تبیان، دستیار زندگی

فصل سرما و سلامت چشم‌ها

وقتی سوز سرما در صورت می‌پیچد، چشم‌ها نیز در امان نیستند. در واقع فصل سرما فصل بی رحمی با چشم‌ها هست و بدون شک خودتان نیز این بی رحمی را احساس کرده‌اید. 
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فصل سرما و سلامت چشم

 

خشکی و التهاب چشم‌ها از جمله مشکلات رایج در فصل سرما هستند. در واقع انعکاس نور خورشید روی برف‌ها و نیز خشکی هوای داخل منزل به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی باعث تحریک چشم‌ها در زمستان شده و در طولانی مدت به ضعیف شدن آنها منجر می‌شود.

البته می‌توانید با این مشکلات مقابله و اثرات طولانی مدت آنها را بخصوص در ابتلا به آب مروارید و بیماری‌های قرنیه چشم خنثی کنید.

در روزهای سرد که باد شدید می وزد، حتما عینک آفتابی بزنید تا چشم‌ها از آسیب باد و سوز زمستان در امان بمانند

 

زمستان و مشکل شماره 1 چشم‌ها: خشکی چشم

خشکی چشم‌ها از جمله مشکلات رایج چشم در فصل زمستان محسوب می‌شود. این مشکل، خود را با احساس سوزش یا خارش و همچنین با احساس وجود جسم خارجی در چشم‌ها نشان می‌دهد.

زمانی که هوای منزل و محیط کار بیش از اندازه خشک باشد و یا در معرض باد و هوای سرد بیرون قرار داشته باشید، این مشکل بروز می‌کند.

معمولا افرادی که از لنز چشمی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض این مشکل قرار می گیرند. البته خشکی چشم در بین افراد دیگر بخصوص خانم هایی که در سنین قبل از یائسگی یا یائسگی قرار دارند نیز دیده می‌شود، چون افت میزان هورمون استروژن باعث بروز خشکی چشم‌ها می‌شود.

معمولا افراد شکایت می‌کنند که چشم‌هایشان دچار اشک ریزش شده است. اما واقعیت این است که چشم‌ها به اندازه ی کافی اشک تولید نمی‌کنند و زمانی که خشک و حساس می‌شوند، به طور غیرقابل کنترلی دچار اشک ریزش می‌شوند.

متاسفانه مشکل خشکی چشم‌ها در طولانی مدت می‌تواند به ضعیف شدن چشم‌ها و یا آسیب قرنیه منجر می‌شود.

چه باید کرد؟

چشم‌ها را مرطوب کنید

آب و مایعات بیشتری بنوشید و در طول روز از دستگاه های بخور در منزل استفاده کنید.

از قطره استفاده کنید

قطره اشک مصنوعی و ژل ها و قطره های چشمی در داروخانه ها به فروش می رسند که برای مرطوب کردن چشم‌ها و پیشگیری از تبخیر سریع مایع چشم مناسب هستند. می‌توانید با چشم پزشک مشورت کرده و از این محصولات استفاده کنید.

بیشتر پلک بزنید

اگر فعالیت‌ها و شغل‌تان به گونه‌ای است که زیاد به صفحه‌ی رایانه چشم می‌دوزید، لازم است که به اندازه‌ی کافی پلک بزنید و چشم‌ها را باز و بسته کنید. این کار خشکی چشم‌ها را کاهش می‌دهد.
اگر حین کار کردن، چشم‌هایتان زیاد خشک می‌شود عادت کنید که به طور مرتب پلک بزنید و از زل زدن به صفحه‌ی رایانه خودداری کنید.

عینک بزنید

در روزهای سرد که باد شدید می وزد، حتما عینک آفتابی بزنید تا چشم‌ها از آسیب باد و سوز زمستان در امان بمانند.

زمستان و مشکل شماره 2 چشم‌ها: انعکاس نور خورشید از روی برف و یخ

توجه داشته باشید که نور خورشید در کوه های پوشیده از برف آسیب بیشتری به پوست و چشم می‌زند، البته نه به این دلیل که در ارتفاعات به خورشید نزدیک تر هستیم. فاصله ی زمین از خورشید 150 میلیون کیلومتر است و چند صد متر ارتفاع کوه تاثیری در این مسئله ندارد.

بلکه زمانی که از سطح دریا دور می‌شویم، به ازای هر هزار متر ارتفاع، میزان اشعه های ماورای بنفش 10 درصد افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، انعکاس این اشعه ها از روی برف به 90 درصد می رسد. در حالیکه شن و ماسه این اشعه ها را به میزان 10 درصد و دریا به میزان 20 درصد انعکاس می‌دهد. 

زمانی که چشم‌ها در معرض انعکاس نور خورشید قرار می گیرند، احتمال بروز التهاب قرنیه بالا می رود. این مشکل چشم‌ها را قرمز و دردناک و نسبت به نور حساس تر می‌کند. امکان دارد که نیاز به  درمان با قطره های آنتی بیوتیکی باشد. قرار گرفتن در معرض اشعه های ماورای بنفش در بروز آب مروارید نیز نقش دارد.

اگر فعالیت‌ها و شغل‌تان به گونه‌ای است که زیاد به صفحه‌ی رایانه چشم می‌دوزید، لازم است که به اندازه ی کافی پلک بزنید و چشم‌ها را باز و بسته کنید. این کار خشکی چشم‌ها را کاهش می دهد

 

چه باید کرد؟

از چشم‌ها محافظت کنید

حتما عینک آفتابی ضدUV  بزنید. اگر اهل اسکی هستید، یادتان باشد که برف تازه اشعه‌های ماورای بنفش را تا 100 درصد انعکاس می‌دهد. بنابراین در ارتفاعات آسیب‌ها دو برابر هستند.

عینک آفتابی شما باید حداقل «یو وی 400» باشد. در این صورت اشعه های ماورای بنفش A و B تا حد زیادی بلوکه می‌شوند.

حواستان باشد که آب مروارید در کمین تمام اعضای خانواده هست. حتی کودکان نیز باید در روزهای برفی از عینک‌های آفتابی استفاده کنند. اگر اهل اسکی هستید، باید بیشترین دقت را در خرید عینک آفتابی داشته باشید.

ساعتی را که بیرون از منزل هستید، محدود کنید

اگر عینک ندارید و یا آن را جا گذاشته‌اید، بهتر است ساعاتی را که در هوای بیرون قرار دارید، حتی در روزهای ابری محدود کنید. یادتان باشد که اشعه‌های ماورای بنفش از ابرها نیز عبور می‌کنند و به سطح پوست و چشم‌ها می‌رسند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.