تبیان، دستیار زندگی
تماس ها و حمایت مالی بوکو حرام و القاعده با فرار یوسف، موسس بوکو حرام به عربستان همزمان با حملات نظامی نیجریه علیه این گروه تروریستی، تعمیق بیشتری یافت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«بوکو حرام»، ابزار سعودی ها برای سرکوب تشیع در نیجریه

تماس ها و حمایت مالی بوکو حرام و القاعده با فرار یوسف، موسس بوکو حرام به عربستان همزمان با حملات نظامی نیجریه علیه این گروه تروریستی، تعمیق بیشتری یافت.

اخباریه-بخش سیاست تبیان
بوکو حرام

در سال 2002 میلادی گروهی به نام «بوکو حرام» در شمال نیجریه اعلام موجودیت کرد که تاثیر بسزایی بر روند تحولات داخلی جاری در این کشور گذاشت.
بوکو حرام که به زبان عربی «جماعة أهل السنة للدعوة والجهاد» نامیده می شود، در زبان هوسا، یکی از زبان های محلی نیجریه به معنای «حرام بودن تحصیل غربی در نیجریه» است.
بوکو حرام به محض اعلام موجودیت در نیجریه خواستار تعطیلی تمامی مدارس جدید و غیر سنتی و غیر مذهبی نیجریه و اجرای شریعت اسلامی در تمام ایالت های نیجریه شد و خیلی زود پای به کشورهای همجوار نیجریه یعنی نیجر، چاد و کامرون گذاشت.
بینانگذار گروه بوکو حرام فردی به نام «محمد یوسف» از ساکنان ایالت «مایدوگوری» بود که دو سال بعد به منطقه «کاما» در ایالت «یوبا» نقل مکان کرد و در آنجا پایگاهی به نام «افغانستان» بر پا کرد.

دلایل واقعی نهفته در پس تشکیل بوکو حرام که متاسفانه تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته، نشان می دهد که سیاست های دولت نیجریه برای کنترل شیعیان و روند اسلام گرایی، طرح صهیونیستی - وهابی «تروریسم پروری» است

محمد یوسف به شدت با دموکراسی، آموزش سکولار و تحصیل علم و دانش مخالف بود. او دارای اندیشه ها و افکار سلفی است و به شدت تحت تاثیر دیدگاه های «ابن تیمیه» است که پایه و اساس مکتب سلفی را تشکیل می دهد.
وی در سال 2009 میلادی در جریان درگیری با ارتش نیجریه کشته شد تا یکی از رهبران این گروه به نام «ابوبکر شکائو» جانشین وی شود.
تا پیش از اعلام موجودیت داعش در سال 2013 میلادی این گروه با گروه تروریستی «القاعده» ارتباط داشت، اما در مارس 2015 میلادی رهبر بوکو حرام با انتشار پیامی صوتی در پایگاه های اینترنتی به طور رسمی بیعت خود را با «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش اعلام کرد و نام گروه بوکو حرام را به «ولایت غرب آفریقای داعش» تغییر داد.
شاید تشبیه «رشد تشیع در نیجریه به سرعت موشک» توسط وهابی ها بتواند، تا حدود زیادی دلیل نهفته در پس تشکیل گروه بوکو حرام را در کشور قدرتمند غرب آفریقا برملا کند.
دلایل واقعی نهفته در پس تشکیل بوکو حرام که متاسفانه تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته، نشان می دهد که سیاست های دولت نیجریه برای کنترل شیعیان و روند اسلام گرایی، طرح صهیونیستی - وهابی «تروریسم پروری» است.

تاملی در ریشه های شکل گیری

تاملی در ریشه های شکل گیری این گروه اثبات کننده این مدعاست که در ذیل به مهمترین آنها اشاره می شود:

- روند شکل گیری، رشد و تجهیز بوکو حرام مبهم و مشکوک است، چون تجربه تشکیل گروه های تروریستی تکفیری طالبان، القاعده، النصره و داعش نشان می دهد که قدرت این گروه تروریستی بدون یک پشتیبانی اطلاعاتی و نظامی خارجی امکان پذیر نیست.

- افکار و اندیشه های حاکم بر این گروه ماهیتی وهابی افراط گرایانه دارد و بالطبع چنین گروه هایی مورد حمایت دستگاه های اطلاعاتی سعودی هستند که تلاش می کنند با وابسته کردن سران این گروه ها به ریاض کنترل همه جانبه ای بر آنها داشته باشند، القاعده، طالبان، جبهه النصره و داعش نمونه چنین گروه هایی هستند که همگی در وابستگی مالی، اطلاعاتی و دینی به خاندان سعودی مشترک هستند.
«یعقوب زین»، پژوهشگر مسائل بین المللی در تحقیقات خود تحت عنوان «تماس های بین المللی بوکوحرام» از ارتباط این گروه با عربستان پرده برمی دارد و در بخشی از این تحقیق به سفر یک گروه از بوکو حرام به سرپرستی یکی از سرکردگان آن به نام «ابو محمد» در اوت سال 2012 میلادی به عربستان اشاره می کند و می نویسد: ابو محمد چند ماه در عربستان اقامت داشت و این سفر پیش از حمله این گروه به کلیسایی داخل یک مرکز نظامی در شهر جاجی، از توابع ایالت کادونا در شمال نیجریه صورت گرفته بود.
رابطه بوکو حرام و عربستان محور گزارش ماه ژوئن گذشته روزنامه واشنگتن پست بود که در آن به جزئیات تماس و حمایت مالی بوکو حرام و القاعده زیر نظر عربستان اشاره شده بود.
تماس ها و حمایت مالی بوکو حرام و القاعده با فرار یوسف، موسس بوکو حرام به عربستان همزمان با حملات نظامی نیجریه علیه این گروه تروریستی، تعمیق بیشتری یافت.

از زمان شکل گیری بوکو حرام تاکنون نه تنها هیچ یک از دولت های نیجریه اقدام موثری علیه این گروه انجام نداده، بلکه دولت سابق نیجریه حتی اجازه تصرف یک پایگاه نظامی وابسته به ارتش این کشور و به آتش کشیدن 16 روستای اطراف آن را به این گروه داد، اما در مقابل ارتش نیجریه اقدامی علیه این تجاوز نکرد

سخنگوی بوکو حرام در اولین مصاحبه با یک روزنامه غربی در اوت سال 2011 میلادی به روزنامه گاردین انگلیس گفت که شبکه القاعده، برادر بزرگ ماست.
وی جزئیات حمایت مالی و فنی سعودی ها را اینگونه تشریح می کند: رهبر ما به عربستان سفر و در آنجا با القاعده ملاقات کرد. ما از حمایت مالی و فنی آنها برخوردار می شویم. هر چیزی بخواهیم، آنها به ما می دهند.

- در چارچوب طرح «اسلام هراسی» غرب استکبار جهانی علاوه بر اینکه سعی می کند، گروه های تروریستی تکفیری را به عنوان نمایندگان اسلام معرفی کند، از آنها علیه خود مسلمانان استفاده کند. برخی از اسناد ولیکی َلیکس به ارتباط آمریکا با این گروه اشاره شده است.

- از زمان شکل گیری بوکو حرام تاکنون نه تنها هیچ یک از دولت های نیجریه اقدام موثری علیه این گروه انجام نداده، بلکه دولت سابق نیجریه حتی اجازه تصرف یک پایگاه نظامی وابسته به ارتش این کشور و به آتش کشیدن 16 روستای اطراف آن را به این گروه داد، اما در مقابل ارتش نیجریه اقدامی علیه این تجاوز نکرد.

- ارتباط بو کوحرام با دولت سابق نیجریه موضوعی اثبات شده است. رهبر شیعیان نیجریه که 30 سال است، هدایت و رهبری جنبش اسلامی شیعیان نیجریه را برعهده دارد، بعد از تظاهرات مردم این کشور در محکومیت اقدامات بوکو حرام در زمان ریاست جمهوری «گودلاک جاناتان» تصریح کرد: «مردم باید به تظاهرات خود علیه گودلاک جاناتان و هم پیمانش شیکائو، رهبر بو کوحرام  که هر دو یکی هستند، ادامه دهند».