تبیان، دستیار زندگی
منصوری آرانی در گفت و گوی اختصاصی با تبیان تاکید کرد؛اجرای برجام و لغو تحریم ها ماحصل اجرای سیاست نرمش قهرمانانه است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به فرجام رسیدن برجام با تاکتیک قهرمانانه

منصوری آرانی در گفت و گوی اختصاصی  با تبیان تاکید کرد؛اجرای برجام و لغو تحریم ها ماحصل اجرای سیاست نرمش قهرمانانه است.

سارا کیان -بخش سیاست تبیان
برجام

بعد از گذشت بیش از دو سال از پیام مقام معظم رهبری در شهریور 92 در مورد اتخاذ راهبرد نرمش قهرمانانه شاهد اجرایی شدن این تاکتیک در فرجام رسیدن برجام و به دنبال آن لغو تحریم ها بودیم.
بامداد 27 دی ماه تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته شد که این مهم جز با تدابیر مقام معظم رهبری ، اتخاذ راهبرد نرمش قهرمانانه ، صداقت و صراحت تیم مذاکره کننده و ایستادگی ملت ایران میسر نمی شد.
عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه تاکید کرد که لغو تحریم ها ماحصل اجرای سیاست نرمش قهرمانانه است، سیاستی که می تواند در ادامه راه و در حوزه های مختلف به خصوص اقتصادی و سیاست خارجی نیز راهگشا باشد.
این عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس همچنین تاکید کرد که با لغو تحریم ها تنها در صورتی شاهد شکوفایی و پیشرفت کشور خواهیم بود که حرکت ها با عقلانیت و مبتنی بر داشتن برنامه ای بر پایه سیاست های اقتصاد مقاومتی و تولید صادرات محور باشد.
مشروح گفت و گوی اختصاصی تبیان با عباسعلی منصوری آرانی نماینده آران و بیدگل را در زیر می خوانید:

1-به نظر شما اجرای برجام چقدر نشان داد که ایران به اجرای تعهداتش پایبند است؟

پیش از برجام نیز ایران همواره نشان داد که پایبند به تعهدات و توافقات بین اللملی است و بدون شک مفاد آن توافق را عملیاتی کرده است اتفاقی که در برجام نیز رخ داد و ایران تمامی تعهداتش را اجرایی کرد.ا امیدواریم طرف مقابل نیز با همان جدیت و پایبندی ما به تعهدات، کار را ادامه دهند تا شاهد اجرای درست برجام باشیم.

2-با توجه به این سخنان چقدر تاکتیک نرمش قهرمانانه را در به فرجام رسیدن برجام موثر می دانید؟

به طور قطع اگر خوب کار کنیم می توانیم شاهد گشایشی در وضعیت اقتصادی مردم آن هم بعد از یک فاصله زمانی باشیم که این شکوفایی اقتصادی یک شبه رخ نمی دهد مهم این است که اقتصاد از امروز کلید بخورد و بتوانیم از ظرفیت های داخل و خارج به گونه ای استفاده کنیم که ماحصل آن تولید اقتصاد محور باشد؛ اگر این اتفاق بیافتد حتما شکوفایی اقتصاد، رفع بیکاری و گسترش روابط را خواهیم داشت

همواره شعارهای سال و آن چه رهبری به عنوان چارچوب نظام تعیین کرده اند مبنای حرکت قرار گرفته است و بر این اساس ما اصول و تکنیک و تاکتیک ها را مبتنی بر این چارچوب بنیان می گذاریم؛ نرمش قهرمانانه از موضوعاتی بود که مقام معظم رهبری فرمودند تا دولت و همه کسانی که در این راستا کار می کردند حرکتشان را به گونه ای پیش ببرند که از تمام ظرفیت ها و اقتدار نظام در مسیر مذاکرات استفاده شود؛ موضوعی که در نهایت رخ داد و توانستیم خواسته هایمان را در خروجی مذاکرات به عینه ببینیم.
بر این اساس آن چه امروز یعنی روز نهایی اجرای برجام و لغو تحریم ها رخ داده است ماحصل اجرای سیاست نرمش قهرمانانه است البته باید به این نکته توجه کنیم که در اجرای برجام فرصت ها و تهدیدها در هم تنیده است و حق نداریم فکر کنیم که صرفا یک موفقیت مطلق است.
اگر علمکرد خوبی داشته باشیم موفقیت فوق العاده زیاد است و می تواند فرصت طلایی برای ما ایجاد کند اما اگر غفلت کنیم بدون شک تهدیدات پررنگ تر می شود بنابراین همه دولتمردان و جریانات و کسانی که دل در گرو نظام و انقلاب اسلامی دارند باید دست به دست هم بدهند و همسو باشند تا در برنامه ششم به خصوص بخش تولید با رویکرد اقتصاد مقاومتی اثرات آن را ببینیم.
قطعا با برداشته شدن تحریم ها نیز سیاست نرمش قهرمانانه می تواند در حوزه های مختلف به خصوص اقتصادی و سیاست خارجی نشان دهد.

3-به نظر شما لغو تحریم ها چقدر می تواند باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود؟

به طور قطع اگر خوب کار کنیم می توانیم شاهد گشایشی در وضعیت اقتصادی مردم آن هم بعد از یک فاصله زمانی باشیم که این شکوفایی اقتصادی یک شبه رخ نمی دهد مهم این است که اقتصاد از امروز کلید بخورد و بتوانیم از ظرفیت های داخل و خارج به گونه ای استفاده کنیم که ماحصل آن تولید اقتصاد محور باشد؛ اگر این اتفاق بیافتد حتما شکوفایی اقتصاد، رفع بیکاری و گسترش روابط را خواهیم داشت.در بحث گردگشگری نیز می توانیم به عنوان کشوری که دارای ظرفیت های فوق العاده است جهش معناداری را داشته باشیم.

4-با عنایت به این صحبت ها آیا برداشته شدن تحریم ها باعث پیشرفت کشور می شود؟

لغو تحریم ها در صورتی باعث پیشرفت کشور می شود که با عقلانیت و درست حرکت کنیم چون در زمان هایی پول های کلان در حد 600 و 700 میلیارد دلار داشتیم و اتفاقی رخ نداد پس مهم پول داشتن نیست مهم فکر و برنامه و انگیزه داشتن است برنامه ای که باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و تولید صادرات محور باشد.