تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی شورای نگهبان از ثبت نام حدود هشت هزار داوطلب در انتخابات این دوره مجلس خبر داده و گفته است: این افراد هیچ سابقه شرکت در فعالیت های سیاسی و انتخاباتی نداشته اند و خیلی ها هم یک شبه تصمیم به فعالیت سیاسی گرفته اند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امیدواری 8 هزار داوطلب ناشناخته برای ورود به مجلس

سخنگوی شورای نگهبان از ثبت نام حدود هشت هزار داوطلب در انتخابات این دوره مجلس خبر داده و گفته است: این افراد هیچ سابقه شرکت در فعالیت های سیاسی و انتخاباتی نداشته اند و خیلی ها هم یک شبه تصمیم به فعالیت سیاسی گرفته اند!

فراوری: مهدی جابری- بخش سیاست تبیان
انتخابات

به گزارش تبیان اعلام حضور این 8 هزار نفر به عنوان داوطلبان نمایندگی مجلس، از چند جنبه قابل بررسی است. اول اینکه در کشور ایران فضای برابر و عادلانه ای برای حضور در رقابت انتخاباتی در اختیار تمام واجدان شرایط از اقشار مختلف مردم قرار دارد. دوم اینکه فرصتی به چهره های ناشناخته داده می شود تا اگر ایده های ناب و خلاقانه برای جامعه دارند، به ارائه آنها بپردازند. اما در این میان، تهدیدهایی نیز وجود دارد که برای جلوگیری از بروز آنها باید به روند بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان امیدوار بود.
نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در این باره گفته است: براساس اعلام وزارت کشور بخش قابل توجهی این 8 هزار نفر در هیات های اجرایی تایید صلاحیت شده اند و براساس قانون انتخابات هم کسانی که رد صلاحیت شده اند و اعتراض کرده اند و هم کسانی که تایید شده اند وارد مرحله هیات های نظارتی می شوند.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما موظف هستیم تمام پرونده های رد شده یا تایید شده را بررسی کنیم، تصریح کرد: امیدواریم تعداد کسانی که صلاحیتشان احراز می شود بیشتر شود، چراکه خبر عدم احراز صلاحیت برای ما خوشحال کننده نیست.

تصمیم های یک شبه برای سیاسی شدن!

وی البته به تصمیم های یک شنبه برخی افراد برای ورود به فعالیت های سیاسی و انتخاباتی هم انتقاد کرده است: " براساس اخباری که به دست ما می رسد این نکته مشخص می شود که در نبود فرهنگ تحزب، عادت هایی جا می افتد که ما را دچار مشکل می کند؛ اینکه یک شبه تصمیم گرفته می شود که وارد فعالیت های سیاسی شویم، آن هم بدون اینکه سابقه فعالیت سیاسی و تقنینی پررنگی داشته باشیم یا برای اینکه شانس خودمان را انتخاب کنیم و یا خانوادگی شرکت کنیم، اینها منجر به عادات بدی می شود که می تواند در نبود عادات خوب یا قوانین خوب، دامنگیر ما شود."
ابراهیمیان می افزاید: "امیدوارم مشکلاتی از این دست، دولت ها را وارد کند تا تدبیری بیندیشند؛ از جمله موضوع سپردن تضمین توسط ثبت نام کنندگان که وقتی فردی دو درصد آرا را هم نمی تواند کسب کند چرا اسباب زحمت برای نظام درست می کند. خیلی بد است که وقتی من سوابق را نگاه می کنم، درباره برخی شرکت کنندگان سوابق ناامیدکننده ای مشاهده می شود؛ چرا سیستم باید طوری باشد که این افراد ثبت نام کنند و برای خودشان و کشور هزینه درست کنند."

ابراهیمیان خاطرنشان می کند: برخی از این افراد با این سوابق در هیات های اجرایی رد صلاحیت شده اند اما برخی های دیگر نیز به مرحله هیات های نظارت رسیده اند... و در نهایت آمار هیات های نظارت نشان می دهد که آیا در هیات های اجرایی در بررسی مستندات و اطلاعات و تحقیقات محلی عجله ای صورت گرفته یا خیر؟ بررسی سوابق سال های قبل توسط بنده نشان می دهد که این ارزیابی ها می تواند به نتایج متفاوتی منجر شود."

هرچند ضرورت دارد که صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس به دقت از سوی هیات های اجرایی و شورای نگهبان بررسی شود اما باید توجه کنیم که سختگیری ها آنقدر نباشد که مانع ورود جوانان خلاق و ایده پرداز به مجلس شویم. چراکه قطعا در میان این هشت هزار داوطلب ناشناخته، افراد مستعد و خلاقی وجود دارد.

لاریجانی: وزن احزاب بیشتر شود

نبود فرهنگ تحزب، موضوعی است که نه تنها سخنگوی شورای نگهبان به آن اشاره می کند و آن را یکی از عوامل حضور افراد ناشناخته در انتخابات می داند بلکه رئیس مجلس شورای اسلامی هم بر این موضوع تاکید دارد و معتقد است که وزن احزاب باید در انتخابات مجلس بیشتر شود.
علی لاریجانی می گوید: نمی توان انتظار داشت در مجلس عام، همه 290 نماینده، ایده پرداز باشند اما حداقل حدود 80 نفر باید دارای ایده و خلاق باشند، همچنین نمی توان با شعارزدگی وارد انتخابات شد، بلکه باید ورزیدگی فکری و بلوغ سیاسی در افراد وجود داشته باشد.
رئیس مجلس می افزاید: در کنار این موضوع قصد داشتیم وزن احزاب را در انتخابات بالا ببریم که این مورد هم در مجمع مورد پذیرش قرار نگرفت، لذا این مسئله خیلی در دستورکار نیست.
وی درباره موانع تشکیلاتی در راه تحقق این موضوع اظهار می دارد: ازآنجا که نقش احزاب در کشور چندان مشخص نیست، موانعی سر راه آنها وجود دارد، البته احزاب نیز کم حوصله هستند و انتظار دارند سریع به نتیجه گیری برسند و ازآنجایی که نتیجه بخشی در کار خود را کمتر احساس می کنند، زود از عرصه کنار می روند، با این حال تصور نمی کنم موانع جدی سر راه احزاب داشته باشیم.

با این حال، هرچند تاکیداتی برای وجود فرهنگ تحزب در کشور می شود اما واقعیت این است که بسیاری از جوانان خلاق و ایده پرداز، حزب گرایی و گروه بندی را مانع بروز خلاقیت خود می دانند و معتقدند که نگاه احزاب، بیش از آنکه بر اساس شایستگی ها باشد بر اساس مسائل و منافع سیاسی است.


منابع: فارس و ایسنا