تبیان، دستیار زندگی
سال ها است كه فوتبال باشگاهی قطر به یك مقصد ایده آل برای بازیكنان ایرانی تبدیل شده است. بسیاری از ستارگان كشورمان با عقد قراردادهای مالی قابل توجه راهی این كشور می شوند، در تمرینات و مسابقات نه چندان سنگین شركت می كنند و از امكانات فوق حرفه ای ورزشی در ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غروب ستارگان ایران در فوتبال قطر

سال ها است كه فوتبال باشگاهی قطر به یك مقصد ایده آل برای بازیكنان ایرانی تبدیل شده است. بسیاری از ستارگان كشورمان با عقد قراردادهای مالی قابل توجه راهی این كشور می شوند، در تمرینات و مسابقات نه چندان سنگین شركت می كنند و از امكانات فوق حرفه ای ورزشی در این كشور كوچك سود می برند.

بخش ورزشی تبیان
فوتبال قطر ، دژاگه

در همین راستا ما امسال هم 6 لژیونر در لیگ قطر داشتیم كه حالا به مرور اخبار ناخوشایندی در مورد آنها به گوش می رسد. اینطور به نظر می رسد كه دوران حضور نسل پیشین ستارگان ایرانی در قطر رو به پایان است و آنها یا به این زودی ها از ما بازیكن نخواهند گرفت یا سراغ جوان ترهایی خواهند رفت كه انگیزه كافی برای درخشش را داشته باشند.

میانگین سنی ایرانی های قطر؛ 32 سال

در حال حاضر 6 بازیكن ایرانی در لیگ قطر توپ می زنند كه وجه مشترك همه آنها، سن بالا است. اشكان دژاگه كه در العربی توپ می زند 30 ساله است و با این وضعیت جوان ترین بازیكن ایرانی لیگ قطر محسوب می شود! محمد نوری كه امسال از پرسپولیس جدا شد و به تیم تازه صعود كرده المسیمیر رفت، 33 ساله است، پژمان منتظری و مجتبی جباری كه عضو باشگاه الاهلی این كشور هستند، هر كدام 32 سال از سن شان می گذرد كه برای یك فوتبالیست، به نوعی به معنای به صدا درآمدن ناقوس بازنشستگی است. آندرانیك تیموریان، كاپیتان تیم ملی كشورمان هم كه برای ام صلال توپ می زند، در حال حاضر 33 ساله است و البته مسعود شجاعی نیز كه از ابتدای این فصل به الغرافه پیوسته به زودی 32 ساله خواهد شد. جالب اینجا است كه ابتدای فصل برخی رسانه َها از حضور احتمالی شجاعی در پرسپولیس یا استقلال خبر داده بودند، اما او به شدت این شایعات را تكذیب كرد و گفت فعلا قصد بازگشت به ایران را ندارد، تا ببینیم در «سال های بعد» چه پیش می آید! به روایت روشن تر، در حال حاضر میانگین سنی بازیكنان ایرانی لیگ قطر، 32 سال است كه به وضوح نشان می دهد این نسل كار خودش را كرده و دیگر برای شیوخ عشق فوتبال، قابل سرمایه گذاری نیست.

اولتیماتوم به دژاگه

در همین بین، طی چند هفته گذشته اخبار بسیار زیادی در مورد وضعیت بد بازیكنان ایرانی شاغل در لیگ قطر مخابره شده است. همین دیروز «ایسنا» در گزارشی به نقل از سایت الكاس قطر نوشت: «مدیر باشگاه العربی قطر تاکید کرد که این باشگاه از عملکرد اشکان دژاگه راضی نیست و ماندن او در این تیم بستگی به عملکرد او در دو دیدار اخیر العربی در لیگ ستارگان قطر دارد. احمد آل شافی، مدیر باشگاه العربی قطر از تغییرات گسترده در تیمش خبر داد و درباره چهار بازیکن خارجی این تیم گفت: وقتی من به عنوان مدیر باشگاه انتخاب شدم از زولا درباره بازیکنان خارجی العربی سوال کردم و او تاکید کرد که با حضور دوترا و پائولینیو موافق است. ما هیچ بازیکنی را به او تحمیل نکردیم. در حال حاضر از بین چهار بازیکنی که در اختیار داریم تنها یک بازیکن به صورت قطعی در تیم می ماند و او پائولینیو است. این بازیکن برزیلی عملکرد بسیار خوبی در ترکیب العربی داشته و بدون شک او را حفظ می کنیم، اما سه بازیکن دیگر یعنی دوترا، اشکان دژاگه و رود فانی دو دیدار باقیمانده العربی تا تعطیل شدن لیگ، آخرین فرصت برای آنها است که توانایی های خود را ثابت کنند، در غیر این صورت جدا خواهند شد.»

وضعیت بد سایرین

اشكان دژاگه اما تنها بازیكن ایرانی نیست كه این روزها خطر خروج از لیگ قطر را حس می كند. مسعود شجاعی با وجود اینکه فرصت بازی زیادی به او رسیده است، اما نتوانسته در الغرافه خوب ظاهر شود و انتظارات را برآورده کند. مجتبی جباری و پژمان منتظری هم در فصل جاری با الاهلی عملکرد خوبی نداشته اند. جباری در 2 فصل گذشته بهترین بازیکن الاهلی بود، اما در فصل جاری خوب ظاهر نشده است و حتی در یک بازی هم پنالتی از دست داد. با توجه به عملکرد بسیار ضعیف الاهلی در فصل جاری و احتمال زیاد برکناری زلاتکو کرانچار و آمدن سرمربی جدید احتمال جواب کردن جباری و منتظری زیاد است، به ویژه منتظری که در چند بازی اخیر الاهلی هم نتوانسته به خاطر نیمکت نشینی به میدان برود. آندرانیک تیموریان، دیگر بازیکن ایرانی شاغل در لیگ قطر است که او هم وضعیت خوبی ندارد.
رسانه های قطری بارها از احتمال زیاد جدایی تیموریان سخن به میان آورده اند، با این حال او همچنان در ترکیب اصلی تیمش به میدان می رود. همچنین محمد نوری که در المسیمیر بازی می کند نتوانسته انتظارات را برآورده کند و به احتمال خیلی زیاد او هم در نیم فصل از این تیم قطری جدا خواهد شد. این در حالی است كه اخیرا روزنامه «الوطن» قطر در مصاحبه با محمد نوری، احتمال توطئه سایر بازیكنان المسیمیر به خاطر كاپیتانی نوری در این تیم را با وی مطرح كرده كه البته كاپیتان سابق سرخپوشان گفته است: «من هم شنیده ام به دلیل اینکه من کاپیتان تیم هستم بازیکنان لج کردند و خوب بازی نمی کنند، اما این گونه نیست. ما یاد گرفته ایم که در زمین کار خودمان را بکنیم، علاوه بر این باشگاه در قسمت انضباطی بسیار سختگیر است و اگر بازیکنان ما بخواهند به خاطر کاپیتانی من باعث باخت تیم شوند، مطمئنا باشگاه با آنها برخورد سختی می َکند.»

نوبت جوان ترها است؟

طی روزهای گذشته شایعاتی در مورد پیشنهاد سنگین یك باشگاه قطری به مهدی طارمی سر زبان ها افتاده است. مهاجم پرسپولیس كه فصل گذشته تا یك قدمی انتقال به لیگ كویت پیش رفت، امسال عملكرد درخشان تری داشته و فعلا آقای گل لیگ پانزدهم به شمار می رود، بنابراین زیاد عجیب نیست كه چشم قطری ها دنبال او یا سایر استعدادهای جوان ایرانی مثل پورعلی گنجی باشد. با این حال به نظر می رسد با سختگیری های كی روش برای ترغیب بازیكنان ایرانی به حضور در لیگ های حرفه ای اروپا، ممكن است مسیر ستارگان جوان نسبت به نسل قبلی تغییر كند و دیگر شاهد این حجم انبوه از پیوستن ایرانی ها به لیگ های حاشیه «خلیج فارس» نباشیم.


منبع : اقتصاد