تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عربستان است که رابطه با ایران را قطع کرده و برای هر گونه تغییر باید اعلام آمادگی کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال دیدار مقامات ایران و عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عربستان است که رابطه با ایران را قطع کرده و برای هر گونه تغییر باید اعلام آمادگی کند.

بخش سیاست تبیان
ایران و عربستان

-حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که امروز دوشنبه انجام گرفت با اشاره به رفت و آمدهای دیپلماتیک مهمی که به ایران و از ایران به کشورهای مختلف وجود دارد، گفت: در روزهای گذشته سفر رئیس جمهور چین به ایران و مجموعه موافقتنامه ها و یادداشت تفاهم نامه 17گانه و افق مشترک روابط راهبردی 25 سال آینده در همکاری های جامع ایران و چین را داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احتمال دیدار مقامات ایران و عربستان در پاکستان نیز گفت: نخست وزیر پاکستان آقای نواز شریف در سفر خود به ایران مسائل مختلف را دنبال کرد که از جمله آنها اعلام آمادگی برای میانجیگری بین ایران و عربستان بود که ما صراحتا اعلام کردیم از میانجیگری کشورهای دوست و برادر استقبال می کنیم اما موفقیت آن منوط به تغییر سیاست عربستان است که تنش آفرینی و بحران آفرینی متعمدانه را دنبال می کند

وی افزود: روابط با چین برای جمهوری اسلامی و روابط با جمهوری اسلامی برای چین از اهمیت زیادی برخوردار است. در حدود کمتر از نیم قرن گذشته که دوران جدید روابط را داشتیم تا امروز رو به گسترش بوده و در بیش از یک دهه گذشته که شرایط خاصی را به دلیل تحریم های ظالمانه سپری کردیم روابط دو کشور از حجم خوبی برخوردار بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به فرانسه و ایتالیا و دیدار با پاپ در واتیکان نیز ابراز امیدواری کرد که روابط ایران با این کشورها گسترش یابد.
جابری انصاری در پاسخ به سؤالی در خصوص روابط ایران و ترکیه نیز گفت: ترکیه همسایه بزرگ و مهم جمهوری اسلامی است و تاریخی از همکاری ها و رقابت ها بین دو کشور وجود داشته و سیاست ثابت جمهوری اسلامی، گسترش همکاری ها و کنترل رقابت ها و باقی ماندن مسائل در حالت طبیعی رقابتی خود است.
وی ادامه داد: نباید اجازه تبدیل رقابت های طبیعی را به دشمنی های غیرطبیعی داد و مسائل مابین دو کشور بایددر حالت طبیعی رقابت باقی بماند و موارد مورد اختلاف از طریق گفت وگو به شکل درستی حل و فصل شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احتمال دیدار مقامات ایران و عربستان در پاکستان نیز گفت: نخست وزیر پاکستان آقای نواز شریف در سفر خود به ایران مسائل مختلف را دنبال کرد که از جمله آنها اعلام آمادگی برای میانجیگری بین ایران و عربستان بود که ما صراحتا اعلام کردیم از میانجیگری کشورهای دوست و برادر استقبال می کنیم اما موفقیت آن منوط به تغییر سیاست عربستان است که تنش آفرینی و بحران آفرینی متعمدانه را دنبال می کند.
جابری انصاری افزود: عربستان است که رابطه با ایران را قطع کرده و برای هر گونه تغییر باید اعلام آمادگی کند که تا این لحظه هیچ علامتی از سوی عربستان دیده نشده است.
وی درباره تاریخ مذاکرات سیاسی بین طرفین سوری نیز گفت: تاریخی برای گفت وگوهای سوری- سوری از سوی نماینده دبیر کل در امور سوریه تعیین شده بود که به دلیل اصرار برخی کشورها از جمله عربستان در زمینه تحمیل نظرات و دیدگاه های خود در زمینه معارضه مشکلاتی پیش آمد که نماینده دبیرکل در اظهارات اخیر خود به آن اشاراتی داشت. ما از گفت وگوها حمایت می کنیم و حصول توافق سیاسی را تسهیل می کنیم زیرا از ابتدا معتقد بودیم که راه حل بحران سوریه سیاسی است و نه نظامی.
جابری انصاری ادامه داد: ما همچنان به نقش کمک کننده خود ادامه خواهیم داد و امیدواریم هر چه سریع تر شاهد توافق اجماعی باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دیدار کری و ظریف در اجلاس داووس و گفت وگو درباره سه تبعه ربوده شده آمریکایی در عراق گفت: درخواستی از سوی آمریکایی ها بوده و جمهوری اسلامی در موارد انسانی کمک های انسان دوستانه ای را در طول 25 سال گذشته داشته است. مبادله اخیر زندانیان ایرانی و آمریکایی نیز اساسش یک مسئله انسان دوستانه بود.
جابری انصاری در خصوص آنچه در عراق اتفاق افتاده نیز گفت: اگر جمهوری اسلامی بتواند کمکی کند بر اساس سیاست گذاری ها در کشور پیگیری خواهد شد. جمهوری اسلامی اگر توانایی مساعدتی را داشته باشد انجام خواهد داد اما این موضوع باید توسط مراجع ذیربط بررسی شود که آیا امکان آن هست یا نه.

جابری انصاری در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب کشورها برای گسترش روابط پس از برجام نیز گفت: در روابط هر کشور با کشورهای دیگر، ظرفیت کشورها، سیاست کشورها و نوع تجربه رابطه بین دو کشور در دوره های زمانی مختلف از جمله معیارهایی است که در تنظیم روابط مورد توجه قرار می گیرد. قالب بندی روابط جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر در همین چارچوب خواهد بود

وی در خصوص گفت وگوهای انجام شده بین فیصل و ظریف در داووس گفت: در این اجلاس مجموعه نشست هایی برگزار شد. این خبر در خصوص نشست خاصی درباره سوریه که توسط دیمیستورا برگزار شده، بوده و گفت وگوهای عادی انجام گرفت. هیچ گونه نشست دوجانبه ای وجود نداشته و در چنین نشست هایی هر یک از کشورها نظرات خود را ارائه می دهد و این خبر بیش از اندازه بزرگ نمایی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره میانجیگری چین بین ایران و عربستان گفت: سفر رئیس جمهور چین از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود و در چارچوب همکاری ها و روابط دو جانبه دنبال شد و ارتباط مستقیمی با تحولات جاری نداشت. در این سفر همکاری های جامع راهبردی بین جمهوری اسلامی و چین و رایزنی در عالی ترین سطوح انجام گرفت که در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی نیز بحث هایی انجام شد.
جابری انصاری در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب کشورها برای گسترش روابط پس از برجام نیز گفت: در روابط هر کشور با کشورهای دیگر، ظرفیت کشورها، سیاست کشورها و نوع تجربه رابطه بین دو کشور در دوره های زمانی مختلف از جمله معیارهایی است که در تنظیم روابط مورد توجه قرار می گیرد. قالب بندی روابط جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر در همین چارچوب خواهد بود. همچنین شاخص دیگر ما نوع تعامل و همکاری آن کشور در شرایط سختی ها و تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی می باشد.
وی درباره توافق هسته ای با آمریکا و اظهارات ضدایرانی مقامات آمریکایی گفت: توافق هسته ای یک توافق خاص و موردی است و فضای استراتژیک بین دو کشور تغییر نکرده است و سیاست های هر یک از آنها ادامه خواهد داشت. هر اظهار نظری باید در مکان خود و در حد آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر صدراعظم آلمان به ایران گفت: بین جمهوری اسلامی و آلمان سفر وزیر خارجه این کشور توافق و تنظیم شده است. اما درباره هر گونه توافق دیگر، اخبار به استحضار افکار عمومی رسانده خواهد شد.



منبع : ایسنا