تبیان، دستیار زندگی
خدایان تشنه اند رمانی مهیب و تکان دهنده، اثر آناتول فرانس درباره ی برخی وقایع بعد از انقلاب فرانسه می باشد، که در سال ۱۹۱۲ منتشر شده است. محور این رمان، به ماجرای یکی از انقلابیون فرانسوی یا به به نام «اواریست گاملن» اختصاص دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان سال وحشت

خدایان تشنه اند رمانی مهیب و تکان دهنده، اثر آناتول فرانس درباره  برخی وقایع بعد از انقلاب فرانسه است که در سال ۱۹۱۲ منتشر شده . محور این رمان، به ماجرای یکی از انقلابیون فرانسوی یابه نام «اواریست گاملن» اختصاص دارد.

بخش ادبیات تبیان
خدایان تشنه‌اند

به تازگی چاپ جدیدی از رمان «خدایان تشنه اند» آناتول فرانس با ترجمه محمدتقی غیاثی در نشر فرهنگ جاوید به چاپ رسیده است. این رمان سال ها پیش با ترجمه غیاثی و نیز ترجمه ای دیگر هم به چاپ رسیده بود. آناتول تیبو، که مشهور به آناتول فرانس است در سال ١٨٤٤ در پاریس متولد شد؛ در دوره ای که فرانسه درگیر تحولاتی عمیق بود و همچنین هنر و ادبیات نیز در حال تحول بودند. آناتول فرانس در دوره جوانی اش ابتدا به انتشار دو دفتر شعر دست زد و بعد نقدهایی هم بر آثار دیگران نوشت. در اواخر قرن نوزدهم و هم زمان با شکل گیری جریان هایی جدید در عالم ادبیات و هنر و اندیشه، تفکر آناتول فرانس نیز متحول شد.

فرانس در پنجاه و شش سالگی، تصمیم گرفت مسائل روزمره سال خفقان و سرکوب یعنی سال ١٩٧٣ را در شکل قصه ای تاریخی بنویسد و این داستان به اعتقاد همه منتقدان شاهکار او به شمار می رود

در این دوران، آن طور که در مقدمه کتاب هم اشاره شده، «خورشید ناتورالیسم غروب می کرد، از شیفتگی مردم به ثمرات دانش کاسته می شد، سمبولیسم اوج می گرفت، مردم اقبال تازه ای به دیانت مسیح نشان می دادند، علوم خفیه و احضار ارواح و فال و جادو هوادارانی داشت، گرایش تند و تازه به سوسیالیسم محافظه کاران را به چاره جویی برمی انگیخت». هم زمان با وقوع این تحولات، ذهنیت فرانس نیز دستخوش تغییراتی شد به گونه ای که او دیگر نمی توانست «در سنگر ادبیات کلاسیک جا خوش کند». او از همسرش جدا شد، از شغلش در کتابخانه سنا استعفا داد، نقد ادبی را کنار گذاشت و به داستان روی آورد.

آناتول فرانس شیفته ولتر به شمار می رفت و به نوشته غیاثی، اوج هنر او را باید در داستان های اخلاقی او جست وجو کرد. برخی از بهترین داستان های او عبارتند از: جنایت سیلوستر بونار، بریان پزی ملکه سبا، عقاید ژروم کوآنیار، جزیره پنگوئن ها، طائیس نیز قصه ای کوتاه با نام کرنکبیل. آناتول فرانس همواره به انقلاب فکر می کرد و زندگی اش از همان دوره کودکی، تحت تأثیر وقایع بعد از انقلاب و دوران پرآشوب سیاسی و اجتماعی فرانسه بود. او در بیست سالگی به تألیف «دایره المعارف انقلاب» دست زد و به قول غیاثی، «اغراق نیست اگر او را از خبرگان مسائل انقلاب کبیر بدانیم». فرانس در پنجاه و شش سالگی، تصمیم گرفت مسائل روزمره سال خفقان و سرکوب یعنی سال ١٩٧٣ را در شکل قصه ای تاریخی بنویسد و این داستان به اعتقاد همه منتقدان شاهکار او به شمار می رود. غیاثی درباره داستان «خدایان تشنه اند» نوشته: «درونمایه اصلی قصه گزند تعصبات مرامی است. قهرمان اول قصه دوست و دشمن را فدای آرمان خود می کند و تا روزی که خود نیز جان بر سر مبارزه می نهد ذره ای از تعصبش کاسته نمی شود. خدایان تشنه اند نه سندی درباره حوادث روزمره انقلاب کبیر فرانسه، بلکه اثر گرانمایه ای است سرشار از پند که آن را ماندگار کرده است.»


منبع:شرق