تبیان، دستیار زندگی
صداقت کار دشواری است. به خصوص وقتی پای ازدواج و یک عمر زندگی در میان باشد، باید بتوانید صداقت را با سیاست همراه کنید و بعضی چیزها را بگویید و از خیر گفتن برخی موارد بگذرید. شاید این با اصول اخلاقی شما در تضاد باشد، اما این مطلب را بخوانید تا بدانید کجاها
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دروغ در ازدواج جایی دارد؟

صداقت کار دشواری است. به خصوص وقتی پای ازدواج و یک عمر زندگی در میان باشد، باید بتوانید صداقت را با سیاست همراه کنید و بعضی چیزها را بگویید و از خیر گفتن برخی موارد بگذرید. شاید این با اصول اخلاقی شما در تضاد باشد، اما این مطلب را بخوانید تا بدانید کجاها می شود از گفتن حقیقت چشم پوشی کرد.

فاطمه ایمانی -بخش کلوب ازدواج تبیان
قلب شکسته

در یک زندگی مشترک شما بیش از هر چیز به صداقت نیاز دارید. باید مثل کف دست با همسرتان رو باشید. اما وقتی هنوز ازدواج نکرده اید، قضیه کمی، فقط کمی متفاوت است. شما مجازید بخشی از واقعیت ها را به نفع رابطه و زندگی آینده تان نیست بپوشانید. هرچند که برخی دروغ ها و پنهان کاری ها جای هیچ توجیهی ندارند و می توانند به سلامت ازدواج و رابطه آینده شما آسیب بزنند. در برخی موارد اما می شود برای حفاظت از زندگی آینده، حقایقی را با طرف مقابل در میان نگذارید. دقت کنید، می گوییم در میان نگذارید نه این که واقعیت را تغییر داده و دروغ بگویید. یعنی اگر برای طرف تان سوالی پیش آمد، باید به آن جواب بدهید. فرض کنید برادر شما در زندان است و قرار هم نیست به این زودی ها آزاد شود. نامزد یا خواستگارتان از شما درباره برادرتان سوال می کند. گفتن این که او در سفر خارج از کشور است، از دنیا رفته و... دردی را دوا نمی کند. دیر یا زود با سر گرفتن این وصلت، موضوع عیان می شود. در عین حال، در زندان بودن برادرتان به خودش و اعمال خودش مربوط است و نباید مانع ازدواج شما شود. بنابراین تا زمانی که سوالی درباره برادرتان نشده می توانید اشاره ای به زندگی او نکنید. اما وقتی پرسیده شد، باید حقیقت را بگویید و توضیح دهید که از این اتفاق ناراحتید و به همین دلیل، خانواده تان بحران های زیادی را تجربه کرده است.

اگر فرد مقابلتان بسیار به دروغ حساس است و می خواهد همه چیز را درباره گذشته و حال بداند، باید او را توجیه کنید که گفتن از جزئیات زندگی تان، نیازمند صبوری او است

اگر یک قاعده کلی بخواهید، باید بگوییم که پیش از ازدواج، با شریک زندگی َتان در مورد تمام مسائل موجود که ممکن است روی زندگی آینده تان سایه بیندازد، باعث اختلاف شود یا به هر یک از شما آسیب بزند، صحبت کنید  و احساس خود را هم درباره آن واقعه شرح دهید. مثلا اگر یک بدهکاری بزرگ دارید که حالا حالاها توان پرداختش را ندارید یا اگر دچار بیماری ای هستید که درمان ندارد، شریک آینده زندگی تان را از این موضوع با خبر کنید. حتی اگر برایتان دشوار باشد. اگر قبلا ازدواج کرده اید و جدا شده اید، موضوع را با او در میان بگذارید اما اگر یک بله بران بی نتیجه داشته اید، بعید به نظر می رسد این اتفاق تاثیر مهمی روی آینده شما دو نفر داشته باشد. پس گفتنش آنقدرها مهم نیست.
علاوه بر مسائلی که با نامزدتان در میان می گذارید، زمان به اشتراک گذاشتن آن ها هم اهمیت دارد. در جلسه اول آشنایی  نیازی نیست همه چیز را بگویید. از جلسه دوم به بعد، کم کم می توانید درباره گذشته خود صحبت کنید. اولویت با مسایلی است که هنوز درگیرشان هستید و روی رابطه شما تاثیر خواهند گذاشت. مثلا، جدایی خواهرتان از همسرش، اصلا چیزی نیست که در دو سه جلسه اول به آن اشاره کنید. اما بیماری ای که درگیرش هستید، موضوعی است که باید حتما در جلسه دوم بگویید. اگر قبلا سابقه ازدواج داشته اید، اگر سابقه کیفری داشته اید یا اعتیاد داشته اید و ترک کرده اید، حتما باید این موارد را با شریک آینده زندگی تان در میان بگذارید. اما قبل از آن اجازه دهید کمی، به اندازه دو جلسه شما را ببیند و بشناسد، بعد موضوع را با او در میان بگذارید تا عظمت حادثه ای که در گذشته شما رخ داده، او را تحت تاثیر قرار ندهد و مانع شناختن شما نشود.

در هنگام گفتگو با شریک آینده زندگی تان، این موارد را هم در نظر داشته باشید:

*وقتی درباره گذشته یا رازهایتان صحبت می کنید، به او بگویید که چرا صحبت کردن در مورد بعضی از موارد برایتان دشوار است. هرگونه تجربه قبلی مربوط را با او به اشتراک بگذارید تا توجیه شود که چرا از افشا کردن آن موضوع هراس داشتید.

پیش از ازدواج، با شریک زندگی َتان در مورد تمام مسائل موجود که ممکن است روی زندگی آینده تان سایه بیندازد، باعث اختلاف شود یا به هر یک از شما آسیب بزند، صحبت کنید و احساس خود را هم درباره آن واقعه شرح دهید

*اگر فرد مقابلتان به دروغ  حساس است و می خواهد همه چیز را درباره گذشته و حال بداند، باید او را توجیه کنید که گفتن از جزئیات زندگی تان، نیازمند صبوری او است. یعنی باید بتوانید به راحتی با هم صحبت کنید. بنابراین اگر نمی توانید با هم کنار بیایید، باید هر دو تصمیم بگیرید که کمتر حساس باشید.
*از دنیای درون خود برای او بگویید تا بیشتر با شما آشنا شود، ترس ها و مشکلاتتان را بشناسد و راحت تر بتواند گذشته شما را هضم کند.
*اگر در گذشته گناهی مرتکب شده اید و توبه کرده اید، نیازی نیست آن را با شریک آینده زندگی تان در میان بگذارید. مادامی که دیگر سراغ آن گناه نروید شما از نظر خداوند هم پاک هستید. بنابراین نیازی نیست رازتان را با کسی در میان گذارید.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.