تبیان، دستیار زندگی
اعطای شانس مجدد به اهواز در رقابت پایتخت جهانی کتاب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعطای شانس مجدد به اهواز در رقابت پایتخت جهانی کتاب

دبیر طرح پایتخت کتاب ایران از اعطای شانس مجدد به اهواز که سال گذشته به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد، برای شرکت در رقابت بین المللی انتخاب پایتخت جهانی کتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری با موضوع انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران در سالهای ۹۴ و ۹۵ پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۳۰ دی ماه با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و دبیر جشنواره پایتخت کتاب ایران در اداره کل ارشاد خوزستان برگزار شد.

علی اصغر سید آبادی دبیر جشنواره پایتخت کتاب ایران در سخنانی با اشاره به اینکه ما از تجربه اهواز برای برگزاری بهتر دوره دوم جشنواره پایتخت کتاب ایران استفاده و تلاش کردیم که دوره نخست این طرح را به صورت نوعی آموزش برای شهرهای دیگر پیاده سازی کنیم گفت: سال گذشته با توجه به مولفه‌هایی که اهواز برای این طرح ارائه کرده بود، فاصله زیادی با سایر نامزدهای کسب این عنوان پیدا کرد و در نهایت عنوان پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داد.

وی از تلاش دست اندرکاران این جشنواره برای افزایش مشارکت نهادهای غیردولتی در طراحی و اجرای برنامه‌های این طرح سخن گفت.

سیدآبادی که دبیر جشنواره روستاهای دوستدار کتاب نیز هست، از اعلام حمایت بنیاد ملت وابسته به بانک ملت برای حمایت از این جشنواره خبر داد و گفت: تفاهم نامه همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و بانک ملت هفته آینده منعقد خواهد شد و قرار بر این است که امکانات و تسهیلات مناسبی برای شهرها و روستاهای دوستدار کتاب اختصاص یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی‌بر چشم انداز انتخاب پایتخت کتاب ایران و احتمال کسب عنوان پایتخت جهانی کتاب توسط اهواز یا یکی از شهرهای کشورمان در سال‌های آینده گفت: معیارهای انتخاب پایتخت جهانی کتاب، معیارهای مشخصی است که ما سعی کرده ایم با نوعی بومی سازی این معیارها، آنها را در انتخاب پایتخت کتاب کشور اعمال کنیم.

سیدآبادی از مذاکره با کمیسیون ملی یونسکو برای اینکه سه تا پنج شهر کشور امکان ارائه برنامه‌هایشان را به این کمیسیون جهت ارائه به سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) داشته باشند، خبر داد و گفت: علاوه بر سه نامزد نهایی دوره دوم طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، اهواز هم می‌تواند دوباره شانس خود را برای انتخاب شهر نهایی از سوی این کمیسیون به یونسکو جهت شرکت در آن رقابت بین المللی داشته باشد.

وی در عین حال گفت: اگر شهری از ایران به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب نشود، همین که معیارهای یونسکو در انتخاب پایتخت جهانی کتاب، در طرح پایتخت کتاب ایران رعایت شده است، نکته مهمی است. هم اکنون ۴ شهری که به آنها اشاره شد، برنامه های خود را به زبان انگلیسی تدوین کرده اند که به کمیسیون یونسکو ارائه خواهند شد.

در این نشست خبری همچنین همایون قنواتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان از بهبود رتبه این استان در تولید کتاب در کشور، بعد از انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران خبر داد و گفت: رتبه خوزستان در تولید کتاب از عدد ۲۴ در سال ۹۳ به عدد ۱۰ در سال ۹۴ رسیده است.

مدیر کل ارشاد خوزستان همچنین تفویض شورای نظارت بر کتاب از ستاد مرکزی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به این استان را نیز اتفاقی بسیار مثبت که می تواند گرهی از کار ناشران و مولفان استان بگشاید، ارزیابی کرد.

قنواتی بزرگترین مشکل استان خوزستان را در زمینه انتشار کتاب، مربوط به حوزه توزیع و پخش آن عنوان و ابراز امیدواری کرد: راهکارهایی اندیشیده شود که برای انبوه کتاب‌هایی که در این استان تولید می‌شود، شبکه توزیع مناسبی هم ایجاد شود.

مدیر کل ارشاد خوزستان که ساعاتی قبل از آغاز دهمین نمایشگاه استانی خوزستان و سیصدمین نمایشگاه استانی کشور در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، از افزایش تعداد ناشران شرکت کننده و همچنین فضای نمایشگاهی آن خبر داد و گفت: سال گذشته این نمایشگاه با حضور ۴۰۰ ناشر و در فضایی به مساحت ۳ هزار متر مربع برگزار شد و امسال با حضور حدود ۴۵۰ ناشر از جمله ۸۰ ناشر بین‌المللی و در فضایی به مساحت ۵ هزار متر مربع برپا شده است.

قنواتی با اشاره به افزایش کیفی برنامه‌های جنبی این نمایشگاه، در ادامه از معرفی برگزیدگان جشنواره کتابخانه های خانگی، جشنواره «من هم کتاب می نویسم» ویژه کودکان ۷ تا ۱۵ ساله در اختتامیه این نمایشگاه خبر داد.

همچنین به گفته مدیرکل ارشاد خوزستان: جایزه کتاب سال خوزستان که آثار منتشر شده در سال‌های ۹۲ و ۹۳ را مورد بررسی قرار داده‌اند و نیز جشنواره «پدران و مادران قصه‌گو»، در بهمن ماه جاری در این استان برگزار می‌شوند.

مدیرکل ارشاد خوزستان در بخش پایانی سخنانش به ارائه آمارهایی بر مبنای تحلیل فرهنگی استان خوزستان در سال ۹۳ که از سوی یک تیم پژوهشی در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است، پرداخت و گفت: بر اساس این آمار، ۴۱ درصد از افراد باسواد ساکن استان خوزستان، کتاب‌های غیردرسی را مطالعه می کنند.

قنواتی همچنین گفت: در حوزه مطالعه مطبوعات هم ۳۱ درصد از جمعیت باسواد ساکن استان خوزستان اعلام کرده‌اند که روزنامه می‌خوانند و ۵۴.۰۴ درصد هم اعلام کرده‌اند اصلا روزنامه نمی خوانند.


خبرگزاری مــهر