تبیان، دستیار زندگی

6 تغییر عجیب بدن در زمستان

تاکنون درخصوص تغییراتی که در هوای سرد در بدن تان رخ می‌دهد دقت کرده اید؟ به نظرتان چرا در هوای سر موی تن آدم سیخ می‌شود؟ چرا بینی چکه می کند؟ چرا مدام حالت لرز به ما دست می‌دهد یا اینکه میل زیادی به مصرف مواد غذایی چرب پیدا می کنیم؟ زمستان فصلی است که بیشتر عطسه می کنیم و درد مفاصل در آن بیشتر می‌شود. تمام این اتفاقات جزو واکنش‌های طبیعی بدن هستند که شناخت دقیق آنها خالی از لطف نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 سیخ شدن موی بدن

هوای سرد: سیخ شدن موی بدن

حتما متوجه شده اید که در هوای سرد پوست بدن تان مانند پوست مرغ، دون دون می‌شود. واقعیت این است که این اتفاق فقط در بخش هایی از بدن رخ می‌دهد که حاوی موهای کرکی هستند. خداوند متعال این موهای ریز و به زبان امروزی ها زاید را بی دلیل روی پوست قرار نداده است. این کرک ها به کمک بدن می آیند تا آن را از گزند سرما حفظ کنند. همانطور که موهای داخل بینی، وظیفه‌ی گرم کردن و تصفیه‌ی هوا را بر عهده دارند، اما خیلی از مردم این موها را می‌کنند.

زمانی که کرک های روی پوست نتوانند به اندازه‌ی کافی موثر باشند و بدن را در برابر سرما حفظ کنند، عضلات کوچک واقع در ریشه‌ی آنها منقبض می‌شوند و به این ترتیب موهای بدن سیخ می‌شوند. البته بشر در طول تکامل خود، بخش زیادی از موهای زایدش را از دست داده است، اما مکانیسم سیخ شدن موی تن همچنان بروز می‌کند.

جالب اینجاست که خداوند به جای پوشاندن بدن با یک لایه از کرک های ضخیم، به بدن این قدرت را داده است که با همین کرک‌های نازک و در واقع با «دون دون» شدن پوست و سیخ شدن موها از خود در برابر سرما محافظت کند.

در حین عطسه کردن تمام عملکردهای بدن از کار می‌افتند. بنابراین بدن فشار زیادی متحمل می شود که بویژه به چشم‌ها وارد می‌شود. به همین دلیل است که ما حین عطسه کردن چشم‌ها را می‌بندیم

 

هوای سرد: آبریزش بینی

برای همه‌ی ما پیش می آید که با اولین باد خنک پاییزی یا زمستانی دچار آبریزش بینی شویم و مجبور گردیم که دستمال به دست شویم. مخاط بینی و سینوس ها پوشیده از عصب‌های کنترل کننده‌ی میزان تولید موکوس (خلط یا همان ترشحات بینی و گلو) هستند.

آبریزش بینی در مجاورت هوای سرد در واقع واکنشی ناشی از فعالیت این عصب‌هاست. به این ترتیب که مخاط احساس سرما کرده و سیگنالی به مغز می فرستد. مغز نیز با سیگنالی دیگر پاسخ داده و مخاط را وادار به ترشح موکوس بیشتر می‌کند.

اما سوال اینجاست که غلیظ شدن خلط و آبریزش بینی به چه دردی می خورد؟ بدون شک این ترشح موکوس پدیده‌ای طبیعی است که بدن از آن برای محافظت بیشتر از مخاط خود در برابر هجوم سرما استفاده می‌کند.

علاوه بر این به نظر می رسد که افزایش میزان موکوس تولید شده باعث می‌شود هوای تنفس شده در دمای پایین، بهتر مرطوب و تصفیه شود.

هوای سرد: لرزیدن

زمانی که ما سردمان می‌شود، بدون اختیار شروع به لرزیدن می‌کنیم. به عقیده‌ی محققان، لرزیدن واکنش و عکس العمل طبیعی بدن نسبت به سرما است.

موقع سرما، سیگنال های عصبی از مغز به مغز استخوان رفته و به عضلات می‌گویند که با سرعت زیادی سفت و شل شوند و این مسئله نیز باعث ایجاد لرز می‌گردد.

هوای سرد : میل زیاد به مصرف مواد غذایی چرب

نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بین کاهش ناقل عصبی سروتونین (وضعیتی که باعث ایجاد افسردگی فصلی در برخی افراد می‌شود) و افزایش میل به مصرف کربوهیدارت‌ها مانند آبنبات، کیک، بیسکوییت، پیتزا، ماکارونی، پنیر و غیره ارتباط وجود دارد.

مواد غذایی تصفیه شده باعث بهبود خلق و خوی می‌شوند، یعنی به نوعی باعث ایجاد احساس بهتر در مصرف کننده‌ها می‌گردند.

محققان بر این باور هستند که میل به مصرف کربوهیدرات ها پاسخی برای جبران کاهش سروتونین در فصل سرما است. به همین دلیل است که در فصول سرد سال، میل به مصرف غذاهای چرب و چیلی افزایش پیدا می‌کند.

موقع سرما، سیگنال‌های عصبی از مغز به مغز استخوان رفته و به عضلات می‌گویند که با سرعت زیادی سفت و شل شوند و این مسئله باعث لرز می‌گردد

 

هوای سرد : عطسه کردن

محققان می‌گویند که عطسه کردن، پاسخ فیزیولوژیکی بدن به هر ماده‌ی محرک است. اما در خصوص آنچه به طور دقیق در حین عطسه رخ می‌دهد، اطلاعاتی وجود ندارد.

به عقیده‌ی محققان در حین عطسه کردن تمام عملکردهای بدن از کار می افتند. بنابراین بدن فشار زیادی متحمل می‌شود که بویژه به چشم ها وارد می‌شود. به همین دلیل است که ما حین عطسه کردن چشم ها را می بندیم.

هوای سرد: درد مفاصل

اگر شما هم از درد مفاصل (آرتروز) رنج می برید، بدون شک متوجه تغییراتی که در اثر شرایط آب و هوایی در میزان دردتان رخ می‌دهد شده اید.

کاهش فشار بارومتریک (سرد شدن هوا) می تواند باعث افزایش شدت درد و حساسیت در برخی افراد شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.