تبیان، دستیار زندگی
مسایل جنسی از مهم ترین مسایل و مشکلات ازدواج است که باید تکلیفتان را قبل از ازدواج با آن روشن کنید. اما صحبت کردن درباره این مسایل هم خیلی سخت است و هم خجالت آور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور درباره مسایل جنسی صحبت کنیم؟

مسایل جنسی از مهم ترین مسایل و مشکلات ازدواج است که باید تکلیفتان را قبل از ازدواج با آن روشن کنید. اما صحبت کردن درباره این مسایل هم خیلی سخت است و هم خجالت آور.

فراوری: فاطمه ایمانی - بخش کلوب ازدواج تبیان
قلب ، عشق

دانش جنسی بیشتر جوان های ما تا قبل از ازدواج بسیار محدود است و نمی دانند درباره چه چیزی باید با طرف مقابل صحبت کنند. از آن طرف، چطور صحبت کردن و تشخیص دادن اختلالات جنسی واقعا کار دشواری است.

اما این ها دلیل نمی شود که پرونده مسایل جنسی را ببندید و پیش از ازدواج، در این باره با شریک آینده تان صحبت نکنید. دختر و پسری که موضوع ازدواجشان جدی شده است، باید بتوانند قبل از ازدواج در چارچوب اخلاق، شرع و قانون در مورد مسایل حوزه سلامت جنسی شناخت پیدا کنند و با استفاده از منابع قانونی، مذهبی و علمی اطلاعات خود را افزایش دهند.

دیدگاه کلی به جای جزئیات

هر فردی باید خود را ملزم بداند پیش از ازدواج دراین باره از مشاور جنسی کسب اطلاعات کند؛ وگرنه به طور معمول بین ۱ تا یک و نیم سال پس از زندگی مشترک، اختلاف در میزان میل جنسی، خود را آشکار خواهد ساخت

یكی از شیوه های ارتباطی این است كه وقتی می بینیم برای طرف مقابل دشوار است احساس های شخصی خود را بیان كند، باید از او درباره دیدگاه كلی اش بپرسیم. دخترها و پسرها پیش از ازدواج باید یاد بگیرند بخشی از شناخت خود از همسر آینده شان را به مسائل جنسی اختصاص دهند و با شناخت درباره دیدگاه او درباره مسائل جنسی شروع كنند. انسان ها دیدگاهشان را راحت تر از احساسشان بیان می كنند. شاید به نظر برسد صحبت درباره دیدگاه ها، اطلاعات بااهمیتی به دست نمی دهد و همه می توانند در بیان دیدگاهشان نقش بازی كنند اما واقعیت این طور نیست.

آیا مشکل دارد؟

از لابه لای حرف های طرف مقابل، می توان فهمید دچار مشکلی هست یا نه. یكی از نشانه های مهم نداشتن میل جنسی، در میان زن وشوهر آینده، گریز از صحبت درباره این مساله و عوض كردن موضوع بحث به محض مطرح شدن این مسائل است. نشانه دیگر، بی دانشی درباره مسائل جنسی و كنجكاو نبودن در این باره است.
اما موضوعی که باید به آن توجه کرد، افتراق دادن «خودداری» از «بی تمایلی» است. خیلی وقت ها جوان هایی كه تمایل جنسی ندارند، آن را به خودداری و شرم فرهنگی-مذهبی نسبت می دهند در صورتی كه خودداری مقوله ای مربوط به رفتار است نه احساس. تاكید آموزه های مذهبی، خودداری رفتاری است. خیلی از افراد، در عین خودداری های قابل احترام به دلایل فرهنگی-مذهبی، می توانند درباره دیدگاه و احساسشان درباره مسائل جنسی به راحتی و با صراحت حرف بزنند. این نوع پختگی در رابطه، بسیار قابل تقدیر است و نباید با سردی و بی میلی جنسی اشتباه گرفته شود.

آداب صحبت از مسایل جنسی

در روانشناسی، اعتقاد بر این است كه اساس شناخت بر صحبت كردن است. البته به شرطی كه نشانه های كوچك جدی گرفته شود و انكار نشود. انسان ها آنقدر كه فكر می كنند، نمی توانند نقش بازی كنند. با یك نگاه عمیق و كنجكاوانه، بیشتر ویژگی های طرف مقابل، حتی خصوصی ترین مساله (یعنی روابط جنسی) قابل تشخیص است.

دخترها و پسرها پیش از ازدواج باید یاد بگیرند بخشی از شناخت خود از همسر آینده شان را به مسائل جنسی اختصاص دهند و با شناخت درباره دیدگاه او درباره مسائل جنسی شروع كنند

شناخت و صحبت درباره مسائل جنسی باید بااحتیاط باشد و مخصوصا زمان در آن خیلی اهمیت دارد. همه این فرایند باید در چارچوب قانون، شرع و اخلاق صورت پذیرد. یعنی هیچ وقت تا موضوع جدی نشده و قرار نیست دو نفر جدی در مورد هم فكر كنند، باز كردن مسائل جنسی كمكی به آنها نمی كند اما زمانی كه احساس كردند رابطه شان جدی شده و پیش درآمدی برای آغاز رابطه تعهدآمیز طولانی مدت همسری است، صحبت در مورد مسائل جنسی باید بااحتیاط و قدم به قدم شروع شود. طرفین در قدم اول، باید به بررسی دیدگاه های هم به صورت كلی بپردازند. مثلا نظر كلی ات در مورد مسائل جنسی چیست؟ تقابل روابط جنسی با عشق را چطور می بینی؟ فكر می كنی تكمیل كننده هم هستند یا دو چیز متفاوت؟ اینها چیزهایی است كه آدم ها راحت تر می توانند به صورت كلی در موردش حرف بزنند. وقتی رابطه صمیمانه شد، باید در مورد احساس های جنسی شان حرف بزنند. باز هم تاكید می كنم این كار باید در زمان مناسب انجام گیرد كه رابطه دارد خیلی جدی می شود و رعایت چارچوب?های قانونی، شرعی و اخلاقی ضروری است.

به مشاور مراجعه کنید

هر فردی باید خود را ملزم بداند پیش از ازدواج دراین باره از مشاور جنسی کسب اطلاعات کند؛ وگرنه به طور معمول بین ۱ تا یک و نیم سال پس از زندگی مشترک، اختلاف در میزان میل جنسی، خود را آشکار خواهد ساخت. در صورت انجام نشدن چاره اندیشی مناسب، این مساله باعث سردشدن روابط زناشویی و اختلال در سایر زمینه های زندگی خواهد شد.
اما فقط به صحبت های میان خودتان اتکا نکنید و برای کند و کاو بیشتر و دقیق تر از مشاور ازدواج کمک بگیرید. مشاور آگاه باید به مسائل جنسی اهمیت بدهد و ویژگی های جنسی طرفین را ارزیابی كند و هم خود دختر و پسر وقتی در زمان آشنایی صحبت می كنند، درچارچوب قانون، شرع و اخلاق به شناخت تفكرات یكدیگر در مورد مسائل جنسی بپردازند.

راهنمایی یک مشاور می تواند بنا به تیپ شخصیتی شما کمکتان کند چطور سر صحبت را باز کنید تا متوجه هماهنگی تمایلات خود با طرف مقابل شوید. نکته آخر اینکه بعضی ها به پرکردن پرسشنامه هایی در این زمینه اکتفا می کنند، درحالی که پرسشنامه ها نمی تواند جایگزین مشاوره و حضور همه جانبه یک درمانگر مسائل زناشویی و جنسی باشد.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


برگرفته از: سلامت، زندگی مثبت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.