره به اینکه «هیچ کس تصور نمی کرد میزان رد صلاحیت ها، این تعداد باشد» گفت: «این بزرگ ترین خطای استراتژیک ممکن اعضای هیأت نظارت بود که آسیب های جدی ای در پی دارد و امیدوارم شورای محترم نگهبان هرچه سریع تر این خطای اعضای هیأت نظارت را جبران کند». او افزود: «آنچه رخ داده برخلاف نظر رهبری بود که اعلام کردند حتی مخالفان هم در انتخابات شرکت کنند و رأی بدهند. اعضای هیأت های نظارت به جای حرکت در مسیر خواست رهبری، برخلاف نظر ایشان حرکت کردند»
5رسول منتجب نیا
(قائم مقام حزب اعتماد ملی) 
وی با اشاره به اینکه به استناد بند ۱ و ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات رد صلاحیت شده است، گفت: حتی مادر فرزند مرده نیز به این دلایل می خندد!
6عبدالحسن مقتدایی
(استاندار خوزستان) 
وی ضمن زیر سوال بردن شورای نگهبان پا را فراتر گذاشت و ردصلاحیت های شورای نگهبان راغیرموجه خواند و گفت: ردصلاحیت های غیر موجه داوطلبان تفاوتی با تقلب ندارد.
7جاسم جادری
(استاندار هرمزگان)
انتظار چنین برخوردی را نداشتیم و نمی توان با چنین نگاه تنگ نظرانه ای به توسعه و پویایی کشورکمک کرد. تندی تصمیم رد صلاحیت گسترده به صلاح کشور نیست و با شعارمشارکت حداکثری همخوانی ندارد.
8علی تاجرنیا
(عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و نماینده مجلس ششم)
وی با اشاره به موضوع رد صلاحیت ها عنوان کرد: به نظر می رسد اراده جدی وجود داشته برای اینکه اجازه ندهد بافت مجلس دهم با اکثریت قابل توجه اصلاح طلبان تشکیل شود به نحوی که بدبین ترین افراد هم چنین تصوری از نتیجه بررسی صلاحیت ها نداشتند.
تاجرنیا با بیان اینکه بعد از سال ۸۸ در سال ۹۲ اعتماد مردم به ساختار نظام برگشت یا افزایش پیدا کرد، گفت: تکرار چنین رفتارهایی اعتماد بخشی از مردم را مسئله دار می کند و همین مسئله کشور را آسیب پذیر می کند برخی افراد این روز ها به جای کلان نگری به دنبال این هستند که ببینند به چه طریقی می توانند منافع جناحی و باندی خود را تامین کنند.
او یادآور شد: به نظر می رسد برای احراز صلاحیت ها در هیات های نظارت از خط کش مناسبی استفاده نشده است. رد صلاحیت ها باید بر مبنای قانون و احکام قضایی باشد نه سلایق شخصی.
9رسول منتجب نیا
(قائم مقام حزب اعتماد ملی)
اگر روزی مانند امروز جمعی را به «بهانه های واهی» از حضور در صحنه حذف و محروم کنیم این مسئله بیشترین خدشه را به انقلاب می زند و کسی که این کار را می کند، نمی تواند شعار حفظ نظام را بدهد و در واقع این کار تضعیف نظام است و نه تقویت نظام
10جلال جلالی زاده
(نماینده مجلس ششم)
به نظر من رد صلاحیت ها به قدری نگران کننده است که جای هیچ گونه توجیهی نگذاشته است. امیدواریم شورای نگهبان با تجدید نظر و بازنگری، کسانی را که به «ناحق» رد صلاحیت شده اند به عرصه بازگردانند تا شاهد انتخابات پرشوری باشیم در غیر این صورت مردم دچار یاس می شوند.
11سید عبدالواحد موسوی لاری
(وزیر کشور دولت اصلاحات) 
وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: عدم تایید صلاحیت جمعی از فعالان سیاسی و نیروهای کارآمد نظام به مصلحت انتخابات و کشور نیست.
وی خاطرنشان کرد: از شورای نگهبان انتظار می رود ضمن باز کردن فضای انتخابات تعداد قابل توجهی از کاندیدا ها را که با «اتهاماتی» کنار زده شده اند به عرصه بازگردانند. متاسفانه در رد صلاحیت ها تعارض هایی وجود دارد.
12صوفی
(عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و رییس ستاد اصلاح طلبان تهران) 
رد صلاحیت ها انجام شده قابل دفاع نیست، امکان ندارد یک جریان فعال و تاثیرگذار کشور که از ابتدای انقلاب تاکنون همواره در صحنه سیاسی حضور فعال داشته از طرف هیات نظارت کنار گذاشته شود و کسی در این رابطه موضع گیری نکند.
بدون شک این روند باقی نخواهد ماند و فضا تغییر خواهد کرد و صلاحیت عده زیادی با رسیدگی نهادهای ذی صلاح مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت
13علی یونسی
(وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و دستیار ویژه رئیس جمهور دولت یازدهم) 
هنر سازمان های جمهوری اسلامی باید این باشد که چطور این ها را مدیریت کند نه اینکه بیاید و دایره انتخاب مردم را در انتخابات محدود کند. ما نباید انتخابات و اراده مردم را مدیریت کنیم.
14محمدرضا عارفرئیس شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان ضمن انتقاد از بررسی صلاحیت ها در هیات نظارت اظهار کرد: امیدوارم شورای نگهبان تجدید نظر اساسی در بررسی صلاحیت ها داشته باشند.
15حسین مرعشی
(عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و سخنگوی حزب کارگزاران) 
99درصد اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند! و این عملکرد بر خلاف سیاست های کلی نظام نیز هست.
16محمود میرلوحی
(رییس و سخنگوی ستاد اصلاح طلبان تهران)
رفتاری که هیات مرکزی نظارت با جریان اصلاحات که پیشرو و پیشگام و حامی راه امام و انقلاب بودند، برای مردم پرهزینه بود. اتفاقی که در هیات های نظارت افتاد همه ما را مکدر کرد و امیدواریم چهره هایی که به صحنه آمدند تایید صلاحیت شوند زیرا همه از افراد باسابقه هستند.
17علی صوفی
(رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان) 
جوانان و زنان ایرانی از این رد صلاحیت ها ناراحت و ناامید شده اند. طبیعتا چنین مساله ای باعث مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امسال نمی شود. برخی فقط در فضای ذهنی خودشان رفتار می کنند و حاضر نیستند قدمی آن طرف تر بردارند.
18علی شکوری رادخوشبختانه هیات های اجرایی براساس استعلام ها از مراکز قانونی چهارگانه عمل کرده اند و این نتیجه دارای اصالت است و اگر هیات های نظارت هم براساس مُرّ قانون عمل کنند، نتایج بررسی صلاحیت های آنها هم باید شبیه یا نزدیک به نتایج هیات های اجرایی باشد؛ در غیر این صورت شائبه های عدم پایبندی به قانون به وجود می آید و این نگران کننده است
19رسول منتجب نیا
(قائم مقام حزب اعتماد ملی) 
الآن زمان آن است که همه دست به دست هم بدهیم تا با این بحران بزرگی که توسط هیئت های نظارتی در کشور به وجود آمده برخورد مناسبی صورت گیرد.
به گزارش سایت حزب ندای ایرانیان، او افزوده است: قضیه رد صلاحیت اکثریت قریب به اتفاق نخبگان کشور به معنای توهین به یک ملت و عصاره های فضیلت ملت است؛ در واقع این اقدام توهین به اسلام و توهین به ولایت فقیه است.
منتجب نیا همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود نیز تصریح کرده است: به نظر من این مسئله به نظر من یک توطئه است!