تبیان، دستیار زندگی
دومین سمپوزیوم انجمن بین المللی تر بیت بدنی ورزش دختران و زنان دیروز با محوریت توانمندسازی زنان در ورزش برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زهرا نعمتی از نوادر ورزش ایران است

دومین سمپوزیوم انجمن بین المللی تر بیت بدنی ورزش دختران و زنان دیروز با محوریت توانمندسازی زنان در ورزش برگزار شد.

بخش ورزشی تبیان
گودرزی

در این سمپوزیوم که به میزبانی دانشگاه الزهرا و با همکاری وزارت ورزش برگزار شد چهره های شاخصی چون محمود گودرزی وزیر ورزش، شهین دخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان، نصرا... سجادی معاون وزیر ورزش، بهرام افشارزاده مشاور وزیر ورزش، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش، شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک، غلامرضا شعبانی بهار معاون همگانی وزارت ورزش، زهرا نعمتی، الهه احمدی و... حضور داشتند.
تاریخ و فلسفه ورزش زنان، آموزش و پژوهش در ورزش زنان، رهبری و مدیریت در ورزش زنان، توسعه پایدار در ورزش زنان، ورزش زنان در کشورهای اسلامی، ورزش زنان و رسانه ها، ورزش زنان و تعاملات بین المللی محورهای مهم این سمپوزیوم بود.

گودرزی: محدودیت های فراروی زنان مسلمان از بین برود

محمود گودرزی، وزیر ورزش با تاکید بر این که کسانی که از محدودیت صحبت می کنند خودشان تبعیض بین زنان را ایجاد می کنند، گفت: «سازمان های ورزشی جهانی باید بپذیرند که تبعیض بین زنان نارواست و باید محدودیت های فراروی زنان مسلمان را از میان بردارند. سازمان های ورزشی باید تلاش کنند تا بانوی مسلمان با حفظ ارزش های ملی و فرهنگی خود بتواند در عرصه های بین المللی شرکت کند و ما نیز به دنبال تثبیت این ارزش ها هستیم.»
 گودرزی با اشاره به این که اگر بخواهیم یک موضوع را در جامعه مهم کنیم ضرورتا باید آن را به یک گفتمان تبدیل کنیم، گفت: «یکی از موانع اصلی درخصوص ورزش بانوان این است که این مسئله به یک گفتمان رایج تبدیل نشده و اگر هم تبدیل شده ابعاد آن به مدال آوری محدود شده. البته مدال ها ارزشمند هستند چون باعث می شوند علاقه مندان مهارت ها را ببینند و این مهارت ها بر توسعه آن رشته ورزشی اثرگذار است.»

او در توضیح این موضوع به درخشش زهرا نعمتی در کسب 2 سهمیه المپیک و پارالمپیک اشاره کرد و ادامه داد: «نعمتی جزو نوادر است. کار او در کسب 2 سهمیه المپیک و پارالمپیک نشان از توانمندی اوست. این باعث می شود 2 گروه به خودباوری برسند؛ یکی پارالمپیکی هایی که منزوی هستند و اعتماد به نفس خود را از دست داده اند و دیگر دختران سالمی که می بینند نعمتی موفق به انجام چنین کار بزرگی شده. نعمتی یک الگوست و به رایج شدن گفتمان و توجه رسانه ها کمک می کند.»
وزیر ورزش در ادامه با تاکید بر این که همواره از وجود موانعی در ورزش بانوان صحبت می شود این موانع را به 2 دسته موانع بیرونی و درونی تقسیم کرد.

مولاوردی: توانمندسازی به زنان اعتماد به نفس می دهد

شهین دخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در این سمپوزیوم تاکید کرد: «زنان ایرانی با پشتکار و تلاش فراوان به رویاهای حضور در عرصه های جهانی ورزش قهرمانی جامه عمل پوشاندند.» او با اشاره به این که مسئولان و دست اندرکاران ورزش جهانی باید شرایط برابر و عادلانه در عرصه ورزش برای زنان ایجاد کنند از برنامه های دولت تدبیر و امید در این زمینه صحبت کرد: «در دولت تدبیر و امید و همچنین در جهت تحقق توسعه متوازن، توسعه ورزش بانوان و تربیت بدنی زنان با رویکرد تقویت جامعه و خانواده سالم مورد توجه ویژه قرار گرفته است.» او همچنین عنوان کرد توسعه ورزش بانوان یک ضرورت است و تاثیرات آن در زنان به صورت مضاعف خود را نشان می دهد. مولاوردی عنوان کرد توانمندسازی یک فرایند 3 عنصره (شامل آموزش و اشتغال، عاملیت، دستاوردها، نتایج و پیامدها) است که به زنان اعتماد به نفس بیشتری می دهد.

نعمتی: قول مدال المپیک را نمی دهم

زهرا نعمتی، قهرمان طلایی ایران در پارالمپیک لندن در حاشیه این مراسم با تاکید بر این که قول کسب مدال در المپیک 2016 را نمی دهد، گفت: «قطعا فقط به کسب سهمیه بسنده نمی کنم و این سقف آرزوهایم نیست. در المپیک هم تلاش بیشتری خواهم کرد اما قول مدال نمی دهم. کار مشکل است اما ناامید نیستم. امیدوارم در ریو هم افتخارآفرینی داشته باشم.»

تقدیر از الهه احمدی و زهرا نعمتی

در حاشیه دومین سمپوزیوم انجمن بین المللی تر بیت بدنی ورزش دختران و زنان، از زهرا نعمتی، بانوی کماندار ایران که موفق به کسب 2 سهمیه المپیک و پارالمپیک شده و نیز الهه احمدی، بانوی المپیکی ایران در رشته تیراندازی تقدیر شد.


منبع : وزارت ورزش