تبیان، دستیار زندگی

ارتباط قرص‌های ضدبارداری با سکته مغزی

مصرف قرص‌های ضدبارداری خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهند. به طور کلی زنانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند، در مقایسه با آنهایی که از این قرص‌ها استفاده نمی‌کنند، تقریبا 50 تا 100 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 قرص ضدبارداری

 

قرص‌های پیشگیری از بارداری سال هاست که به زنان آزادی زیادی برای امکان باروری دوباره داده است. این قرص‌ها به طور کلی ایمن بوده و فرمولاسیون های جدیدترشان باعث شده نسبت به گذشته ضریب اطمینان بالاتری داشته و مصرف شان هم ساده تر شود. اما مصرف این قرص‌ها، ریسک لخته شدن خون را افزایش می‌دهند.

خیلی از خانم ها در مورد این خطرات تردید داشته و مطمئن نیستند که آیا خطر وقوع سکته مغزی، دلیل کافی برای پرهیز از مصرف آنها می باشد یا نه.

این سوال مخصوصا برای نوجوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است چون اطلاعات آنها برای تشخیص علائم سکته مغزی یا سکته مغزی خفیف بسیار کمتر است.

سال های زیادی است که صدهاهزار زن از این قرص‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین جواب های درست و حقیقی درمورد ارتباط این قرص‌ها با سکته مغزی وجود دارد.

قرص‌هایی که حاوی مقادیر بالاتری از استروژن هستند، ریسک بسیار بالاتری برای سکته مغزی دارند

به طور کلی زنانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند، در مقایسه با آنهایی که از این قرص‌ها استفاده نمی کنند، تقریبا 50 تا 100 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند.

هرچند ظاهرا خطر بسیار بالایی به نظر می رسد، اما در حقیقت رقم بالایی نیست، زیرا جمعیت کثیری از زنان جوانی که قرص ضدبارداری مصرف نمی کنند، سکته مغزی یا هرنوع لخته شدن خون را تجربه نمی کنند. بنابراین خطر پنجاه درصدی، همچنان پایین است.

بیشتر زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند، کمتر از 35 تا 40 سال دارند، و زنان سنین بالاتر عموما به ابزارهای دیگر جلوگیری از بارداری که تاثیرات ماندگارتری دارند اطمینان می‌کنند.

بنابراین نسبت به جمعیت زنان جوانی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند، سکته مغزی تا حدودی کم است، حتی با وجود افزایش نسبی خطر سکته مغزی مرتبط با مصرف این قرص‌ها.

ترکیبات قرص‌های ضدبارداری و خطر سکته مغزی

مطالعاتی که ارتباط مستقیم میان قرص‌های ضدبارداری و ریسک سکته مغزی را نشان می‌دهند، این نکته را آشکار می‌کنند که قرص‌هایی که حاوی مقادیر بالاتری از استروژن هستند، ریسک بسیار بالاتری برای سکته مغزی دارند.

سرپرست یکی از بزرگ ترین تحقیقات روی این موضوع، قرص‌هایی را توصیه می‌کند که حاوی کمتر از 50 میکروگرم استروژن باشند تا از وقوع سکته مغزی پیشگیری شود.

زنانی که بیماری های خاصی دارند هم بیشترین آمار سکته مغزی مرتبط با قرص‌های جلوگیری از بارداری را تشکیل می‌دهند.

چه بیماری هایی احتمال وقوع سکته مغزی مرتبط با مصرف قرص ضدبارداری را افزایش می‌دهند؟

زنانی که سیگار می کشند یا آنهایی که اختلالات لخته شدن خون در آنها تشخیص داده شده است، در صورت مصرف قرص‌های ضدبارداری، بیشتر در معرض ریسک سکته مغزی هستند. بیماری های دیگر در این ارتباط هم شامل سندرم تخمدان پلی کیستیک و بیماری فشار خون می شود.

مطالعات تحقیقاتی زیادی نشان می‌دهند احتمال وقوع سکته مغزی مرتبط با مصرف این قرص‌ها در افرادی که از میگرن همراه با آئورا رنج می برند نیز زیاد است. میگرن همراه با آئورا، نوعی سردرد میگرنی است که با علائم هشداردهنده شروع سردردهای میگرنی مانند اختلال بینایی، مورمور شدن و ضعف همراه است.

آیا مصرف این قرص‌ها برای نوجوانان بی خطر است؟

به طور کلی نوجوانان نسبت به زنانی که در دهه بیست و سی زندگی شان هستند خطر بالاتری ندارند، اما مطالعات نشان می‌دهد نوجوانان معمولا نسبت به خطر سکته مغزی یا عوارض جانبی این قرص‌ها آگاهی ندارند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.