تبیان، دستیار زندگی

دمای نوشیدنی ها چه اثری بر حس چشایی دارد؟ - جلسه چهارم

از مصرف غذاهای تند و بسیار داغ هم باید بپرهیزیم، زیرا جوانه های چشایی روی زبان، پس از برخورد با این نوع غذاها از بین می روند و تا زمانی که دوباره ایجاد شوند، نمی توانیم طعم و مزه برخی غذاها را تشخیص دهیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دمای نوشیدنی ها چه اثری بر حس چشایی دارد؟ - جلسه چهارم

اهداف جلسه:
آشنایی با مراقبت از حس چشایی خود
آشنایی با توصیه های مهم درباره مراقبت از حس چشایی
آشنایی با تاریخچه شناخت انواع مزه ها
وسایل مورد نیاز:
کامپیوتر مجهز به اینترنت

مقدمه
در جلسه قبل آموختیم مصرف نوشیدنی سرد با کاهش دادن حساسیت پرزهای چشایی، قدرت این حس را به ویژه در تشخیص طعم شیرینی کاهش می دهد. مصرف منظم آب یا نوشیدنی های سرد، حساسیت به طعم شیرینی را کاهش می دهد، در نتیجه فرد تمایل بیشتری به مصرف غذاهای شیرین پیدا می کند که این امر به بروز بیماری دیابت و چاقی مفرط منجر می شود.


از مصرف غذاهای تند و بسیار داغ هم باید بپرهیزیم، زیرا جوانه های چشایی روی زبان، پس از برخورد با این نوع غذاها از بین می روند و تا زمانی که دوباره ایجاد شوند، نمی توانیم طعم و مزه برخی غذاها را تشخیص دهیم. در این جلسه می آموزیم چگونه از حس چشایی خود مراقبت کنیم و به بررسی تاریخچه شناخت انواع مزه ها بپردازیم.

4 -1 چگونه از حس چشایی خود مراقبت کنیم؟

اگر میخواهید از حس چشایی خود مراقبت کنید از مصرف غذاها و نوشیدنی های داغ خود داری کنید، زیرا مصرف موادغذایی داغ، به جوانه های چشایی موجود در روی زبان آسیب می رساند و در درک طعم غذاها مشکل ایجاد می کند .بلافاصله بعد از تمرینات ورزشی غذا میل کنید، زیرا پس از ورزش کردن حس بویایی افزایش پیدا می کند و به تبع آن، حس چشایی نیز زیاد می شود.

دمای نوشیدنی ها چه اثری بر حس چشایی دارد؟ - جلسه چهارم

 

حداقل 8 لیوان آب در طول شبانه روز بنوشید. اگر از کم آبی بدن و یا خشکی دهان رنج می برید، حس بویایی و چشایی نیز تحت تاثیر کم آبی قرار می گیرند. وجود آب کافی در بدن کمک می کند تا از طعم و بوی غذاها لذت ببرید. این را بدانید که کم آبی موجب کاهش حس چشایی خواهد شد.

دخانیات مصرف نکنید. افرادی که به طور مداوم سیگار می کشند، از کاهش حس چشایی خود شکایت دارند. همچنین حس بویایی سیگاری ها، به مراتب پایین تر از بقیه افرادی است که سیگار نمی کشند .

دمای نوشیدنی ها چه اثری بر حس چشایی دارد؟ - جلسه چهارم

 

هنگامی که گرسنه می شوید، حس بویایی و چشایی شما بسیار بالاست و به محض اینکه بوی غذا در فضا بپیچد، حس بویایی سریعاً تحریک شده و حس چشایی نیز به تبع آن تحریک می شود. پس می توانید هنگامی که گرسنه هستید، از طعم و بوی غذا لذت کافی را ببرید .


با پزشک مشورت کنید. ممکن است برخی افراد به دلایل ژنتیکی و یا مشکلات پزشکی، همواره از پایین بودن حس چشایی و بویایی خود شکایت داشته باشند. آلرژی ها و مصرف برخی داروها و برخی شیوه های زندگی ممکن است بر کاهش حس بویایی و چشایی تأثیر بگذارد.

دمای نوشیدنی ها چه اثری بر حس چشایی دارد؟ - جلسه چهارم

از پزشک در مورد عوارض کمبود روی در بدن سئوال کنید. بسیاری از مواقع، کمبود روی سبب کاهش احساس مزه و طعم غذاها در بسیاری از افراد می شود. اگر پزشک تشخیص داد کاهش حس چشایی در شما به علت کمبود روی است، می توانید از رژیم غذایی سرشار از روی استفاده کنید تا از طعم و بوی غذا لذت ببرید .

دمای نوشیدنی ها چه اثری بر حس چشایی دارد؟ - جلسه چهارم

 

4 -2 توصیه های مهم درباره مراقبت از حس چشایی

از مصرف غذاهای تند و بسیار داغ بپرهیزید، زیرا جوانه های چشایی روی زبان پس از برخورد با این نوع غذاها از بین می روند و تا زمانی که دوباره ایجاد شوند، شما نمی توانید طعم و مزه برخی غذاها را تشخیص دهید .

دمای نوشیدنی ها چه اثری بر حس چشایی دارد؟ - جلسه چهارم

 

 انسان با استفاده از غده های چشایی روی زبان خود، قادر به چشیدن مزه غذاهای مختلف است. زبان پوشیده از برآمدگی های بسیار ریزی است که در اطراف خود غده های چشایی را جای داده اند. در قسمت پشت و جلو و اطراف زبان تودهای از این غده به چشم می خورد. رگ های عصبی که از غده های چشایی به سوی مغز امتداد یافته اند، ترشی، شیرینی، تلخی و شوری غذا را به اطلاع می رسانند .

دمای نوشیدنی ها چه اثری بر حس چشایی دارد؟ - جلسه چهارم

 

4- 3 تاریخچه شناخت انواع مزه ها

در غرب حدود 350 سال قبل از میلاد ارسطو دو طعم شیرین و تلخ به عنوان پایه ترین طعم ها
معرفی کرد. در هندوستان در علم شفا طعم های اصلی عبارتند از تلخ، تند، شور، ترش و شیرین. چندی پیش طعم "خوشمزه" نیز به عنوان طعم پنجم روی زبان معرفی شد، اما اخیراً دانشمندان دریافته اند که چربی یک طعم محسوب می شود و با زبان قابل تشخیص است. تیمی از دانشمندان آمریکایی موفق به شناسایی یک گیرنده شیمیایی روی جوانه های چشایی شده اند که مولکول های چربی را شناسایی می کند و دریافتند میزان حساسیت آنها در افراد مختلف متفاوت است.

دمای نوشیدنی ها چه اثری بر حس چشایی دارد؟ - جلسه چهارم

تکلیف1: تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که پرزهای چشایی تان را بر اثر نوشیدن مایعات داغ یا مواد بسیار ترش از دست بدهید؟ در این مدت چه تفاوتی در دریافت مزه مواد غذایی داشتید؟ در این باره تحقیق کنید و نتایج را برای ما ارسال نمایید.
تکلیف2: درباره راهکارهای مراقبت از حس چشایی تحقیق کنید و موارد مهم آن را به صورت لیست تهیه نمایید. فعالیت خود را بصورت گزارشی کامل برای ما ارسال نمایید.
محل بازدید/ اردو/ خرید: ______

منابع مطالعه: برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه مراقبت از حس چشایی، مقاله حس چشایی در سایت زیر را مطالعه نمایید.

http://tnews.ir/news/38FB14165842.html 

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: الهام گارسچی- تنظیم: نیلوفر یاقوتی