تبیان، دستیار زندگی
یک نماینده اصلاح طلب مجلس در گفتگوی اختصاصی با تبیان گفت: با این وضع تایید صلاحیت شده ها مجلس آینده مجلسی بی تفاوت تر خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلس آینده مجلسی بی تفاوت تر!

یک نماینده اصلاح طلب مجلس در گفتگوی اختصاصی با تبیان گفت: با این وضع تایید صلاحیت شده ها مجلس آینده مجلسی بی تفاوت تر خواهد بود.

مصاحبه:فرامرزی- بخش سیاست تبیان
پزشکیان

پزشکیان در گفت وگو با تبیان؛

یک نماینده اصلاح طلب مجلس با این اعتقاد که رقابت انتخاباتی به دلیل حذف افراد کاردان و با تجربه کمرنگ شده است گفت که با این وضع تایید صلاحیت شده ها، مجلس آینده مجلسی بی تفاوت تر خواهد بود.

مسعود پزشکیان همچنین رسیدن اصولگرایان به وحدت و اجماع را دور از ذهن خواند و گفت: با وجودی که پیش بینی در کشور ما به دلیل تغییرات مداوم در برنامه ها و تصمیمات گروه ها امکان پذیر نخواهد بود ولی قطعا تندروها در مجلس دهم جایگاهی نخواهند داشت.
مسعود پزشکیان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار تبیان به تحلیل فضای انتخابات مجلس پرداخت که در زیر می خوانید؛

در این دوره از انتخابات وضعیت در نهایت به گونه ای شده که اکثر کاندیداها به استناد بند 1 ماده 28 یعنی عدم التزام عملی به اسلام  رد صلاحیت شدند .


به نظر شما در انتخابات مجلس  رقابت بیشتر بین کدام جناح ها و گروه های سیاسی است؟
به باور بنده رقابت خیلی کم رنگ شده چون رقابت زمانی صورت می پذیرد که افراد با سلایق و نظرات مختلف بتوانند حضور داشته باشند. در این دوره از انتخابات به دلایل مختلف خیلی ها از صحنه کنار گذاشته شده اند که این عاملی برای کمرنگ تر شدن رقابت نسبت به گذشته است.
به طور مثال در تبریز حوزه انتخابیه بنده از هر جریانی 150 نفر داوطلب هستند که در صورت وجود احزاب دیگر لازم نبود بجای 6 نفر 100 نفر ثبت نام کنند، طبیعتا با وجود احزاب قوی برای 30 کرسی 30 نفر معرفی می شدند نه اینکه 600 نفر معرفی شوند؛ با این روال دیگر رقابتی نیست و دعوا بر سر قدرت است این نمونه خود نشان می دهد که برای وجود رقابت باید جناح ها و جریانات به درستی شکل بگیرند.
طرف دیگر ماجرا تایید صلاحیت هاست که در این دوره از انتخابات وضعیت در نهایت به گونه ای شده که اکثر کاندیداها به استناد بند 1 ماده 28 یعنی عدم التزام عملی به اسلام  رد صلاحیت شدند درحالی که باید این بند به صورت واضح و شفاف برای مردم توضیح داده شود تا افراد بتوانند از خود دفاع کنند.

در حال حاضر با این تعداد رد صلاحیت ها امکان رسیدگی برای شورای نگهبان  در مدت زمان یک ماه غیرممکن است چون به فرض اگر 8 هزار نفر برگه اعتراض پرکرده باشند یعنی باید در مدت یک ماه 8 هزار صفحه خوانده شود آن هم در شرایطی که خواندن هزار صفحه در عرض یک ماه  شدنی نیست چه برسد به اینکه بخواهند 8 هزار صفحه را خوانده و قضاوت کنند.
بر این اساس می توان گفت که از لحاظ عملیاتی و ساختاری امکان رسیدگی به شکایات و اعتراضات با این زمان بندی و این اعداد و ارقام امکان پذیر نیست و این بدان معناست که اگر کسی اعتراضی و حقی داشته باشد به حقش رسیدگی نخواهد شد و  در نهایت شورای نگهبان اعلام می کند که صلاحیت برای آن ها محرز نشده است که طبیعی است چون باید رسیدگی شود تا محرز شود و این یعنی امکان تضییع حقوق افراد وجود دارد  و چون مرجع رسیدگی کننده فرصت رسیدگی ندارد نهایتا عده زیادی دل چرکین می شوند.
در چنین شرایطی به باور شما رد صلاحیت ها می تواند در میزان مشارکت تاثیر داشته باشد؟
طبیعتا تا حدودی تاثیر می گذارد اما توصیه های مقام معظم رهبری هم بر حضور مردم در انتخابات تاثیر گذار است.
با توجه به توضیحات شما در مورد رد صلاحیت ها،  پیش بینی تان از رقابت های انتخاباتی چیست؟

به نظر بنده با حذف افراد کاردان و کارشناس، دیگر رقابت معنایی ندارد. به عبارت دیگر در کشور ما معمولا افراد کار کرده دارای اشکالاتی هستند و نمی توان فردی را بدون عیب پیدا کرد. در این شرایط اگر مبنای حذف افراد به دلیل عیب هایشان باشد افرادی انتخاب می شوند که هیچ عیبی نداشته باشند و این افراد همان هایی هستندکه هیچ کاری نکرده اند.
حال اینکه رقابت بین اندیشه، تجربه و یکسری ایده است که ایده خود را در عمل نشان می دهد پس نمی توان وقتی در عمل از خود چیزی نشان نداده باشی بخواهی در مورد آن حرف بزنی. زمانی درست بودن یک حرف معلوم می شود که گفته ها را به جامعه نشان داده و به آن عمل کرده باشی عملی که ممکن است با اشکالاتی همراه باشد. دراین شرایط افرادی که با شما مساله دارند وارد صحنه شده و پرونده سازی می کنند؛ اگر هم بخواهید در این رابطه توضیحاتی مطرح کنید چنین فرصتی در شورای نگهبان برای شنیدن توضیحات وجودندارد.
آیا در این شرایط امکان تغییر ترکیب مجلس از لحاظ سلایق سیاسی  وجود دارد؟
به نظرم مجلس آینده مجلسی بی تفاوت تر و با گرایش نسبی به دولت خواهد شد و دیگر مجلسی به تندی این مجلس نخواهیم داشت.

با وجودی که پیش بینی در کشور ما به دلیل تغییرات مداوم در برنامه ها و تصمیمات گروه ها امکان پذیر نخواهد بود ولی قطعا تندروها در مجلس دهم جایگاهی نخواهند داشت.


پیش بینی شما از تغییر ترکیب مجلس در حالی است که اصوگرایان معتقد به رسیدن به وحدت حداکثری هستند؟
رسیدن به وحدت یک تئوری است و در عمل این اتفاق نمی افتد چون اگر قرار بر این بود از اول وحدت می کردند و لیست می دانند البته ممکن  است افراد معتقد در رده های بالا برای وحدت کنار بکشند اما سایرین این کار را نمی کنند.
و با این اوصاف سهم اصلاح طلبان و دولتی ها از مجلس دهم چقدر خواهد بود؟
بر اساس  تجربه مجلس بعدی بیشتر به دولت گرایش دارد مگر اینکه اتفاق دیگری بی افتد ولی به طور کلی نمی توان پیش بینی از سهم گروه های سیاسی در انتخابات کرد چون در جامعه ای که امور بر اساس برنامه پیش نمی رود پیش بینی یعنی حرف هوا.
زمانی می توان چیزی را پیش بینی کرد که با علم از برنامه افراد طبق آن کار را پیش می برند تا در صورت اشکال احتمالی آن را پیش بینی کنند حال وقتی برنامه ای وجود ندارد چطور می توان پیش بینی کرد؟
نمونه این اتفاق در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی آقای روحانی است، چه کسی پیش بینی می کرد که ایشان پیروز شود؟ برای اینکه بر اساس برنامه ای جلو نمی رویم هر اتفاقی ممکن است در لحظه آخر بی افتد.