تبیان، دستیار زندگی
برنده توپ طلای سال 2015 فوتبال جهان، سالی که پنجشنبه 10 دی ماه به پایان رسید، چه کسی است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک توپ ویژه و 3 مدعی

برنده توپ طلای سال 2015 فوتبال جهان، سالی که پنجشنبه 10 دی ماه به پایان رسید، چه کسی است؟

بخش ورزشی تبیان
یک توپ ویژه و 3 مدعی

نیمار

٭ نام کامل: نیمار داسیلوا سانتوز جونیور
٭ تاریخ تولد: 5 فوریه 1992
٭ محل تولد: موگی داس کروزس برزیل
٭ قد: 74/1 متر
٭ وزن: 71 کیلو
٭ باشگاه فعلی: بارسلونا
٭ باشگاه های قبلی: پورتوگزا و سانتوز
٭ بازی های ملی: 69 (46 گل زده)
در 19 سالگی مرد سال (2011) فوتبال امریکای جنوبی شد و در سال 2012 این توفیق را تکرار کرد و دو سال پیش جایزه پوشکاش به عنوان زننده زیباترین گل سال جهان را دریافت کرد.
نخستین بازی ملی اش را برای برزیل در آگوست 2010 انجام داد، وقتی فقط 18 سال سن داشت.

لیونل مسی

٭ نام کامل: لیونل آندرس مسی
٭ تاریخ تولد: 24 ژوئن 1987
٭ محل تولد: روزاریو آرژانتین
٭ قد: 70/1 متر
٭ وزن: 69 کیلو
٭ باشگاه فعلی: بارسلونا
٭ باشگاه قبلی: نیوول اولد بویز
٭ دیدارهای ملی: 105 مسابقه (49 گل زده)
در کودکی از آرژانتین به اسپانیا رفت تا بیماری غدد ترشحی اش را درمان کند و به پیشنهاد بارسلونا که حاضر شد در ازای مخارج درمانش او را استخدام کند، در کاتالونیا ساکن شد. 15 سال بعد از آن تاریخ وی رکورددار گلزنی در تاریخ لالیگا (292 گل)، دارنده حد نصاب گلزنی در یک فصل (50 گل) و رکورددار گلزنی در یک سال (91 گل) است.

کریستیانو رونالدو

٭ نام کامل: کریستیانو رونالدو دوس سانتوز آوی یرو
٭ تاریخ تولد: 5 فوریه 1985
٭ محل تولد: مادی یرای پرتغال
٭ قد: 85/1 متر
٭ وزن: 82 کیلو
٭ باشگاه فعلی: رئال مادرید
٭ باشگاه های قبلی: آندوری نیا، ناسیونال، اسپورتینگ لیسبون و منچستر یونایتد
٭ دیدارهای ملی: 123 بازی (55 گل زده)
در دیدار دوستانه اسپورتینگ با منچستر یونایتد در تابستان 2003 پس از پایه ریزی برد 1-3 اسپورتینگ چشم های الکس فرگوسن سرمربی وقت یونایتد را گرفت و جذب این باشگاه شد، 13 سال بعد از آن زمان، او با پیراهن رئال نخستین بازیکن تاریخ پرتغال با پیشینه فتح 3 توپ طلا است.


برنده توپ طلای سال 2015 فوتبال جهان، سالی که پنجشنبه 10 دی ماه به پایان رسید، چه کسی است؟
پاسخ این سؤال دوشنبه شب 21دی ماه در زوریخ سوئیس مشخص می شود. این زمانی است که مراسم سالانه فیفا در مقر اصلی این نهاد در این شهر برگزار می شود و فرد برنده این عنوان معرفی می گردد.

همان اسم های همیشگی

مثل سال های اخیر در پی انتشار دو فهرست اولیه که نخستین آنها در بردارنده 53 اسم و دومی مشتمل بر 23 نام بود، از 45 روز پیش یک فهرست کاندیداهای نهایی از سوی فیفا اعلام شد که فقط سه اسم در آن وجود دارد. در تکرار سناریوی کسالت بار سال های اخیر دو نفر از سه کاندیدای نهایی همان چهره های همیشگی 10 سال اخیر یعنی لیونل مسی آرژانتینی و کریس رونالدوی پرتغالی هستند که از 2008 به بعد فردی به جز آنها برنده این توپ ویژه نبوده است. سومی هم نیمار فوتبالیست 24 ساله برزیلی است که با مسی در بارسلونا «هم تیمی» است.

براساس آرای 209 کشور

حالا فیفا باید براساس آرای سر مربیان و کاپیتان های تیم های ملی 209 کشور جهان و همچنین رسانه های عمده جهان و تعدادی از کارشناسان ویژه تعیین و اعلام کند که کدام یک برنده این عنوان شده اند و عنوان مرد سال 2015 فوتبال جهان به کدام یک می رسد، آیا مسی که تنها مرد برنده چهار توپ طلا در تاریخ اهدای این جایزه و از این بابت رکورد دار است پنجمین پیروزی اش را هم تجربه خواهد کرد و یا رونالدو سه پیروزی خود را در مهم ترین رقابت انفرادی فوتبال جهان به چهار برد تبدیل خواهد کرد. عده ای هم می پرسند آیا احتمال دارد نیمار به نخستین پیروزی اش در انتخابات توپ طلا برسد و بعد از هموطن معروفش کاکا در سال 2007 نخستین فرد برنده توپ طلا بجز مسی و رونالدو باشد؟

همه راه هایی که به یک نفرختم می شود

می توان به انواع رایزنی ها و بررسی ها برای پیدا کردن پاسخ سؤال فوق روی آورد و بر اساس برخی داده ها رونالدو را پیروز انتخاب 2015 دانست یا نیمار را در صدر نشاند اما حقیقت آن است که بخت مسی آرژانتینی بیشتر از دو نامزد دیگر است. دلیل این گمانه زنی نه لزوماً برتری های فنی مسی بلکه فهرست بلند بالای موفقیت های او در قیاس با  انبان خالی از افتخار رونالدو در سال 2015 است.
به عبارت دیگر در حالی که مسی همراه با بارسلونا در این سال برنده 5 جام مهم داخلی و خارجی (لیگ اسپانیا، جام حذفی اسپانیا، لیگ قهرمانان اروپا، سوپرجام اروپا و جام جهانی باشگاه ها) شد، رونالدو در معیت کهکشانی های مادرید در حسرت حتی یک جام و مدال هم ماند و بدیهی است که بجز قابلیت های فردی مسأله ای که مورد بیشترین توجه در گزینش توپ طلا قرار می گیرد، همین مسأله و میزان کامیابی های تیم های بازیکنان نامزد و سهم آنها در شکل گیری این توفیق ها است و بدیهی است که مسی با آن پای چپ پر هنر و هوش سرشار عمده ترین سهم را در فتح 5 جام مورد بحث توسط تیم اول ایالت کاتالونیای اسپانیا داشته است.

تحت الشعاع مرد کوچک

همین نکته مسی را بر «هم تیمی» اش نیمار نیز ارجح می دارد زیرا با اینکه این برزیلی هنرمند هم به جبر بارسایی بودن 5 جامی شده است، به سبب قرار داشتن زیر سایه مسی و سهم کمتر او در خلق این توفیق ها شانسی بسیار کمتر از سوپر استار واقعی بارسا برای فتح پیکار دوشنبه شب دارد. نیمار در سال 2015 پخته تر و موفق تر از سال قبل توپ زد اما او هم مثل سایر مردان تیم کاتالونیایی تحت الشعاع مرد کوچک اندام کوتاه قدی قرار داشت که هر گاه بازی تیمی آبی و اناری ها به مشکل برخورد کرد، با یک حرکت برخاسته از نبوغ مشکل تیمش را حل کرد و پلی به سوی پیروزی در میدان های بعدی ساخت.

«او» بازیکن پنج شش سال پیش نیست اما...

می توان به درستی گفت که مسی در 29 سالگی و 13 سال بعد از نخستین درخشش های خود در تیم ملی جوانان آرژانتین که منجر به فتح جام جهانی جوانان 2005 شد دیگر همان بازیکن طوفانی معجزه وار سال های 2008 تا 2013 نیست و کندتر و محتاط تر و قانع تر شده و به اندازه سال های اوجش چشم ها را گرد نمی کند اما وقتی با مشارکت و هنر او بارسا در یک سال 5 جام تصاحب می کند چطور می توان او را کاندیدای مجدد توپ طلا نکرد و وی را همچنان نستود و مدعی جدی و نخست تصاحب عنوان مرد سال فوتبال دنیا ندانست؟

تا مرز تکرار

مسی شاید در سیزدهمین سال پرداختنش به فوتبال حرفه ای آن کوچولوی خارق العاده ای نباشد که بارسا را در سال 2009 برنده شش جام کرد اما در سال 2015 نیز این تیم را تا مرز تکرار این مهم پیش برد و فقط با فتح یک جام کمتر به انتهای سال رساند. می توان به لوییس سوارس ضلع سوم مثلث «MSN» در خط حمله بارسا هم اشاره کرد و یا گل های انفرادی غیر قابل شمارش رونالدو را عمده کرد و فراتر از موج همیشگی بارسا- رئال به ستایش توماس مولر از بایرن مونیخ پرداخت اما حقیقت آن است که سال 2015 در درجه اول به خاطر موفقیت های طراحی شده توسط مسی در یادها خواهد ماند. سالی که اگر هم به اهدای توپ طلا به یکی از دو کاندیدای دیگر منجر شود، این سال را به برگ درخشان دیگری از عمر پربار مسی تبدیل خواهد کرد.


منبع : ایران