تبیان، دستیار زندگی
اگر دو بحث باشد که دختر و پسرها قبل از ازدواج برای صحبت کردن درباره آنها حیا به خرج بدهند، یکی از آنها بحث های جنسی است و دیگری صحبت های اقتصادی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صحبت های پولکی قبل از ازدواج

اگر دو بحث باشد که دختر و پسرها قبل از ازدواج برای صحبت کردن درباره آنها حیا به خرج بدهند، یکی از آنها بحث های جنسی است و دیگری صحبت های اقتصادی. این دو، در عرف خیلی از خانواده ها خط قرمزهایی هستند که نباید به این سادگی ها درباره آنها صحبت کرد.

فراوری: فاطمه ایمانی-بخش کلوب ازدواج تبیان
پول و ازدواج

اتفاقا هر دو این مقولات از مهم ترین موضوعات ازدواج هستند که نباید سرسری از کنارشان بگذرید. با شما موافقیم که صحبت کردن درباره مسایل مالی، قبل از ازدواج یا در خواستگاری و دوران آشنایی کار سختی است. ممکن است برچسب مادی گرایی بخورید یا کسی که سطح اقتصادی پایین تری دارد، احساس کند دارید از بالا به او نگاه می کنید. اما هر طور که هست، باید از این مرحله بگذرید.
ما به شما خواهیم گفت که در بحث های اقتصادی چه مواردی اهمیت دارد و چرا باید درباره آنها صحبت کنید.

فاصله طبقاتی دارید؟

فردی كه از نظر اقتصادی در سطح بالایی قرار دارد اگر بخواهد با کسی ازدواج كند كه در سطح پایین تری از او قرار دارد علاوه براینكه سر مسائل و انتظارات مادی به مشكل برمی خورند، سر مسائل دیگر هم ممكن است به مشكلاتی بربخورند چون آنها فقط از نظر طبقه اقتصادی نیست كه با هم تفاوت دارند از نظر اجتماعی، تربیتی و... هم تفاوت هایی با همدیگر دارند. كسی كه از رفاه بالای اقتصادی برخوردار است به طبع آن علایق، معیارهای انتخاب دوست، تفریحات، روابط اجتماعی، انتظارات، خواسته ها، نیازها، آمال و آرزوهایش با فردی كه از رفاه اقتصادی پایین تری برخوردار است تفاوت دارد و پذیرفتن، درك كردن، سازگاری و كنار آمدن با این همه تغییر و تفاوت برای هر كسی كار آسانی نیست. این میزان تفاوت در دیدگاه دو نفر كه قرار است سال های زیادی با هم زندگی مشترك داشته باشند، می تواند در آینده زمینه ساز مشكلاتی جدی  باشد.

اهمیت استقلال مالی

سطح اقتصادی، میزان درآمد و دارایی در جای خودش اهمیت زیادی دارد اما فقط یكی از معیارهایی است كه باید در انتخاب همسر مورد توجه قرار بگیرد و به تنهایی نمی تواند تضمین كننده خوشبختی باشد

علاوه بر میزان رفاه اقتصادی و سطح طبقاتی دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند درجه استقلال اقتصادی دو نفر هم اهمیت زیادی دارد. آیا این دو نفر از نظر اقتصادی توان اداره یك زندگی مستقل را دارند یا خیر؟ با توجه به اینكه در فرهنگ جامعه ما اداره زندگی مشترك از نظر مالی و اقتصادی بیشتر به عهده آقایان است استقلال مالی مرد اهمیت بیشتری دارد.
اگر مردی كه قرار است تشكیل زندگی مشترك بدهد به تنهایی توانایی اداره یك زندگی مستقل را ندارد، باید حتما منابع حمایتی وجود داشته باشد تا او بتواند حداقل های مورد نیاز در زندگی مشترك را فراهم كند. دو نفر حتما باید پیش از ازدواج درباره این موضوع گفت وگو كرده و شرایط و انتظارات شان را مطرح كنند، رضایت طرف مقابل شان را جلب كرده و در این زمینه به توافق برسند چون در غیر این صورت مشكلات متعدد و جدی  برای شان پیش خواهد آمد.

رودربایستی ممنوع!

دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند باید پیش از ازدواج به طور شفاف درباره میزان درآمد یكدیگر، منزلی كه قرار است در آن زندگی مشترك را شروع كنند، چگونگی تامین هزینه ها و مخارج زندگی، انتظارات مالی كه طرفین از همدیگر دارند، مراسم ازدواج و چگونگی تامین هزینه هایی كه برای مراسم ازدواج لازم است صحبت كنند.

اگر خانم شاغل است هم دو نفر درباره شغل، میزان درآمد و اینكه درآمد او قرار است به چه چیزی اختصاص داده شود با هم صحبت كنند و به توافق برسند. گفت وگو و رسیدن به توافق درباره مسائل اقتصادی و مالی نباید به بعد از ازدواج موكول شود چون ممكن است به دلایل مختلف دو نفر سر این موضوع اختلاف نظر داشته باشند و به توافق نرسند.
هر كسی باتوجه به فرهنگ، آداب و رسوم و روحیاتش می تواند این مسائل را با طرف مقابل مطرح كند و نظر او را هم در این باره بپرسد. مراجعه به یك روانشناس و مشاور پیش از ازدواج در این مورد می تواند بسیار كمك كننده و مفید باشد.

پولکی نباشید

بعضی از افراد هم هستند كه مادیات برای شان اهمیت زیادی دارد و در انتخاب همسر دنبال كسی هستند كه از نظر اقتصادی سطح بالاتری نسبت به آنها داشته باشد. این مساله برای آنها تا حدی مهم است كه فقط دنبال فردی هستند كه نیازها و خواسته های مادی آنها را برآورده كند و دیگر معیارهای مهم و تاثیرگذار در انتخاب صحیح همسر آینده را نادیده می گیرند و به آنها هیچ توجهی نمی كنند.
سطح اقتصادی، میزان درآمد و دارایی در جای خودش اهمیت زیادی دارد اما فقط یكی از معیارهایی است كه باید در انتخاب همسر مورد توجه قرار بگیرد و به تنهایی نمی تواند تضمین كننده خوشبختی باشد. بنابراین در انتخاب همسر نباید به طور تك بعدی تنها این آیتم مدنظر قرار بگیرد. سطح فرهنگی و اعتقادی، همخوانی داشتن ویژگی های شخصیتی دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند، باورها و علایق آنها هم اهمیت زیادی دارد و حتما باید پیش از ازدواج بررسی شود.

فهرستی از سوالات مالی

صحبت کردن درباره مسایل مالی، قبل از ازدواج کار سختی است. ممکن است برچسب مادی گرایی بخورید یا کسی که سطح اقتصادی پایین تری دارد، احساس کند دارید از بالا به او نگاه می کنید. اما هر طور که هست، باید از این مرحله بگذرید

اگر می خواهید شناخت بیشتری از نگاه مادی، وضعیت مالی، تناسب رویکردهای اقتصادی و بلوغ اقتصادی طرف مقابلتان به دست آورید، این سوالات را از او بپرسید و به دنبال پاسخ صریح و مشخص باشید.
1. درآمد ماهانه شما چقدر است؟
2. آیا كار كردن هر دوی ما لازم است؟
3. برای گذران زندگی چقدر درآمد كافی است؟
4. چگونه باید خرج كرد؟ چه هزینه هایی در اولویت است؟
5. اگر هر دو كار كنید، پولتان را باید با هم خرج كنید یا جداگانه؟
6. میزان پس اندازتان چقدر است؟
7. چه مقدار از درآمد خود را پس انداز می كنید و چه مقدار را خرج می كنید؟
8. چه كسی مسئولیت برنامه ریزی مالی را در درازمدت برعهده می گیرد؟
9. برای داشتن احساس امنیت، چه مقدار پول كافی است؟
10. آیا باید خرج والدینتان را بدهید؟ چقدر از درآمدتان را به این کار اختصاص می دهید؟
11. آیا بدهی دارید یا ورشكستگی را تجربه کرده اید؟ (با جزئیات بدهی ها)
12. اگر پس از ازدواج با پول كار هر دو ما خانه یا ماشین خریداری شود، آیا موافقید كه سند آن به نام هر دو باشد؟

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


برگرفته از: ایده آل، بیتوته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.