تبیان، دستیار زندگی
کاتالان ها با یک پیروزی 4 بر صفر به یادماندنی و با صدرنشینی در لالیگا سال 2015 را به پایان بردند. شرایط آنها در حال حاضر به گونه ای است که امیدوارند در سال جدید هم همچنان به موفقیت های خود ادامه دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه چیز بارسا را نگه می دارد؟

کاتالان ها با یک پیروزی 4 بر صفر به یادماندنی و با صدرنشینی در لالیگا سال 2015 را به پایان بردند. شرایط آنها در حال حاضر به گونه ای است که امیدوارند در سال جدید هم همچنان به موفقیت های خود ادامه دهند. به گزارش شفقنا ورزشی، سال 2015 را باید سال بارسلونا نامید.

بخش ورزشی تبیان
بارسلونا

این باشگاه کاتالان از مجموع 6 جام ممکن 5 جام را تصاحب کرد و در شرایطی که رکورد گلزنی تیم های اسپانیایی در یک سال را هم با پیروزی 4بر صفر برابر بتیس شکست، به کار خود در سال 2015 پایان داد. آیا در سال 2016 امکان متوقف کردن بارسایی ها وجود دارد؟ البته این مساله را به طور دقیق زمان مشخص می کند. نباید فراموش کرد رئال هم سال 2014 را با 4 قهرمانی، تعداد زیادی گل زده و یک رکورد 22 پیروزی متوالی به پایان برد اما بعد از کریسمس همه چیز برای رئالی ها از هم پاشید و آنها در سال 2015 به جامی دست نیافتند.
البته به نظر می رسد بارسایی ها از این نظر حواسشان جمع تر است و می دانند که جوجه ها را آخر پاییز می شمارند.  سرمربی آبی و اناری ها هم بارها در مورد اینکه هنوز تا پایان، راه زیادی باقی مانده، هشدار داده است. با این همه، سالی که گذشت برای بارسلونا یک سال خارق العاده بود. آنها ابتدای سال 2015 را در شرایطی بحرانی و با شکست مقابل رئال سوسیه داد آغاز کردند؛ شکستی که منجر به آشکار شدن اختلافات لیونل مسی و لوئیز انریکه هم شد و حتی صحبت از اخراج سرمربی بارسا هم به میان آمد. بارسایی ها آن زمان خیلی زود به خودشان آمدند و بدون نگاه به گذشته، تمام توانشان را گذاشتند تا یک سه گانه تاریخی را با قهرمانی در لالیگا، لیگ قهرمانان و کوپا دل ری رقم بزنند. آبی و اناری ها قهرمانی در جام باشگاه های جهان را هم با پیروزی برابر ریورپلاته درست پیش از کریسمس به دست آوردند تا هر 5 جام خود در سال 205 را قبل از بازی چهارشنبه برابر بتیس به نمایش بگذارند. 
در شرایطی که ورزشگاه نوکمپ پر از جمعیت شادی بود که جوی تقریبا در حال جشن گرفتن داشتند، بارسا کار را سخت آغاز کرد اما بعد از یک پنالتی جنجالی در نهایت توانست به یک پیروزی پرگل برابر بتیس دست یابد و سال 2015 را با صدرنشینی در لالیگا با یک بازی کمتر به پایان برساند.
 4 گل بارسا برابر بتیس تعداد گل های زده این تیم در سال 2015 را به عدد 180 رساند که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود و بارسایی ها توانستند رکورد 179 گل رئال در این زمینه را بشکنند. مثلث خط حمله بارسلونا در مجموع 137 گل به ثمر رساندند و نقشی تعیین کننده در این رکوردشکنی ایفا کردند (مسی و سوارز هر کدام 48 گل و نیمار 41 گل). لوئیز انریکه در مورد موفقیت تیمش در سال 2015 می گوید: من به همه بازیکنان تیم و هواداران بارسا تبریک می گویم. هدف ما این است که در بازی اول مان در سال 2016 دوباره برنده شویم و برای رسیدن به عناوین قهرمانی جدید در 2016 تلاش می کنیم.  تنها جامی که بارسلونا در 2015 از دست داد، سوپرکاپ اسپانیا بود. آنها نتوانستند از شکست سنگین 4بر صفر برابر آتلتیک بیلبائو در بازی رفت بگریزند و در نهایت تن به شکست دادند.
3 روز قبل از این شکست، بارسایی ها در یک بازی نفسگیر و در وقت های اضافه توانسته بودند در سوپرکاپ اروپا با نتیجه 5 بر4 بر سویا غلبه کنند و این عنوان را به قهرمانی های خود در سال 2015 بیفزایند.  سرمربی بارسا می افزاید: در مجموع سال خوبی بود. اگر بخواهم به عملکردمان نمره بدهم از 10 نمره به آن نمره 9 می دهم.  سال 2015 در شرایطی به پایان می رسد که بارسلونا به دلیل تخلف در زمینه خرید بازیکنان پایه، از سوی فیفا محروم بود و نمی توانست بازیکنان جدیدی به تیمش اضافه کند. در شرایطی که انتظار می رفت این محرومیت به بارسایی ها ضربه سنگینی وارد کند، کاتالان ها توانستند با مدیریت کردن شرایط در نهایت با موفقیت این دوره را پشت سر بگذارند.
در سال 2016 بارسلونا دوباره امکان اضافه کردن بازیکن جدید را دارد و دو خرید قبلی یعنی آردا توران و الکس ویدال هم که حق بازی نداشتند، می توانند به ترکیب بارسا اضافه شوند که همین مساله باعث می شوند بارسا در نیم فصل دوم قدرت عمل بیشتری داشته باشد. سال 2015 سالی خارق العاده برای بارسایی ها بود، اگرچه تکرار این موفقیت ها در سال جدید بسیار دشوار است اما نشانه ها حاکی از آن است که بارسلونا همچنان می خواهد قدرتمندانه به کار خود ادامه دهد و در سال 2016 هم یکی از مدعیان بی چون و چرای رقابت ها خواهد بود.


منبع: اسپرت