تبیان، دستیار زندگی
کسانی که حافظه تاریخی خوبی دارند این روزها را قبلا در روند مذاکرات و برجام دیده اند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش بینی رهبری از حال و روز برجام

کسانی که حافظه تاریخی خوبی دارند این روزها را قبلا در روند مذاکرات و برجام دیده اند!

راحله باباپور-بخش سیاست تبیان
رهبر انقلاب

برجام هنوز به فرجام نرسیده طرف مقابل چهره اصلی خود را بیشتر نمایان کرده و دست چدنی اش را نشان می دهد. موضوعی که نگاه واقعی به مذاکرات را بیشتر می طلبد. در جریان مذاکرات هسته ای با آمریکا یک اشتباه و خطای راهبردی وجود داشته و دارد. برخی از افراد با نگاه اشتباه به مذاکرات و طرف مقابل مذاکره کننده باعث شدند که رهبری بارها نسبت به این مورد تذکر دهند. این افراد مذاکره را نه تنها یک بده بستان و معامله که مقدمه ای بر رابطه ای عمیق و دوستانه می دانند. نگاه این قشر، نگاهی سهل انگارانه به آمریکا و از موضع ضعف می باشد. در کنار این نوع نگاه، نوعی فراموشی تاریخی نسبت به ظلم ها و خسارت های جانی و مالی که این دولت به ملت ایران وارد کرده است قرار دارد. این افراد حتی نه تاریخ ایران را بلکه تاریخ معاصر دیکتاتورهای منطقه که تعامل خوبی با آمریکا داشته اند را نیز به یاد نمی آورند!
خطای راهبردی، وجود این نوع تفکرات در عده ای معدود و اشاعه آن به افکار عمومی و جامعه است اینکه اینگونه به جامعه القا شود که مذاکره تنها راه موجود برای حل مشکل بوده و همچنین یک ارزش و احتیاج می باشد.
نتیجه این نگاه بزک کردن چهره آمریکا و نادیده انگاشتن ظلم ها به ایران و اسلام ستیزی اوست. اما حال با رفتارهایی که آمریکا از خود نشان می دهد باید با دقت بیشتری به برجام و نوع تعامل با آمریکا توجه کرد.

آمریکا دست چدنی خود را دوباره نشان داده و این لزوم هشیاری بیشتر مسئولین و همچنین اگاهی افکار عمومی را می طلبد که در صورت زیر میز زدن دول غربی، ملت  ایران و همچنین افکار عمومی جهان بداند چه کسی در جهان به دنبال بهانه جویی، عدم صلح و مذاکره است.

دستکش مخملی یا دست چدنی؟

اما سوال اینجاست آیا رفتارهای آمریکا بعد از بسته شدن پرونده pmd ادامه سیاست های دستکش مخملی است یا دست چدنی او؟ آیا طرح هایی مانند مسئله ویزا، طرح غرامت برای خانواده ی گروگان های لانه جاسوسی و تحریم های موشکی جایی برای اثبات نیت واقعی آمریکا از مذاکره با ایران می گذارد؛ آیا جا دارد که افرادی در داخل، نگاهی غیر از بده بستان به مذاکره داشته باشند و اگر داشته باشند چیزی جز ضعف اندیشه یا خود فروشی از آن استنباط می گردد؟

کدام مذاکره؟

رهبر انقلاب از ابتدا با موافقت با مذاکره اما همیشه عدم خوش بینی خود را نسبت به آن اعلام داشتند و علت اصلی آن را نیز اینگونه بیان می دارند که:" [درباره مذاکره با آمریکا] جدّاً دغدغه دارم؛ این دغدغه ناشی از آن است که طرف مقابل بشدّت اهل فریب و دروغ و نقض عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است؛ طرف مقابل این جوری است. یک نمونه اش در همین قضیّه اتّفاق افتاد؛ بعد از آنکه که مذاکره کنندگان ما مذاکره شان تمام شد، بعد از چند ساعت بیانیّه ی کاخ سفید منتشر شد در تبیین مذاکرات. این بیانیّه ای که آنها منتشر کردند که اسمش را میگذارند «فکت شیت» در اغلب موارد خلاف واقع است؛ یعنی روایتی که اینها دارند از مذاکرات و از تفاهمهایی که انجام گرفته است میکنند، یک روایت مخدوش و غلط و خلاف واقع است.
...من البتّه هیچ وقت نسبت به مذاکره ی با آمریکا خوش بین نبودم. نه از باب یک توهّم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم. حالا اگر یک روزی ما که در آن روز قاعدتاً نخواهیم بود شماها ان شاءالله در جریان حوادث و جزئیّات و یادداشت ها و نوشته های این روزها قرار بگیرید، خواهید دید که این تجربه ی ما از کجا حاصل شده؛ تجربه کردیم"(1)

حال توپ در زمین آمریکا است تا صلح طلبی و صداقت خود را ثابت کند و الا همچنان" برداشت ما این است که پیشنهاد مذاکره یک تاکتیک آمریکائی برای فریب افکار عمومی دنیا و مردم ایران است و اگر اینگونه نیست ، باید آمریکائیها این موضوع را در عمل ثابت کنند

با رفتارهای امریکا از همان روزهای مذاکرات و حال ماجراهای اخیر به راحتی می توان متوجه شد که شناخت ایشان از دشمن کاملاً درست می باشد ایشان حتی در پیش بینی و هشداری دیگر فرموده بودند:" «اگر موضوع حقوق بشر هم حل شود آنها دنبال بهانه دیگری خواهند رفت، بنابراین تنها راه این است که به مسیر پیشرفت خود، با قدرت ادامه دهیم و زیربار حرف زور نرویم.»(2) این موضوع البته بارها در بیانات ایشان تکرار شده ، دراینباره در جای دیگر فرمودند:"مكرّر گفتیم كه مسئله ی هسته ای بهانه است برای دشمنی؛ مسئله ی هسته ای هم اگر یك روزی - حتّی به فرض محال - بر طبق نظر آمریكا حل بشود، باز یك مسئله ی دیگری دنبال آن می آید؛ الان ملاحظه كنید سخنگویان دولت آمریكا بحث حقوق بشر، بحث موشكی، بحث سلاح و مانند اینها را به میان آوردند."(3)

آمریکا دست چدنی خود را دوباره نشان داده و این لزوم هشیاری بیشتر مسئولین و همچنین آگاهی افکار عمومی را می طلبد که در صورت زیر میز زدن دول غربی، ملت  ایران و همچنین افکار عمومی جهان بداند چه کسی در جهان به دنبال بهانه جویی، عدم صلح و مذاکره است.
همچنین باید با مروری دوباره بر تعیین چهارچوب ها و هشدارهای رهبری که شناخت درست از رفتار آمریکا دارند، تیم مذاکره کننده و نهاد های درگیر با منطق و نگرش صحیح به سمت اجرایی کردن مذاکره و برجام روند. در واقع  عدم خوش بینی به مذاکرات و آمریکا، نگاه به آن بعنوان یک معامله، عدم تکیه بر  رفع تحریم ها به جای اقتصاد مقاومتی و عدم مذاکره در موضوعات دیگر از ملزوماتی است که باعث می شود از مذاکره کمترین ضربه را بخوریم و نقشه های آمریکا نقش بر آب شود.
آمریکا در یک برهه تاریخی برای اثبات حسن نیت خود به جهانیان قرار دارد که غیر از جنگ می تواند مذاکره هم بکند .همانطور که رهبر فرمودند اگر آمریکا نشان دهد که در مسئله هسته ای اهل مذاکره و وفای به عهد است زمینه برای مذاکره در موضوعات دیگر هم قابل طرح است اما اکنون امریکا در همین ابتدای کار چهره اصلی خود را نشان داده و دشمنی و اهل زور بودن خود را بار دیگر اثبات کرده است و اینکه قابل اعتماد نیست به نظر می رسد باز هم باید شاهد تحریم های جدید تر باشیم. رهبری این مسئله را از دید عمیق تر نگریسته و آن را بیان داشتند که غرب نه از ایران هسته ای که از ایران اسلامی می هراسد.
 حال توپ در زمین آمریکا است تا صلح طلبی و صداقت خود را ثابت کند و الا همچنان" برداشت ما این است که پیشنهاد مذاکره یک تاکتیک آمریکائی برای فریب افکار عمومی دنیا و مردم ایران است و اگر اینگونه نیست ، باید آمریکائی ها این موضوع را در عمل ثابت کنند"(4)
پی نوشت:
1- بیانات در دیدار مداحان اهل بیت علیهم السلام؛ ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
2- رهبر معظم انقلاب در دیدار مدیران و متخصصان سازمان انرژی اتمی؛ ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
3- بیانات در دیدار مردم آذربایجان؛ ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
4- بیانات در حرم مطهر رضوی، ۱۳۹۲/۰۱/۰۱