تبیان، دستیار زندگی
وزیر خارجه لبنان اعلام کرد که به دلیل آمدن نام حزب الله به عنوان گروهی مرتبط با فعالیت های تروریستی این کشور از تایید بیانیه پایانی نشست روز گذشته اتحادیه عرب سرباز زده است و البته بیروت با محکوم کردن ایران در ماجرای سفارت عربستان نیز مخالف است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش بیروت برای پایان دادن تنش های منطقه 

وزیر خارجه لبنان اعلام کرد که به دلیل آمدن نام حزب الله به عنوان "گروهی مرتبط با فعالیت های تروریستی" این کشور از تایید بیانیه پایانی نشست روز گذشته اتحادیه عرب سرباز زده است و "البته بیروت با محکوم کردن ایران در ماجرای سفارت عربستان نیز مخالف است."

بخش سیاست تبیان
اتحادیه عرب

به نقل از سایت العهد، این سخنان جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان پس از نشست روز گذشته اتحادیه عرب درباره حوادث پیش آمده در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران ایراد شد که در آن وزرای خارجه این اتحادیه با صدور بیانیه ای آنچه که تعدی به سفارت عربستان در تهران خواندند را محکوم کردند و دولت ایران را مسئول این امر دانستند.
باسیل گفت: ما مخالف مرتبط کردن حزب الله لبنان با گروه های تروریستی هستیم که این امر در بیانیه اتحادیه عرب آمده بود و به همین دلیل ما از رای دادن به آن امتناع کردیم.

در بیانیه پایانی نشست فوق العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب این وزرا حمایت خود را از مواضع و اقدامات عربستان علیه ایران اعلام کرده و خواهان تشکیل یک کار گروه برای مطرح کردن تنش میان عربستان و ایران در سازمان ملل شدند.

وی گفت: لبنان تصمیم گرفته تا از مشکلات و بحران های منطقه ای خود را دور نگه دارد و در عین حال به صف عربی و اتحاد میان کشورهای عربی نیز لطمه ای نزند ولی در هر صورت امنیتی داخلی برای ما اولویت دارد.
وزیر خارجه لبنان ادامه داد: بیروت حمله به هیات های دیپلماتیک یا کنسولی در دیگر کشورها را محکوم می کند اما در عین حال معتقد است که اگر این امر خارج از کنترل دولت اتفاق افتاده باشد و آن دولت تلاش خود را برای ممانعت از آن انجام داده باشد، نمی توان کشور میزبان را مقصر دانست.
باسیل گفت: تنها طرف هایی که از تنش های پیش آمده نفع می برند اسرائیل و داعش هستند و به همین دلیل بیروت تلاش می کند تا با تکیه بر دیپلماسی و دوری از خشونت و تحریک مذهبی به دو دستگی ها و تنش در منطقه پایان دهد.
ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب گفت: بغداد درباره بسیاری از موارد ذکر شده در بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب سوالاتی جدی دارد اما در عین حال نخواست که از دایره و چارچوب کشورهای عربی خود را خارج کند.
وی گفت: عراق با محکوم کردن ایران به عنوان یک کشور مخالف است و این به معنای آن نیست که ما حمله یک گروه به سفارت عربستان در ایران را تایید کنیم. ما مخالف محکوم کردن ایران هستیم و در عوض می خواهیم گروهی که چنین اقدامی را انجام داده اند محکوم شوند به ویژه اینکه تهران گام های موثری برای حمایت از هیات دیپلماتیک عربستان انجام داده است.

تنها طرف هایی که از تنش های پیش آمده نفع می برند اسرائیل و داعش هستند و به همین دلیل بیروت تلاش می کند تا با تکیه بر دیپلماسی و دوری از خشونت و تحریک مذهبی به دو دستگی ها و تنش در منطقه پایان دهد.

از سوی دیگر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب ضمن تاکید بر اینکه هیچ گونه میانجی گری از سوی عراق در خصوص حل بحران میان ایران و عربستان وجود ندارد گفت: تنها صحبت هایی درباره برقراری آرامش و پایان دادن به تنش ها مطرح بوده است.
دبیرکل اتحادیه عرب در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در پایان نشست روز گذشته اتحادیه عرب گفت: من با ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق دیدار کردم و وی درباره برقراری آرامش و پایان دادن به تنش میان عربستان و ایران صحبت کرد اما درباره میانجی گری عراق باید بگویم که هیچ گونه میانجی گری از سوی این کشور وجود ندارد.
در بیانیه پایانی نشست فوق العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب این وزرا حمایت خود را از مواضع و اقدامات عربستان علیه ایران اعلام کرده و خواهان تشکیل یک کار گروه برای مطرح کردن تنش میان عربستان و ایران در سازمان ملل شدند.
نبیل العربی پس از پایان این نشست در دیدار با وزرای خارجه امارات و عربستان گفت: عراق از بیانیه پایانی اتحادیه عرب حمایت کرده است اما لبنان به دلیل ورود کلمه حزب الله در این بیانیه موضعی محتاطانه اتخاذ کرد.
این درحالی است که احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که بغداد با بندی که درباره ربط دادن تروریسم به حزب الله در بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب آمده، مخالف است و اعتراض خود را نسبت به این مسئله به صورت مکتوب به این اتحادیه اعلام کرده است.


منبع: ایسنا