تبیان، دستیار زندگی
.... در اخبار شنیدیم که دزدان دریایی به کشتی ها حمله کرده اند. تعجب کردیم که آیا هنوز هم دزد دریایی وجود دارد؟چرا دزدی می کنند ؟ و ....... این جملات دست اندرکاران این پروژه درباره انگیزه این تحقیق بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبستان سروش عدالت

دبستان سروش عدالت، پروژه دزدان دریایی یک چشم

تبیان: لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید در چه مدرسه و پایه درسی مشغول تحصیل هستید؟
آرش نبوی، امیرارشیا افتخاری، پارسا پارسیون، امیرعلی شریفی و شهراد جعفرخانی. پایه سوم دبستان سروش عدالت که در نهمین جشنواره ی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: عنوان پروژه تان چیست؟
عنوان پروژه مان هست: "علت اینکه دزدان دریایی یک چشم خود را می بندند چیست؟ "در کشتی ها معمولا روی عرشه نور بسیار زیاد و در کابین ها و پایین بسیار تاریک بوده است. کاپیتان ها که باید مرتب از تاریکی به روشنی و برعکس حضور پیدا می کردند برای تطبیق با شرایط که هر لحظه ممکن بود تغییر یابد یک چشمشان را می بستند تا به سرعت با فضای جدید تطابق یابند.


تبیان: پس دزدان دریایی دچار نابینایی یا عیب چسم نبودند! چطور شد به این موضوع علاقمند شدید؟
 در اخبار شنیدیم که دزدان دریایی به کشتی ها حمله کرده اند. تعجب کردیم که آیا هنوز هم دزد دریایی وجود دارد؟ چرا دزدی می کنند؟ و با بررسی تاریخچه دزدان دریایی به برخی پاسخ ها رسیدیم از جمله اینکه میل به ماجراجویی و خطر کردن و پولدار شدن، مهم ترین انگیزه دزدان دریایی بوده و هست. البته امروز دیگر چشم خود را نمی بندند چون کشتی های امروزی به سیستم روشنایی مجهز هستند. و اینکه دزدان دریایی برای ایجاد رعب و وحشت در دل دیگران و قدرت نمایی، خود را به شکل های ترسناکی درمی آوردند.

دبستان سروش عدالت، پروژه دزدان دریایی یک چشم

تبیان: امروزه چطور؟
 امروزه خیر! ظاهردزدان دریایی مثل افراد معمولی است و از راه های خشونت آمیزی مثل گروگانگیری و استفاده از سلاح های گرم اهداف خود را پیاده می کنند. البته برای اولین بار ادوارد ادلن پرچم سیاه با طرح جمجمه انسان را در کشتی خود حمل کرد. این نشانه در روسیه و چین، اژدها یا مارمولک است.

تبیان: به این ترتیب به نظر می رسد پروزه شما یک پروژه کتابخانه ای باشد، بلی؟
تقریبا حدود 5 ماه همگی  کتاب های زیادی مطالعه کردیم. البته یک بخش نظری آن همین مطالعات بوده و بخش عملی آن هم این توضیحاتی است که همه ما به شما دادیم.
 
خلاصه
موضوع پروژه= تحقیق کتابخانه ای درباره علت اینکه دزدان دریایی یک چشم خود را می بندند!
دست اندکاران= آرش نبوی، امیرافتخاری، پارسا پارسیون، امیرعلی شریفی و شهراد جعفرخانی. پایه سوم دبستان سروش عدالت.
...." در اخبار شنیدیم که دزدان دریایی به کشتی ها حمله کرده اند. تعجب کردیم که آیا هنوز هم دزد دریایی وجود دارد؟چرا دزدی می کنند ؟ و ......." این جملات دست اندرکاران این پروژه درباره انگیزه این تحقیق بود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: نسرین صادقی