تبیان، دستیار زندگی
سروده های یک روزنامه نگار، کتابی از احمدرضا احمدی و... از تازه های اخبار حوزه شعر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من شاعر ورشکسته ای هستم و بس

سروده های یک روزنامه نگار، کتابی از احمدرضا احمدی و چند کتاب دیگر از تازه های حوزه شعر.

فرآوری: علی احمدی-بخش ادبیات تبیان

«به خاطر غنای این اندوه، دستان ما را بگیر» کتابی است که از احمدرضا احمدی به چاپ رسیده. ناشر این کتاب نشر مشکی است و کتاب در واقع کوتاه گزیده هایی است از شعرهای احمدرضا احمدی، به انتخاب و دستخط خود او و همراه با عکس های لیلا اخوان و مهرداد نجم آبادی که موضوع بیشتر این عکس ها خودِ احمدرضا احمدی است.
نمونه هایی از شعرهای این کتاب: «من و گندم آموخته بودیم/ که در فقر سکوت کنیم/ روبروی من سه شمع افروختند/ من نمی توانستم/ در حریق باغ و مرگ گندم/ این سه شمع را جواب گویم.»
در این کوچه ها/ گلِ بنفشه می روید:/ باران./ چترهای کهنه در باران/ باز نمی شدند:/ حرمان./ پس از فراغت های/ مدام:/ نیستی./ به درخت انار رسیدم/  انارها شکسته بودند:/ عشق.»
«از انعکاس صدای خودم/ در انتهای کوچه/ به تدفین شاخه های گل سرخ/ رفته بودم.»
«در انتهای کوچه در باران/ شمع را روشن می کنیم:/ تنهایی./ روزی که ما سوار/ قطار شدیم:/ هوا ابری بود/ می خواستم/ روزی گریه کنم:/ سیب سرخ.»
«گاهی به فنجان چای گرم/ دعوت مان می کنند/ تاخیر داریم/ که چای سرد می شود.»

گم شدن در شالگردن

سروده های یک روزنامه نگار در «گم شدن در شالگردن»

دومین دفتر شعر بنفشه رحمانی شاعر و نویسنده و روزنامه نگار جوان معاصر با عنوان «گم شدن در شالگردن»  از سوی نشر «هنر و رسانه اردیبهشت» روانه بازار کتاب شد.
این دفتر شعر شامل مجموعه ای از رباعی ها و دوبیتی ها و نیز سروده های سپید این شاعر معاصر است.
رحمانی که پیش از این نخستین دفتر شعر خود را با عنوان «یک چمدان» از سوی نشر ثالث منتشر کرده است درباره اشعارش در این کتاب گفت: سبک کارهای من همیشه به فضاهای زنانه نزدیک بوده است و البته در کنار این موضوع از مفاهیمی انتزاعی مانند دیو یا حوا برای ساختن اشعارم استفاده کرده ام.
وی همچنین با اشاره به تجربه نوشتن داستان همزمان با سرایش شعر نیز گفت: کار اصلی من شعر نوشتن است و فکر می کنم این اتفاق از روی غریزه در من نهادینه شده است. اما به واسطه فضای کاریم نوشتن داستان را نیز تجربه کردم که موفق نبود و موفق به انتشار آن نشدم.
وی افزود: دغدغه همیشگی من در شعر و داستان بیان دغدغه های پنهان و آشکار زنانه بوده است؛ چیزهایی که زنان می پسندند اما نمی توانند بیانش کنند و شاید همین مساله بود که در انتشار داستان من را ناکام گذاشت اما به کمک سید ضیاء الدین شفیعی مدیر موسسه فرهنگی هنر و رسانه اردیبهشت در نهایت موفق شدم این دفتر  شعر را منتشر کنم.
در بخشی از اشعار این کتاب می خوانیم:
جای دل من نبود میهمانی تو/ بیزارم از این شب چراغانی تو
من شاعر ورشکسته ای هستم و بس/ این قصه عاشقانه ارزانی تو
......
چشم های من تو را از حفظ  می بینند/ صورتی ترین عینک شهر را می خرم/ تا تو مرا ببینی
......
می روم/ سرگردان/ میان آدم ها/ دادها/ دودها/ می روم/ خیابان تنگ می شود/ نفس، تنگ تر/ سر به راه نمی شوم/ سر به چاه شاید/ هیچ گوشی آشنا نیست/ و هیچ چشمی/ مگر نگاه تو/ دزدانه/ از میان تیترهای روزنامه
انتشارات هنر و رسانه اردیبهشت این دفتر شعر را با قیمت ۶ هزار تومان منتشر کرده است.

تجدید چاپ دو مجموعه شعر از فریاد شیری

مجموعه شعر «تفنگم شکار هیچ گوزنی در سرش نیست» سروده داوود مالکی به تازگی به چاپ رسیده است. به گفته این شاعر شهرستان شوشتر، این شعرها حاصل تجربیات پنج سال سرایش او در سه محور اجتماعی، عاشقانه و دفاع مقدس است که به لحاظ زبانی نه پیچیده گویی های شعری دهه 70 را دارد و نه ساده نویسی های شاعران جوان دهه 80  را، بلکه او سعی کرده از همه جریان ها و ظرفیت های شعر معاصر استفاده کند

اولین و دومین مجموعه شعر فریاد شیری در نشر ثالث تجدید چاپ شد.
«کلاغ ها زبان گنجشک را نمی فهمند» اولین مجموعه شعر فارسی فریاد شیری که اولین بار در سال ۱۳۷۶ توسط نشر پاسارگاد منتشر شده بود و در سال های پیش نیز توسط ناشر دیگری تجدیدچاپ شده بود، آذر ماه امسال برای سومین بار توسط نشر ثالث منتشر شد.
این کتاب اولین تجربه های فریاد شیری در دهه هفتاد و شامل دو دفتر شعر با مضامین اجتماعی و عاشقانه است. شیری در این کتاب با زبانی ساده  سعی در ایجاد فضاهایی مناسب برای اندیشه گرایی و تفکر انگیزی خواننده است.
حضور اشیاء پیرامون مسائل اجتماعی و حوادث مختلف و ... همه و همه در جای جای شعرها، به چشم می خورند. آنچه که به شعرهای این مجموعه انسجام بخشیده است، استفاده درست از فرم است. شاعر در بسیاری از کارها، تبحرش را در ساختار ابتدایی و انتهایی شعرها به خوبی نشان می دهد.
فریاد شیری در دفتر اول این کتاب به دنبال چیزهایی است که یا از دست رفته است و یا در حال از دست رفتن هستند و در دفتر دوم نیز با نگاهی نوستالزیک به مضمون عشق پرداخته است. این کتاب با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۷۰۰۰ تومان توسط نشر ثالث روانه بازار کتاب شده است.
«آغوش من از سفر پر است» هم دومین مجموعه شعر فریاد شیری است که اولین بار در سال ۱۳۸۰ توسط نشر نیم نگاه منتشر شد و در سومین دوره جایزه شعر امروز ایران (کارنامه) برگزیده شد. این کتاب در سال های پیش نیز توسط ناشر دیگری تجدید چاپ شده بود و آذرماه برای سومین بار از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

آغوش من از سفر پر است

این کتاب شامل چهار دفتر با این عناوین است: نشد که بیش از این زنده بمانم، تهران ۷۸، بعد از جنگ و فاصله یعنی تو.  شیری در مجموعه «آغوش من از سفر پر است» به فرم و تکنیک اهمیت بیشتری داده و با طنزی تلخ و گزنده رویکردی اجتماعی - سیاسی در پیش گرفته است.

ظرفیت های شعر معاصر

مجموعه شعر «تفنگم شکار هیچ گوزنی در سرش نیست» سروده داوود مالکی به تازگی به چاپ رسیده است.
به گفته این شاعر شهرستان شوشتر، این شعرها حاصل تجربیات پنج سال سرایش او در سه محور اجتماعی، عاشقانه و دفاع مقدس است که به لحاظ زبانی نه پیچیده گویی های شعری دهه 70 را دارد و نه ساده نویسی های شاعران جوان دهه 80  را، بلکه او سعی کرده از همه جریان ها و ظرفیت های شعر معاصر استفاده کند.
«تفنگم شکار هیچ گوزنی در سرش نیست» شامل ٤٠ شعر در نشر افرا به چاپ رسیده است.
داوود مالکی متولد سال ١٣٦٥ مدیرمسؤول نشریه شعر یانوس و مسؤول انجمن شعر شهرستان شوشتر است.


منابع: ایسنا/ مهر/شرق