تبیان، دستیار زندگی
زمستان در بسیاری از نقاط دنیا (به جز مناطق استوایی و گرمسیر) با برف شناخته می شود و این نماد سفیدی و پاکی دست مایه رمان های مشهوری بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمان های برفی

زمستان در بسیاری از نقاط دنیا (به جز مناطق استوایی و گرمسیر) با برف شناخته می شود و این نماد سفیدی و پاکی دست مایه رمان های مشهوری بوده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
رمان های برفی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت Reading Room، خواندن کتاب های درباره برف در شب های زمستان می تواند تفریح خوبی محسوب شود به ویژه در کشورهایی که زمستانی گرم و بدون برف را سپری می کنند.
 
و اما بهترین کتاب هایی از این دست کدامند؟ سایت «ریدینگ رووم» بهترین کتاب های با موضوع برف را این گونه معرفی کرده است:

«آدم های زمستانی» نوشته «جنیفر مک ماهون»  The Winter People

این رمان دلهره آور همیشه داستانی مناسب برای یکروز کسل کننده محسوب شده است. هم چون تمامی داستان های رازآلود، «آدم های زمستانی» را از آغاز به سختی می توان زمین گذاشت. داستان این رمان در منطقه جنگلی سرد و دورافتاده در حوالی ایالت «ویرجینیا»ی آمریکا رخ می دهد؛ زنجیره ای از مرگ های مرموز و ناپدید شدن راز آلود آدم ها شهری را در وحشت فرو می برد . «روتی»، دختر شخصیت اصلی داستان پس از ناپدید شدن مادرش باید برای یافتن او با خواب زدگان فراطبیعی و کهن که در جنگل سرگردان هستند مواجه شود. داستان از نگاه «روتی» و خاطرات «یارا شی هریسون»، زنی که اوایل دهه 1990 ناپدید شده بود روایت می شود. «آدم های زمستانی» حکایت روابط مادر و دختری، گم گشتگی و ارواح شهری کوچک است.

«اجرام آسمانی نورانی» نوشته «الینور کاتون»  The Luminaries

این داستان حکایت گروهی از جویندگان طلا است که در «نیوزیلند» قرن نوزدهم می گذرد. این رمان نمونه دیگری از یک رازآلود برفی به شمار می رود. «والتر مودی»، شخصیت محوری مرموز و ثروت طلب این کتاب در یک شب طوفانی به هتلی می رسد که در آن 12 تن دیگر اقامت دارند. هر کدام از این مردان با نیتی مشابه تلاش می کنند تا رازی ناگشوده را حل کنند. «اجرام آسمانی نورانی» کتابی 800 صفحه ای است که خواندن آن برای یک آخر هفته زمستانی بسیار مناسب است. هر چند داستان سبک ویکتوریایی جذابیت آن را دو چندان می کند.

«کودک برفی» نوشته «ایووین ایوی»  The Snow Child

این داستان خیالی خارق العاده در آلاسکا می گذرد؛ منطقه ای که به زمستان های سختش شهرت دارد. «جک» و «میبل» تازه واردیان به این منطقه هستند که از تنهایی، کارگری و حزن و اندوه رنج می برند. رابطه این زوج بدون فرزند و غمگین رو به سردی می گراید اما در یک روز برفی آن ها یک کودک برفی می سازند؛ این کودک شب هنگام جان می گیرد و به دلیل ماهیت برفی خود می تواند در سرمای طاقت فرسای آلاسکا دوام بیاورد. سردی عشق این زوج با حضور این کودک گرم تر می شود اما .... نوشته زیبا و تصویر سازی منحصر به فرد از مناظر برفی جذابیت داستان را چند برابر کرده است.

«خانه عروسک» نوشته «هنریک ایبسن»  A Doll`s House

خواندن کتاب های درباره برف در شب های زمستان می تواند تفریح خوبی محسوب شود به ویژه در کشورهایی که زمستانی گرم و بدون برف را سپری می کنند. سایت «ریدینگ رووم» بهترین کتاب های با موضوع برف را معرفی کرده است

این نمایش نامه شاهکار نویسنده نروژی «ایبسن» است که حکایت زنی از طبقه متوسط را روایت می کند. وی تلاش دارد قوانین زن بودن دوران خود را بشکند. داستان این نمایش نامه در زمان کریسمس و آغاز سال نو در حومه سرد و تاریک یک شهر می گذرد و یادآوری جنایات گذشته این زن است و در نهایت درمی یابد که از زندگی چه می خواهد. «خانه عروسک» داستانی تلخ است که شما را وامی دارد تا در معنای ازدواج تعمق بیشتری کنید.

«آوای وحش» و «سپید دندان» نوشته «جک لندن»  The call of the Wild & White Fang

این دو داستان مشهور «جک لندن» آمریکایی درباره سگ هایی که برای بقا در آلاسکای یخ زده تلاش می کنند. ممکن از نخست برای شما ترسناک به نظر برسد. «آوای وحش» بر مبنای تجربیات خود نویسنده هنگام گذران زندگی در کانادا نوشته شده است که با وجود این که شخصیت اصلی آن یک سگ است، داستان آن در نهایت واقع گرایی بیان شده است. «سپید دندان» به نوعی همان موضوع داستان قبلی را دنبال می کند؛ حکایت یک سگ ٓ گرگ که دربرابر شرارت های طبیعت، حیوانات و از همه بدتر، انسان ها مقاومت می کند. هر دو رمان بسیار زیبا هستند و ارزش خواندن در سرمای زمستان را دارند.

«درخشش» نوشته «استفن کینگ»  The Shining

این داستان دلهره آور در هتلی کوهستانی در دوردست می گذرد و در آن تلاش مادری برای نجات خود و فرزندش از دست مردی توهم زده رواین می شود که می تواند روزهای زمستانی را گرما ببخشد. در حالی که قرار است هتل مامنی باشد برای آرامش و آسایش مسافران، در این رمان بدل می شود به قتلگاهی که دیگران رقم زده اند. با خواندن این کتاب این پرسش مطرح می شود که آیا چیزی بدتر از این هم ممکن است؛ هتلی تسخیر شده با ارواح، احاطه شده با برف، به دور از تمدن بشری ...

«اتان فروم» نوشته «ادیت وارتون»  Ethan Frome

این یک داستان کلاسیک آمریکایی است که در دل و جان شما نفوذ می کند. مکان آن در مزرعه «فروم» واقع در «نیوانگلند» می گذرد و روایت گر تاریخچه ای است از روزگاران غم بار زندگی و عشق او. آن چه که این رمان را جذاب می کند بعد تراژیک آن در یک روز برفی نیست بلکه، روایت یک زندگی در مزرعه ای به هنگام افول زمستان است. هم چون «خانه عروسک» این رمان «وارتن» هنجارهای اجتماعی و رزندگی برآمده از آن را به چالش می کشد.

«روز پس از فردا» نوشته «رونالد امریک» و «وایفلی استریبر»  The Day After Tomorrow

با خواندن این رمان خدا را شاکر می شوید که در شهر شما ممکن است تنها تا مچ پایتان برف ببارد. «روز پس از فردا» هر چند در زمستان نمی گذرد اما از تابستانی گرم حکایت دارد که یخ های قطب شمال آب می شوند و دومین عصر یخ بندان را برای زمین رقم می زند. از این رمان فیلم سینمایی نیز ساخته شده است.


منبع: ایبنا