تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکیر و منکر در قبر، سلفیت جهادی،  تصویری غیر حقیقی!

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
هفته گرد دین

کسی که حضرت فاطمه علیهاالسلام برایش فرش می گستراند!
از جمله راه های تجربه اندوزی برای هر انسان عاقلی، نگاه به تاریخ گذشتگان است. تاریخ همچون آیینه ای است که گذشته را نشان داده و چراغی برای بهتر دیدن در آینده است.

جهان دو قطبی سلفیت جهادی 
سلفیت جهادی اصطلاحی است که از اواخر دهه هشتاد قرن گذشته در برخی جریان های سیاسی اسلامی مطرح شد. بر اساس این تفکر جهاد فعلی در جهت ایجاد تغییر است؛ این نوع جهاد به صورت جریانی فکری در عهد سادات (در مصر) بروز و ظهور یافت و اعلام شد که این شیوه سلفیون (گذشتگان) است و جهاد یکی از ارکان آن محسوب می شود. جهاد از دید سلفی ها در واقع بر مسلمانان سلفی واجب است و باید علیه دشمن اشغالگر یا علیه نظام حاکم که جایگزین حکومت اسلام شده قیام کنند.

مرگ

من که مؤمنم، نکیر و منکر چرا؟
مدت ها ذهن مرا به خود مشغول کرده بود، فکر و ذِکرم شده بود همین.. خیلی وقت ها می ترسیدم، از خواب می پریدم، شب ها خواب های آشفته می دیدم و... خلاصه بیچارم کرده بود. همیشه خواب می دیدم ...

بُن بستِ بِن باز
بن باز از جمله مفتی های اثرگذار بر بسیاری از مسائل و مشکلات مبتلابه  جهان اسلام و جهان بود و با وجودی که فوت کرده است همچنان اثرات آن را در عملکرد وهابیون می بینیم؛ برخی از این مشکلات ریشه در تعالیم و فتاوایی دارد که زمانی وی به راحتی صادر کرده است؛ و قطعاً نمی توان از آنها گذشت. برخی از فتاوایش نه تنها با قرآن و سنت مخالفت دارد، بلکه با عقل بشری هم در تناقض آشکار است.

گناهی برابر با محرومیت از بهشت
مدتها بود به دنبال معنای یک کلمه بودم؛ کلمه ای که وقتی در میان مردم رواج پیدا می کند نتیجه ای جز ایجاد کدورت و کینه چیزی در بر ندارد...

میزان وابستگی ما به خدا!
گفتگوی خود با دانشمند محترم حضرت آیة الله سید حسن مصطفوی را در خصوص موضوع جبر و اختیار در چهارمین مقاله با شناخت گروهی از حکماء که به اختیار مطلق اعتقاد دارند پی می گیریم.

داعش

این تصویر حقیقی نیست!
امروز گروه هایی مدعی مسلمانی و پیروی از سنت نبوی، چهره ای از اسلام را به جهانیان معرفی کرده اند که نه تنها جذابیتی برای مردم جهان ندارد، بلکه ترس و دلهره از انتشار اسلام را در دل آن ها انداخته است.

راهی که چاه ندارد!
مگر می شود در زمان غیبت، بر خط و مسیر خود حرکت کنیم ولی در زمان ظهور ناگهان تغییر مسیر داده، در صراط مستقیم قرار بگیریم؟

عناصر مذهبی که بویی از سعادت نبرده اند!
در تصور و باور ساده اندیشان همین که انسان بتواند به وظایف عادی و شرعی خود همچون نماز، روزه و تهجد جامه عمل بپوشاند در زمره ی سعادتمندان و رستگاران عالم به شمار می آید؛ این در حالی است که تاریخ شاهد و گواه بر فرجام نا خوشایند عناصر مذهبی بوده است که هیچ گاه در خصوص این وظایف کوتاهی نمی نمودند و به تهجد و بندگی شهرت داشتند! ولی با این حال بویی از سعادت و کمال واقعی را نبردند.

دردناک ترین عذاب در قیامت!
در کشاکش زندگی گاه مواقعی پیش می آید که ممکن است احساس کنیم، خدا به ما کاری ندارد یا گویا ما را فراموش کرده است. این پندار گرچه ظاهری کفرآمیز دارد اما ممکن است در ذهن بسیاری از ما به وجود آمده باشد و مناسب است که درباره آن اندیشه کنیم.

زندگی ناقص الخلقه ها در دنیایی دیگر
در چند مقاله پیشین قسمتهایی از گفتگوی علمی استاد حبیب الله جلالیان را به شما دوستان عزیز ارائه دادیم. در این مجال، آخرین بخش این گفتگو را تقدیم می کنیم. امیدواریم توانسته باشیم به هدف خود از این تلاش رسیده باشیم. به همین دلیل بی نیاز از نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما گرامیان نیستیم.

غیبت، انتظار، و حرکت بر مدار ولایت
چنین بلایی بر سر کسی می آید که در دفاع از مدافع ولایت سکوت می کند! حال چه رسد به کسی که با عدم اطاعت از ولایت روزگار می گذراند.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.