تبیان، دستیار زندگی
هر انتخاب در زندگی مشترک موانع و مشکلاتی ایجاد می کند، هر چه انتخاب مان بزرگتر، تصمیم مان سخت تر و استرس مان بیشتر است. در حال حاضر تا انتخابات یک ماه بیشتر نمانده است، ممکن است این انتخاب مهم و تصمیم گیری درباره آن زندگی خصوصی مان را تحت تاثیر قرار دهد و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حل مشکلات انتخاباتی در زندگی مشترک

هر انتخاب در زندگی مشترک موانع و مشکلاتی ایجاد می کند، هر چه انتخاب مان بزرگتر، تصمیم مان سخت تر و استرس مان بیشتر است. در حال حاضر تا انتخابات یک ماه بیشتر نمانده است، ممکن است این انتخاب مهم و تصمیم گیری درباره آن، زندگی خصوصی تان را تحت تاثیر قرار دهد و بحث هایی وارد خانه تان شود.

فراوری:ه. منفرد -بخش خانواده ایرانی تبیان
مشکلات  زندگی مشترک

اگر شما هم در زندگی مشترک تان در ایام انتخابات با هم اختلاف نظر دارید، بهتر است به توصیه های سركار خانم دكتر طاهره همیز، استاد دانشگاه و مشاور خانواده توجه كنید تا راههای مقابله با این معضل را یاد بگیرید.

از بحث های انتخاباتی در زندگی مشترك خودداری کنید

اگر می دانید اختلاف نظر سیاسی شما با همسرتان خیلی جدی است، در مرحله اول باید سعی كنید تا این مباحث كه به تفاوت دیدگاه های سیاسی زن و شوهر بستگی دارد را وارد زندگی مشترك نكنید. به این صورت كه وقتی در كنار همسرتان هستید روزنامه ها را از روی میز جمع كنید، اخبار را چك نكنید و از با هم بودن در خانه لذت ببرید. در واقع باید از هر موضوعی كه ممكن است شما را به سمت بحث های انتخاباتی پیش ببرد، خودداری كنید.

بسیاری از زوجین هنگام بحث كردن و عصبانیت سعی می كنند ثابت كنند كه مقصر نیستند و حق با آنان است. آنها فكر می كنند علت مشكلات ایجاد شده همسرشان است و او مقصر اصلی است

سكوت هم خوب است

ممكن است شما به مرحله اول توجه نكرده و این موضوعات را به زندگی مشترك خود وارد كرده باشید. در این مرحله نباید در مقابل حرف های همسرتان واكنشی نشان بدهید. هر وقت همسرتان از روی آگاهی یا ناآگاهی حرفی به میان آورد كه موجب ناراحتی شما شد بهترین كار این است كه سكوت كنید. مطمئن باشید كه از این سكوت ضرر نمی كنید. سكوت كردن، به فرد فرصت می دهد تا خونسردی خود را باز یابد و آرام گیرد؛ پس از هر سكوتی، می توان با ملایمت و آرامش بیشتری گفت وگو را ادامه داد.

در جمع خیلی مراقب باشید

گاهی اوقات می بینیم كه همسران در جمع های خانوادگی یا دوستانه مسائل انتخاباتی و اختلافات دیدگاه های سیاسی را مطرح می كنند. در این مواقع حتما باید یكی از همسران خویشتن دار باشد و عكس العملی از خود نشان ندهد چون اگر در جمع مراقب باشید جز شما و همسرتان شخص دیگری از این اختلافات سیاسی باخبر شود قطعا به ضرر زندگی مشترك تان تمام خواهد شد و این موضوع را دست خواهند گرفت. اصلا اجازه ندهید این اختلافات به ابزار تهدید زندگی شما به دست برخی افراد سودجو تبدیل شود.

فرمان خشم خود را در دست بگیرید

برخی مواقع این اختلافات به حدی اوج می گیرد كه خشم و عصبانیت همه وجود انسان را در برمی گیرد چون در تفاوت دیدگاه های سیاسی، هركس فكر می كند كه حرف خودش درست است و با حرف های طرف مقابل متقاعد نمی شود. هر وقت پس از یك بحث انتخاباتی، خشم تمام وجودتان را گرفت بهتر است كه با خوردن یك لیوان آب برای پایین آوردن حرارت بدن خود اقدام كنید. نفس های عمیق بكشید، از ذكرهای خوب آرام بخش استفاده كنید.

به دیدگاه هم احترام بگذارید

حتی اگر دیدگاه های همسرتان برخلاف نظر شما بود باز هم به آن احترام بگذارید. سعی نكنید دیدگاه های خود را به او غالب كنید چون دیدگاه سیاسی چیزی نیست كه به راحتی قابل تغییر باشد بلكه گذشت زمان كمك می كند تا تأثیر آن در زندگی كمرنگ شود. اگر برای شما این موضوع بسیار مهم است باید در زمان ازدواج فردی را انتخاب می كردید كه به دیدگاه های شما نزدیك باشد ولی اگر در آن زمان نسبت به این موضوع بی توجه بوده اید نباید سعی كنید كه با مشاجره همسرتان را با خود در این زمینه همگام و همراه كنید.

برای آشتی انتخاباتی اقدام كنید!

هیچ گاه پس از این بحث ها قهر نكنید ولی اگر قهر كردید همیشه برای آشتی پیشقدم شوید. مطمئن باشید این مسائل ارزش چندانی ندارد كه به خاطر آن بخواهید كام شیرین زندگی خود را تلخ كنید. یادتان باشد كه بعضی از مسائل ارتباطی، ناشی از تفاوت های طرز تكلم زن و مرد است. در تمام امورات زندگی این نکته لحاظ کنید، اشتباه های خود را بپذیرید، به موقع از همسرتان عذرخواهی كنید و هرگاه از همسرتان انتقاد می كنید از كارهای خوب او هم تعریف كنید، اما به گونه ای این كار را بكنید كه متوجه شود او را فریب نمی دهید و واقعا از ته دل این مسئله را مطرح می كنید.

گاهی اوقات می بینیم كه همسران در جمع های خانوادگی یا دوستانه مسائل انتخاباتی و اختلافات دیدگاه های سیاسی را مطرح می كنند. در این مواقع حتما باید یكی از همسران خویشتن دار باشد

این دفعه حرف شما نباشد!

بسیاری از زوجین هنگام بحث كردن و عصبانیت سعی می كنند ثابت كنند كه مقصر نیستند و حق با آنان است. آنها فكر می كنند علت مشكلات ایجاد شده همسرشان است و او مقصر اصلی است كه با حرف ها و دیدگاه های سیاسی، او را اذیت می كند. دقت كنید هیچ مشكلی با متهم شناختن همسرتان حل نخواهد شد و تنها با این عمل او را در موضع تدافعی قرار می دهید و اختلافتان پیچیده تر می شود.

سعی نکنید بحث راه بیاندازید

اگر چند دقیقه پس از بحث، دوباره بخواهید در مورد آن با هم حرف بزنید ایرادی ندارد اما اگر چند روز پس از آن دوباره این مسئله باز شود و بخواهید صحبت كنید، چندان جالب نیست. اگر قرار باشد هر روز شما به خاطر یك نامزد انتخاباتی یا یك حزب انتخاباتی با هم دعوا كنید همه فرصت های لذت بردن در كنار یكدیگر را از دست خواهید داد.

بر سر اختلافات تان توافق كنید

بر سر اختلاف های تان حتی از جنس سیاسی توافق كنید و سعی كنید با صحبت و گفت وگوی منطقی و عاقلانه، در ارتباط با اختلافات تان با كمی انعطاف و ازخودگذشتگی به نقطه مشتركی برسید كه هر دو احساس رضایت كنید. این روزها كه تنش های انتخاباتی بیشتر و بیشتر می شود وقت زیادتری را با هم بگذرانید و بیشتر سعی كنید به یكدیگر آرامش دهید. با هم بیرون بروید و خودتان را از مسائلی كه ممكن است باعث جروبحث شما و همسرتان شود دور كنید.


منبع:همشهری دو


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.