تبیان، دستیار زندگی
در دوره ی نفوذ وی در دربار و دستگاه دولتی و ارتش، بهائیان ایران بسیار ترقی کردند و ثروتمند شدند. ایادی هر چه از دستش برمی آمد، در کمک به آنان کوتاهی نمی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پادشاه بدون تاج و تخت چه کسی بود

در دوره ی نفوذ وی در دربار و دستگاه دولتی و ارتش، بهائیان ایران بسیار ترقی کردند و ثروتمند شدند. ایادی هر چه از دستش برمی آمد، در کمک به آنان کوتاهی نمی کرد.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
محمدرضا شاه

دستگاه محمدرضا شاه در اختیار بهائیان قرار داشت. آنان از نفوذ زیادی در این تشکیلات برخوردار بودند، عبدالکریم ایادی از بانفوذترین اشخاص بهائی نزد محمدرضا شاه بود.

در کتاب «اسناد فعالیت بهائیان در دوران محمدرضاشاه»، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، 1378 صص 108- تا 109 می خوانیم:

«پس از پرون، من [فردوست] و [عبدالکریم] ایادی تنها اشخاصی بودیم که در ساعات فراغت محمدرضا شاه به نزد او می رفتیم». در دوره ی نفوذ ایادی در دربار و دستگاه دولتی و ارتش، بهائیان ایران بسیار ترقی کردند و ثروتمند شدند. ایادی هر چه از دستش برمی آمد، در کمک به آنان کوتاهی نمی کرد؛ آنان هم به نوبه ی خود در انحطاط اقتصاد مملکت تلاش می کردند؛ مثلاً اجناسی را که در ایران ارزان تر تولید می شد، از خارج وارد می کردند. فردوست می گوید:«به یاد دارم که زمانی (شاید حوالی سال 1351 یا 1352) ایادی، سرلشگر ضرغام (را که مدتی وزیر دارایی و مدتی هم وزیر عامل بانک اصناف بود) به ریاست اتکا (سازمان تدارکاتی ارتش) منصوب کرد، سپس به او دستور داد کلیه مایحتاج خود را از خارج وارد کند. ضرغام استنکاف کرد، چون این اجناس با قیمت ارزان تر در ایران قابل تهیه بود. ایادی او را برکنار کرد و افسر دیگری را به این سمت گمارد، او اجناس مورد لزوم را مستقیماً از خارج وارد می نمود». او بهداری ارتش، بیمارستان ها و اداره ی خرید دارو و ابزار پزشکی برای یگان های ارتش را سرپرستی می کرد و با همه ی توان به هم کیشانش یاری می رساند. وفاداری و سرسپردگی شاه به ایادی به حدی بود که کسی باور نمی کرد او از شاه درخواستی بکند و پذیرفته نشود؛ به طوری که مردم به او پادشاه «بدون تاج و تخت» نسبت داده بودند.


منبع : مرکز اسناد