تبیان، دستیار زندگی
همایش روابط عمومی تجاری با رویکرد توسعه و بهبود روابط و با حضور فعالان اقتصادی در ساختمان ساپکوی مشهد ، برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش روابط عمومی تجاری برگزار شد

همایش روابط عمومی تجاری با رویکرد توسعه و بهبود روابط و با حضور فعالان اقتصادی در ساختمان ساپکوی مشهد ، برگزار شد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

روابط عمومی

به گزارش  روابط عمومی، همایش روابط عمومی تجاری با رویکرد توسعه و بهبود روابط و با حضور فعالان اقتصادی توسط واحد آموزش سرپرستی روزنامه اقتصادی آسیا در ساختمان ساپکو، برگزار شد .

علی مختاری استادیار دانشگاه، در این همایش که با موضوع روابط عمومی تجاری، دایر شد، گفت : ارتباط بین سازمانها و مخاطبانشان، باید براساس شناخت کافی بر روی مشتریان، از نطر وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنان صورت گیرد .

وی افزود: در روابط عمومی تجاری، ایجاد یک پیام مشترک و ارسال آن برای تمام مخاطبان و برقراری مساوات بین آنان، فرآیندی اشتباه است و پیام تولید شده باید متناسب با افراد و طیف مخاطبین مختلف تنظیم گردد. بدین معنا که پیام محترمانه تولید شده برای برخی، ممکن است برای برخی دیگر توهین آمیز محسوب شود.

مختاری با اشاره به تعریف روابط عمومی تجاری، گفت: روابط عمومی تجاری، محصول، فرزند و خاستگاه فضای رقابتی اقتصاد است.

وی همچنین در خصوص تفاوت روابط عمومی تجاری و سنتی، به موضوع انحصار در روابط عمومی سنتی اشاره کرد و افزود: در روابط عمومی تجاری، تمامی قسمت های سازمان از مدیران ارشد گرفته تا نگهبانان سازمان، سعی در ارتباط مناسب با مخاطبان دارند. درصورتی که در روابط عمومی سنتی، این مسئولیت فقط بر عهده واحد روابط عمومی، است و بخش های دیگر خودرا در آن دخیل نمی دانند .

مختاری با ارائه تعریفی از تبلیغات تجاری، تفاوت روابط عمومی تجاری و تبلیغات تجاری را یادآور شد و گفت: هدف روابط عمومی تجاری تنها کسب مشتری نیست و به مسئله ای فراتر که همان رضایتمندی مشتری باشد می پردازد. در تبلیغات تجاری ارتباطی یک سویه و به صورت محیطی انجام می شود در حالی که در روابط عمومی تجاری، تبلیغات دوسویه است و به روش گفت وگو، مصاحبه و مذاکره صورت می پذیرد .

رفتار صادقانه نیاز روابط عمومی تجاری

رییس کانون زنان بازرگان دیگر سخنران این همایش نیز با تاکید بر مسئله لزوم شناخت کافی بر طرف های مقابل در یک سازمان یا شرکت، به اهمیت صداقت در ارتباط دوسویه در روابط عمومی تجاری اشاره کرد و آن را برای حفظ و تداوم یک ارتباط تجاری، امری ضروری تلقی کرد .
نسرین یوسفی عارفی افزود: صداقت و سلامت در رفتار، در روابط عمومی تجاری، خصوصا در ارتباط با کشورهای دیگر، موضوعی است که از دید طرف های مقابل بسیار رصد می شود و در نهایی کردن یک مذاکره تجاری، موثر است. در چنین سطحی از روابط، بایک رفتار یکسان و به دور از دوگانگی، سطح صداقت در کارو یا یک ارتباط تجاری سنجیده می شود .

وی ادامه داد: در روابط عمومی تجاری یک شرکت یا سازمان، مشکلات و مسائل طرف مقابل را، مشکلات خودش می بیند و با بکارگیری استراتژی های اثرگذار سعی در رفع آنان می کند .

یوسفی مسئله هوش تجاری در مذاکراتی که از میان یک روابط عمومی تجاری قوی خارج می شود را بسیار حائر اهمیت دانست و گفت: اغلب مشتریان یک سازمان، افرادی هوشیار و نکته سنج هستند و برخورداری از هوش تجاری و بکار گیری استراتژی های همگام و متناسب با روند یک مذاکره می تواند بخش فراوانی از یک رابطه تجاری را تسهیل کند .

وی روابط عمومی تجاری را یک فرآیند بدون توقف و بن بست معرفی کرد و اظهار داشت: در شرایط تحریم و با وجود عوامل بیرونی که از حیطه اختیارات یک سازمان خارج است، بازهم می توان با روحیه تحول گرایی و پشتکار و برخورداری از یک برنامه منظم و هدفمند با مخاطبان یک سازمان روبرو شد و به نتایج لازم دست یافت .