تبیان، دستیار زندگی
یکی از شگفتی های کوبا، کوچکترین پرنده جهان است : مرغ مگس خوار زنبوری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوچکترین پرنده جهان

کوچکترین پرنده جهان

یکی از شگفتی های کوبا، کوچک ترین پرنده جهان است : مرغ مگس خوار زنبوری پرنده ای به وزن دو گرم و دارای لانه ای به اندازه یک چهارم لانه پرندگان دیگر!

وی درست مثل شاهینی که یک کبوتر شکار می کند، پشه ها را شکار می کند. نکته جالب توجه مربوط به تخم آنهاست. اندازه تخم های این پرنده درست به اندازه دانه های قهوه است.  مرغ مگس خوار زنبوری از نظر جثه، نازک اندام است و با مرغ مگس خوارهای دیگر بر سر شکار حشره ها رقابت می کند. البته گاهی بیش فعال تر از وی بوده و در هر ثانیه حدود 200 مرتبه بال میزند! اما واقعا چرا مرغ مگس خوار زنبوری از نظر جثه کوچک تر از همتایان خود است؟

به گفته بودالگارد، اکولوژیستی از دانشگاه کوپنهاگ، در هر منطقه ای از جزایر کارائیب، دو یا سه نوع مرغ مگس خوار زندگی می کند. اگر در مناطق پست یا ارتفاعات هم بروید دو نوع مرغ مگس خوار زنبوری خواهید دید که از نظر ظاهر کمی با یکدیگر متفاوت هستند. همواره یکی از مرغ ها بلند تر و دیگری کوتاه تر است.

کوچکترین پرنده جهان

مرغ های مگس خوار زنبوری که جز گونه های فراوان در کوبا هستند. به اعتقاد دالگارد، گونه زمردین اولین موجودی بوده است که وارد این منطقه شده است. سپس نیاکان مرغ زنبور خوار وارد کوبا شده و به عنوان گونه های کوچکتر مرغ مگس خوار به حیات خود ادامه داده اند.

به منظور پیشگیری از وقوع رقابت با گونه های زمردین بر سر غذا، بر اثر تکامل تبدیل به مرغ مگس خوار کوچک شده است تا بهتر بتواند حشره ها را دنبال کند. بنابراین در اثر چرخه تکامل کوچک تر و کوچک تر شده است تا بتواند حشره های شهدخواری را که مرغ های مگس خوار زمردین قادر به دیدن آنها نیستند، به راحتی شکار کنند.  از همه بهتر اینکه وی مجبور نیست بر سر غذا با پرنده های دیگر رقابت کند، زیرا حشرات گرده افشان همواره بر فراز آب ها در حال پرواز هستند تا زیست بوم جدیدی برای خود تشکیل دهند. تنوع زیستی حشرات در این مناطق همانند سایر مناطق زمین نیست. با این حال مرغ مگس خوار زنبوری علیرغم جثه کوچک خود چندان تنها نیست.

نمونه های دیگری را هم می توان نام برد که به دلیل جلوگیری از رقابت بر سر غذا, خودشان را با شرایط جدیدی منطبق کرده اند. به عنوان مثال در کشور باربادوس، ماری بسیار کوچک و در عین حال بسیار دوست داشتنی زندگی می کند که داستان تکاملی وی مشابه با داستان مرغ مگس خوار زنبوری است. غذای این نوع مار در سرزمین های دیگر یقینا متفاوت از غذای وی در جزیره بوده است.

بنابراین همانند مرغ مگس خوار زنبوری که برای یافتن گل های کوچک، کوچک و کوچک تر شده است، وی نیز کوچک تر شده است تا بتواند لارو ها و تخم های سایر حشره های دارای زندگی اجتماعی نظیر مورچه و موریانه را پیدا کند. کوچک شدگی بارها و بارها در جزایر رخ می دهد، اما این روند چندان ساده نیست، مخصوصا برای مرغ مگس خوار که به دنبال تغذیه جوجه هایش است.

کوچکترین پرنده جهان

https://telegram.me/tebyankoodak

koodak@tebyan.com

منبع: برترین ها

تنظیم: فهیمه امرالله

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.