تبیان، دستیار زندگی

سرماخوردگی؛ از این 7 خطا برحذر باشید

عطسه، گلودرد، آبریزش بینی و غیره. هر سال فصل سرما همین اتفاقات می‌افتد و چند روزی خیلی از ما را به بستر می‌کشاند. معمولا فرار کردن از سرماخوردگی برای افرادی که بهداشت مراعات نمی‌کنند کمی دشوار است. اما با این حال لازم است که با اجتناب از مصرف برخی داروها، تنظیم دمای منزل، عدم مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و غیره، بر این اپیدمی زمستانی غلبه کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 سرماخوردگی

خوددرمانی با داروهای بدون نسخه پزشک

همه‌ی ما عادت داریم که به محض سرماخوردن راهی داروخانه شویم و انواع شربت ها، پاستیل ها، آبنبات ها و یا اسپری های بینی و غیره را بخریم. داروهای متعددی بدون نسخه‌ی پزشک در داروخانه ها به فروش می رسند. اما اثربخشی بسیاری از این داروها هنوز هم به طور دقیق به اثبات نرسیده است.

توجه داشته باشید که برخی افراد حساسیت بیشتری نسبت به این داروها دارند و بیشتر در معرض عوارض ناخواسته‌ی آنها قرار می گیرند. بنابراین بهتر است از مصرف خودسرانه‌ی این داروها خودداری کنید.

بهترین کار این است که برای پیشگیری از سرماخوردگی در فصل زمستان، یک دوره مکمل هایی مانند مکمل روی مصرف کنید و یا از روش‌هایی مانند هموتراپی کمک بگیرید. این روش‌ها منع مصرف ندارند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

ما به اشتباه فکر می‌کنیم که ماندن در خانه، محکم کردن در و پنجره و گرفتن هر نوع منفذ عبور هوا مانع از نفوذ ویروس ها خواهد شد. اما برعکس آنچه تصور می‌کنید این رفتارها باعث حساس و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند

 

گرم کردن هوای داخل منزل

یکی دیگر از اشتباهاتی که همه‌ی ما با بروز سرماخوردگی مرتکب می‌شویم گرم کردن هوای منزل است. گرمای زیاد باعث خشک شدن هوا، کم آب شدن بدن و حساس شدن منطقه‌ی گوش، حلق و بینی می‌شود. در نتیجه مجاری تنفسی فوقانی بیش از پیش دچار احتقان می‌شوند.

بهتر است روزانه حداقل ده دقیقه اجازه دهید تا هوای تازه وارد محیط زندگی تان شود و تعادل رطوبت داخل و خارج منزل کنترل شود. سعی کنید دمای منزل بالای 20 درجه نرود.

 

رژیم‌های لاغری سخت

برای مقابله با سرماخوردگی هیچ چیز به اندازه جلوگیری از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن کارساز نیست. عوامل متعددی در ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن تاثیر دارند. از مهم ترین این عوامل می‌توان به رژیم‌های لاغری سخت و خیلی کم کالری اشاره کرد.

توصیه می‌کنیم تغذیه‌ی سالم، متعادل و متنوعی داشته باشید. غذایی که مصرف می‌کنید باید متناسب با میزان فعالیت بدنی و همچنین دمای بیرون باشد.

لازم است که استرس هایتان را نیز کنترل کنید، چون استرس نیز از عوامل مهم تضعیف کننده‌ی دستگاه ایمنی بدن محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم برای تقویت بدن تان حتما یک فعالیت بدنی مناسب در پیش بگیرید و به طور مرتب ورزش کنید.

خانه نشینی

ما به اشتباه فکر می‌کنیم که ماندن در خانه، محکم کردن در و پنجره و گرفتن هر نوع منفذ عبور هوا مانع از نفوذ ویروس ها خواهد شد. اما برعکس آنچه تصور می‌کنید این رفتارها باعث حساس و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

هر روز به هواخوری بروید. در فصل زمستان ورزش‌های سبک و مناسبی مانند پیاده‌وی انجام دهید. این کارها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن تان خواهند شد.

دست دادن و روبوسی در حالت سرماخوردگی

بدون شک می دانید که ویروس ها و دیگر باکتری ها از طریق تماس با یک فرد یا شی آلوده به راحتی منتقل می‌شوند. بهتر است در فصل سرما از روبوسی گرم و صمیمانه و دست دادن بخصوص با افراد سرماخورده بپرهیزید. همچنین اگر خودتان سرماخورده اید نیز از این کار اجتناب کنید. توصیه می‌کنیم بعد از قرار داشتن در محیط های عمومی و آمدن به منزل، حتما دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

قرض گرفتن وسایل افراد سرماخورده

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی مسری است. ویروس ها و میکروب ها در تماس با افراد و اشیا آلوده منتقل می‌شوند. بهتر است از قرض گرفتن لباس ها، کلاه، شال گردن و به طور کلی وسایل افراد سرماخورده اجتناب کنید و لوازم خود را به دیگران ندهید.

سیگار کشیدن و یا نشست و برخاست با افراد سیگاری

مصرف دخانیات در هیچ شرایطی و بخصوص در دوره‌ای از سال که عفونت های تنفسی شایع می‌شوند توصیه نمی‌شود. دود سیگار باعث آسیب مخاط بدن می‌شود و شما نیز یک سیگاری فعال و یا غیرفعال محسوب خواهید شد.

اگر خودتان سیگار می کشید که سیگاری فعال هستید و آسیب زیادی می بینید. اگر هم سیگار نمی کشید، اما در معرض دود سیگار بقیه قرار دارید نیز سیگاری غیرفعال محسوب می‌شوید و از آسیب دود سیگار در امان نیستید. توصیه می‌کنیم هر چه زودتر سیگار را ترک کنید و خودتان را از دود سیگار اطرافیان دور نگه دارید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.