تبیان، دستیار زندگی
همه برای ازدواج به دنبال فردی با خصوصیات اخلاقی خوب هستند. خصوصیات اخلاقی در واقع نشان دهنده نهاد، سرشت و ارزش هایی است كه هر فرد با آنها زندگی می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معیارهای مهم انتخاب همسر

همه برای ازدواج به دنبال فردی با خصوصیات اخلاقی خوب هستند. خصوصیات اخلاقی در واقع نشان دهنده نهاد، سرشت و ارزش هایی است كه هر فرد با آنها زندگی می كند. خصوصیات اخلاقی یك نفر تعیین كننده رفتاری است كه با خودش و با ما دارد و روزی با فرزندانش خواهد داشت. اما اخلاق خوب دقیقا چه تعریفی دارد؟

فراوری: فاطمه ایمانی-بخش کلوب ازدواج تبیان
ازدواج

قبل از هر چیز تکلیفتان را با تعریف «اخلاق» روشن کنید. اخلاق خیلی درونی تر از آن است که در یک نگاه بتوانید آن را بفهمید و ارزیابی کنید. آن چیزی که در نگاه اول می فهمید، وجهه بیرونی فرد است. در حالی که خصوصیات اخلاقی خوب، اساس و پایه یك ازدواج موفق است. ممكن است فردی شخصیت خوبی داشته باشد ولی خصوصیات اخلاقی پسندیده ای نداشته باشد. حتما با افرادی مواجه شده اید كه واقعا شوخ طبع و بذله گو هستند، ولی در خانه و خانواده شان افراد خوش برخوردی نیستند.

ممكن است فردی در نظر اول كاملا جذاب و گیرا باشد ولی بعدا متوجه شویم كه كلاهبردار بوده است. در حقیقت بسیاری از انسان ها با نشان دادن وجهه و نمادی تاثیرگذار از خود سعی می کنند روی ضعف های اخلاقی شان سر پوش بگذارند. خصوصیات اخلاقی اساس و پایه درون هر انسانی است و ممكن است مانند شخصیت او آشكار نباشد، ولی در واقع بازتاب واقعی تری از ذات انسان است.

به دنبال كسی باشیم كه نه بهره هوشی كمتری از ما داشته باشد و نه خیلی از ما باهوش تر باشد. بهره های هوشی نزدیك به هم بهترین انتخاب است

قضاوت ما در برخوردهای اول بر اساس ظاهر بیرونی افراد صورت می گیرد نه خصوصیات اخلاقی آنها، این جاست كه قضاوت درستی انجام نمی گیرد. برای داشتن قضاوت درست چاره ای ندارید جز آن که با مراوده، دقت در رفتار، پرسیدن سوالات و تحقیق کردن پی به ریشه های اخلاقی فرد ببرید.اما آیا اخلاق خوب داشتن، حسن شهرت داشتن و پایبندی به اصول اخلاقی کافیست؟

خیر. اخلاقیات شرط اساسی زندگی است اما به جز آن، معیارهای دیگری هم اهمیت دارند که اگر نادیده بگیرید، چرخ های زندگی تان پنچر می شوند. در اینجا به  چند معیار از مهم ترین این معیارها اشاره می کنیم:

شخصیت

به دنبال فردی باشیم كه بیشترین تشابه شخصیتی را با او داشته باشیم و از بودن در کنار او خسته نشویم. تناسب شخصیتی بیش از هر چیز در تشابه علایق، تشابه سطح انرژی، درونگرایی و برونگرایی، نظم پذیری، اخلاق مداری، نگاه به خانواده و همسطح بودن رشد فردی و بلوغ اجتماعی به وجود می آید.

هوش

به دنبال كسی باشیم كه نه بهره هوشی كمتری از ما داشته باشد و نه خیلی از ما باهوش تر باشد. بهره های هوشی نزدیك به هم بهترین انتخاب است.

ظاهر

برای داشتن قضاوت درست چاره ای ندارید جز آن که با مراوده، دقت در رفتار، پرسیدن سوالات و تحقیق کردن پی به ریشه های اخلاقی فرد ببرید

عده ای معتقدند كه انتخاب همسر بر مبنای شكل ظاهری اشتباه است، اما باید در نظر داشته باشیم كه قرار است با همسرمان با همین شكل ظاهری سالیان سال زندگی كنیم. بنابراین، باید از حداقل مشخصات تصویر ذهنی ما برخوردار باشد و بتوانیم چهره او را بپسندیم، با نگاه کردن به او آرامش بگیریم و بدون معذب بودن، با او در جمع ها حاضر شویم.

معنویت

تعهدات مذهبی و اعتقاد به یك دین و پیروی از آداب و رسوم معنوی مشابه، برای ازدواج اصل مهمی است كه در موفقیت های زناشویی نقش اساسی دارد.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


برگرفته از: مهر، خانواده امن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.