تبیان، دستیار زندگی
غار بورنیک در انتهای یکی از درههای منشعب از دره طولانی و وسیع هرانده قرار دارد. روستای هرانده از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه، در فاصله 12 کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه و 120 کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. این منطقه با باغ های سرسبز، رودخانه و نه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفری به اعماق زمین+عکس

غار بورنیک در انتهای یکی از دره های منشعب از دره طولانی و وسیع هرانده قرار دارد. روستای هرانده از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه، در فاصله 12 کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه و 120 کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. این منطقه با باغ های سرسبز، رودخانه و نهرهای پرآب و چشم اندازهایی بی نظیر از کوه و دشت دارای جاذبه های بسیاری از منظر گردشگری است.غار بورنیک معروف ترین جاذبه گردشگری هرانده است.

به کوشش رحیمه زرگر - بخش گردشگری تبیان
غار بورنیک

نام غار از دو کلمه «بور» و «نیک» تشکیل شده است. بور، تغییر یافته کلمه بار، به معنای ساحل، کنار و جای امن است و بورنیک در اینجا محل امن و خوب معنی می دهد. به دلیل موقعیت خاص و نهان بودن دهانه غار از دید، این غار محل امنی برای زندگی و پناه گرفتن در دوره غار نشینی بوده است. دهانه غار بسیار بزرگ و تقریباً به شکل یک مثلث سه ضلعی است.
با ورود به دهانه غار از همان ابتدا با شیب نسبتاً تندی به سمت پایین هدایت می شوید؛تجربه یک سفر به اعماق زمین!
برای رسیدن به هرانده، باید بزرگراه شهید بابایی را به سمت شرق تا انتها رفته و وارد آزادراه جدید تهران-پردیس شوید. تقریباً در انتهای آزادراه، بعد از بومهن و قبل از رودهن وارد جاده فیروزکوه می شوید. 12 کیلومتر مانده به فیروزکوه، در سمت راست جاده، به تابلو و فرعی روستای هرانده می رسید. از سر جاده تا روستا کمتر از 1 کیلومتر راه در پیش دارید.
اگر ماشین شخصی ندارید،می توانید به ترمینال شرق رفته و سوار مینی بوس های فیروزکوه شوید.قبل از فیروزکوه، ورودی روستای هرانده پیاده شده و بقیه راه تا روستا را پیاده طی کنید. وقتی وارد روستا شدید به چهار راهی می رسید که مسیر غار از سمت راست چهار راه است. با حدود یک تا 1.5 ساعت پیاده روی در مسیر زیبایی که از کنار باغ های میوه، دشت های سرسبز و رودخانه پرآب نمرود می گذرد ، در نهایت پس از پشت سر گذاردن یک شیب نسبتاً تند به دهانه غار بورنیک می رسید.

غار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیکغار بورنیک


منابع:غارهای ایران،ایران دزرت،همشهری