تبیان، دستیار زندگی
رئیس ستاد انتخابات تهران گفت: اگر داوطلبان سابقه اختلاس یا ارتشاء یا خدای نکرده ناپاکی و سوءاخلاق داشته باشد، باید رد صلاحیت شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داوطلبان با سابقه اختلاس یا ارتشا شناسایی می شوند

رئیس ستاد انتخابات تهران گفت: اگر داوطلبان سابقه اختلاس یا ارتشاء یا خدای نکرده ناپاکی و سوءاخلاق داشته باشد، باید رد صلاحیت شوند.

بخش سیاست تبیان
ناصر بخت

علی اصغر ناصربخت رئیس ستاد انتخابات تهران و معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران اظهار داشت: نمی دانم چرا عده ای اصرار دارند بگویند اگر آمار رد صلاحیت ها بالا بود، دقت ها بالاتر رفته است، اما آنچه انجام شد و ما در جریان بودیم، بر این اساس بود که اعضای هیأت های اجرایی تهران، یک مجموعه کاردان، کارشناس و با سابقه ای خوب و  به عنوان معتمدین محل بودند که دقت و حساسیت بسیاری را در کار خود انجام دادند. هیأت های اجرایی تمام کسانی که به استعلام آنان پاسخ داده شده بود به دقت بررسی کردند و موارد با دقت پیگیری شد.
وی افزود: برای مثال وقتی فردی یک محکومیتی را در پرونده خود داشت، بلافاصله استناد ردصلاحیت در پرونده آن قید می شد و یا وقتی استعلامی از وزارت اطلاعات از یک فرد به دست ما می رسید، به این شیوه عمل می شد که ابتدا تمام کسانی که در موردشان مراجع چهارگانه اظهارنظر کرده بودند و اظهارنظر سوء درباره آنها شده بود به دقت پرونده آنها بررسی شد.
ناصر بخت ادامه داد: ما هفت جلسه 4، 5 ساعته با هیأت های اجرایی برگزار کردیم و در همین خلال، هیا ت های اجرایی به پرونده کسانی که استعلامی درباره آنان داده نشده بود نیز رسیدگی می کردند، چراکه هیأت های اجرایی، افراد چهره و سرشناس و معتمدین محلی هستند و شناخت خوبی نسبت به حوزه انتخابیه خود دارند. در کنار این امر، به پرونده افرادی که در آن ابهامی وجود داشت رسیدگی می شد، بنابراین در خصوص اینکه چرا تعداد ردصلاحیت ها کم است، باید گفت اینها افرادی بودند که مراجع چهارگانه درباره آنان اظهارنظر کرده اند و افرادی که تأیید شدند، علی القاعده بحثی در مورد آنان مطرح نبوده است.
به گفته رئیس ستاد انتخابات تهران احراز صلاحیت باید به موجب استنادات قانونی صورت گیرد و هیأت های اجرایی نیز به این امر عمل کردند، اما اگر نگرانی هایی وجود دارد، فیلترهای بعدی مانند هیأت نظارت استان ها و هیأت مرکزی و شورای نگهبان وجود دارد و اگر مسئله ای وجود داشته باشد به آن رسیدگی می کنند. در زمان انتخابات، هر مدرکی برای هر داوطلبی صادر شود، در همان زمان قابل رسیدگی است و اینگونه نیست که اگر یک فردی در یک مرحله تأیید صلاحیت شد، از این مرحله بگذرد و قابل بازگشت نباشد، بلکه به موجب نظارت شورای نگهبان اگر احیاناً موردی در احراز صلاحیت نادیده گرفته شده باشد، به آن رسیدگی می شود.
وی در پاسخ به اینکه "گویا در تایید صلاحیت داوطلبان افرادی تأیید شدند که جرایم سنگین داشته اند، تایید این افراد چگونه صورت گرفته است" اظهار داشت: من به شدت این موضوع را تکذیب می کنم، چرا که دلیلی وجود ندارد که شما یک وظیفه قانونی داشته باشید و در وظیفه خود قصور کنید چراکه هیأت های اجرایی به لحاظ شخصیت، منش، تعهد و سابقه خدمتگذاری به نظام و انقلاب، افرادی تأییدشده هستند و شأن آنان اجل از این است که فردی را که دارای سوابق سوء بسیار باشد را تأیید کنند.
رئیس ستاد انتخابات تهران افزود: من نمی خواهم اسم بیاورم، اما در بین داوطلبان، افرادی را داشتیم که درباره آنان پرونده ای مطرح شده بود، اما در نهایت نوشته شده بود که این پرونده منجر به منع صدور تعقیب یا رأی بر برائت شده است، بنابراین باید این امر را بپذیریم که در میان جمع داوطلبان، مدیران کشور نیز حضور دارند و در سابقه برخی مدیران چند پرونده ممکن است وجود داشته باشد. البته این امر حائز دو نکته است، اول آنکه این پرونده ها در مسیر و راستای کار آن افراد باشد و این مدیران کار مردم را انجام می دهند اگر در راستای کار خودش پرونده ای تشکیل شده باشد، بحث شخصی ندارد و بحث مدیریتی است،مرحله دوم آنکه آیا در آن پرونده، آن مدیر محکوم شده یا نه رأی برائت صادر شده است.
ناصربخت تصریح کرد: اگر داوطلبان سابقه اختلاس یا ارتشاء یا خدای نکرده ناپاکی و سوءاخلاق داشته باشد، باید رد صلاحیت شوند، اما چنین مواردی در هیأت های اجرایی نداشتیم و مواردی که مطرح شد اینگونه نبود.


منبع: فارس