تبیان، دستیار زندگی
غار یخی چما یکی از نادرترین و اعجاب انگیزترین غارهای استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله 25 کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.قرار گرفتن در دره های عمیق و انباشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینجا ایران است،غار یخی چما

غار یخی چما یکی از نادرترین و اعجاب انگیزترین غارهای استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله 25 کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

به کوشش رحیمه زرگر- بخش گردشگری تبیان

قرار گرفتن در دره های عمیق و انباشت حجم برف های چندین ساله در این غار سبب شده است تا قندیل های یخ و توده های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند.
این غار در مقابل دشت چما واقع شده و شبیه تنگه ای بزرگ و یک انباری پربرف است که ارتفاع برف های آن تا ۵۰ متر نیز می رسد. لایه های یخی این غار در فصول گرم و کم بارش دارای ضخامت کم و بسیار نازک و سست است.از زیر یخ های این غار چشمه ای یا آب سرد در جریان است که نهایتاً به سد کوهرنگ می ریزد. دهانه غار هم سطح زمین است و برای بازدید از آن،داشتن کفش مناسب ضروری است تا لیز نخورید و به جریان آب نزدیک صفر درجه نیفتید.
"چما" یا "چی ما" برگرفته از گویش بختیار عشایر منطقه است و به بزرگترین منبع آب شیرین ایران شهرت دارد.

غار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چماغار یخی چما


منابع:سیری در ایران،غارهای ایران،طبیعت گرد،دالاهو