تبیان، دستیار زندگی
حالا که فصل زمستان شروع شده است بد نیست برای تغییر آب و هوا سری به یکی از جزایر جنوبی خلیج فارس بزنید تا از هم از هوای مطبوع و دلپذیر آن لذت ببرید و هم یکی از باهوش ترین ساکنان خلیج فارس را ملاقات کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنگامه دیدار با دلفین ها

حالا که فصل زمستان شروع شده است بد نیست برای تغییر آب و هوا سری به یکی از جزایر جنوبی خلیج فارس بزنید تا از هم از هوای مطبوع و دلپذیر آن لذت ببرید و هم یکی از باهوش ترین ساکنان خلیج فارس را ملاقات کنید.

به کوشش: رحیمه زرگر-بخش گردشگری تبیان
دیدار با دلفین ها

جزیره هنگام در جنوب جزیره ی قشم،جزیره کوچکی است که معمولا گردشگران برای بازدید یک روزه و یا چند ساعته به آن سر میزنند.رفت و آمد به این جزیره برای عموم تنها به وسیله  قایق هایی که از نزدیکی روستای شیب دراز قشم حرکت می کنند امکان پذیر است.
آب های اطراف جزیره هنگام به زیستگاه دلفین ها شهرت دارد و بسیاری از گردشگران برای تماشای زندگی دلفین ها به این جزیره سفر می کنند. اما باید توجه داشته باشید که اگر می خواهید بازی دلفین ها را از نزدیک تماشا کنید، باید صبح زود خود را به این جزیره رسانده باشید.

دیدار با دلفین ها

بعد از هیجان رویارویی با دلفین های باهوش وقتی پا روی ماسه های جزیره میگذارید اولین چیزی که نظرتان را جلب می کند شن های  زیبا،براق و ساحل مرجانی هنگام است آنقدر که ترغیب می شوید مدتی را در طول ساحل قدم بزنید.

دیدار با دلفین ها

هنگام به جز این همه زیبایی که در بدو ورود پیشکشتان می کند،حاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد.تنها پارک کروکودیل کشور از دیگر جاذبه های داخل جزیره هنگام محسوب می شود.پارک «نوپک» مهم ترین مرکز گردشگری ساخته شده در این جزیره دیدنی و نخستین مزرعه پرورش کروکودیل کشور است.

دیدار با دلفین ها

در نزدیکی پارک کمپینگ دائمی برای اقامت گردشگران وجود دارد.اگر شرایط مهیا بود،شنا در آب های نیلگون خلیج فارس را که به خاطر مرجانی بودن در این منطقه بسیار شفاف است،از دست ندهید.

در جزیره هنگام کوه ها و خاک های قرمز رنگی وجود دارد که به گلک معروف است.از این خاک قرمز در صنعت سنگ های تزئینی برای ساخت ساختمان ها استفاده می شود و همچنین کاربرد دیگر خاک قرمز یا گلک این است که مردم این منطقه،برای تهیه نوعی مربا که به مربای سوراخ معروف است، از آن استفاده می کنند

آب کشی از چاه آب میان نخلستان جزیره را هم حتما تجربه کنید که به گفته کسانی که آن را امتحان کرده اند،بسیار لذت بخش است.
جزیره هنگام سه روستا به نام های هنگام قدیم، هنگام نو و غیل دارد.روستای غیل بین ۲ روستای نو و قدیم هنگام قرار دارد. این روستا به دلیل واقع شدن در گودی، آب بسیاری را در خود جمع می کند که به همین دلیل نام این روستا را به زبان محلی، غیل گذاشته اند.

دیدار با دلفین ها

در نزدیکی روستای غیل در جزیره هنگام، سنگ هایی قرار دارد که شبیه انسان است. به اعتقاد مردم این روستا، سنگ ها متعلق به مادر و دختری است که به هنگام فرار از زورگویان در زمان قدیم، دست دعا به سوی خداوند بلند کردند و از او نجات خواستند. خداوند هم آنها را به سنگ تبدیل کرد و به این وسیله آنها را نجات داد.
شغل اصلی اهالی هنگام، ماهی گیری به ویژه صید کوسه است. برخی از آنان نیز خدمات مختلفی به گردشگران می دهند. زن های مخلی با روبند و لباس های زیبای رنگارنگ  به فروش صنایع دستی که با صدف ها،مرجان ها وموجودات دریایی ساخته شده اند،مشغولند و بعصی از آنها در صورت علاقمندی روی دست های گردشگرها نقش حنا می زنند.برخی از اهالی تیز به پخت و پز خوراکی های جنوبی مشغولند که توصیه می کنیم حتما طعم به یادماندنی این خوراک ها را امتحان کنید.

دیدار با دلفین ها

تاسیسات بندری انگلیسی ها یکی دیگر از جاذبه های این جزیره زیبا است.انگلیسی ها در زمان حکومت قاجار، با ساختن خانه ها و تاسیساتی نظیر انبار ذغال، تلگراف خانه و غیره در این جزیره نفوذ کردند که موقعیت مهم جغرافیایی، علت این اقدامات بوده است.

آنها در سال 1904 خط تلگرافی از جاسک به هنگام احداث کردند و به اعتقاد انگلیسی ها، این جزیره با داشتن سواحل عمیق و مناسب برای لنگر انداختن کشتی ها و داشتن چاه های آب، همچنین به دلیل واقع شدن در منطقه استراتژیک نظامی، دارای اهمیت بسیار بوده است.
در جزیره هنگام کوه ها و خاک های قرمز رنگی وجود دارد که به گلک معروف است.از این خاک قرمز در صنعت سنگ های تزئینی برای ساخت ساختمان ها استفاده می شود و همچنین کاربرد دیگر خاک قرمز یا گلک این است که مردم این منطقه،برای تهیه نوعی مربا که به مربای سوراخ معروف است، از آن استفاده می کنند.در مناطق مرکزی جزیره، خاک قرمز برای ساخت و ساز اسکله و سایر تاسیسات مورد نیاز هم کاربرد دارد.

دیدار با دلفین ها

امیدواریم با سفر به گرمای جنوب در فصل سرد زمستان و دیدن جاذبه های گردشگری جزیره هنگام،نهایت لذت را ببرید.


منابع:سیری در ایران،تسنیم،گردشگرها،جام جم،ایران دزرت،گردالی