تبیان، دستیار زندگی
تکیه دارندو مطالعه تشریحی، بیشتر روی کلیات، اما باید بدانید برای تست زدن، دانستن همان کلیات لازم است؛ از طرف دیگر در سالهای اخیر، تغییرات زیادی در کنکور اتفاق افتاده و توجه ویژه ای به یادگیری مفاهیم از طریق کتاب های درسی، به عنوان مهم ترین منبع طرح سوالات
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنکور

کنکور

با نزدیک شدن دی ماه، بیشتر دانش آموزان کنکوری، یک دغدغه مهم پیدا می کنند و آن نگرانی هم این است که چطور با پیش آمدن زمان امتحانات، هم برای کنکور هم برای امتحانات ترم درس بخوانند. زمانی این نگرانی برای گروهی از دانش آموزان بیشتر می شود که آنها به این موضوع هم توجه می کنند که داوطلبان پشت کنکوری بدون داشتن چنین مسئله ای با خیال راحت و آرامش بیشتر، فقط در حال مطالعه برای کنکور هستند و لازم نیست که برنامه خود را میان مطالعه دروس امتحانی و کنکور تقسیم کنند و یا برای مطالعه به این صورت سر در گم شوند. علاوه بر برنامه ریزی خوب و قوی، یکی دیگر از مشکلات و مسائلی که دانش آموزان با آن مواجه هستند، این است که در ایام امتحانات ترم به چه شیوه ای (تستی یا تشریحی) درس بخوانند یا اینکه بعد از مطالعه به صورت تستی کار کنند.

1-دی ماه یک توفیق اجباری

بسیاری از دانش آموزان فکر می کنند که پیش آمدن ایام امتحانات به برنامه مطالعاتی آنان، به منظور آمادگی برای کنکور خدشه وارد می کند، در صورتی که این طور نیست و شما با تلاش بسیار در ایام امتحانات می توانید گام هایی موثر، برای موفقیت در کنکور نیز بردارید؛ زیرا در زمان امتحانات معمولاً مدارس تعطیل است و فرصت بیشتری برای یادگیری وجود دارد و انگیزه دانش آموزان در این ایام، بیشتر است؛ پس بیشتر تلاش می کنند. همچنین در دوره امتحانات، خود برنامه امتحانی، یک برنامه متمرکز آموزش در اختیار دانش آموزان، قرار می دهد؛ پس دانش آموزان به صورت متمرکز تر درس می خوانند؛ از طرف دیگر، عادت افزایش ساعت مطالعه و زیاد درس خواندن نیز از حسن های این دوره است. این بهترین فرصت است که دانش آموزان ساعت مطالعه بالای خود را افزایش داده و در نیمسال دوم هم حف کنند. به همبن دلیل، شما دانش آموزان عزیز می توانید از این دوره تقریباً سه هفته ای بخوبی استفاده کرده و بسیاری از مباحث درسی را به طور کامل یاد بگیرید.


2-تضمین موفقیت با برنامه ریزی

هر قدمی که توسط شما داوطلبان عزیز برای کنکور برداشته می شود، حتماً باید توام با برنامه ریزی باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که برنامه ریزی به هدف شما جهت می دهد و از اتلاف وقت و انرژی شما جلوگیری می کند. ایام امتحانات دی ماه هم از این موضوع مستثنی نیست. برای یک برنامه ریزی خوب و حساب شده در این ایام، شما باید بطور مشخص بدانید که در این دوره چه کاری درست است تا آن را انجام دهید و سپس برای این اولویت های خود، با توجه به اطلاعات و توانخود در درس های مورد نظر، برنامه ریزی کنید؛ به طور مثال:


الف- کتاب درسی را با دقت بخوانید و روی تک تک کلمات تمرکز کنید؛
ب- جزوه معلم را مطالعه کنید؛
پ- مثال های حل شده کتاب درسی را چند بار حل کنید؛
ت- تست های اصلی آن مباحث را حل کنید. تست ها اصلی، سوالات آزمون سراسری سال های گذشته؛
ث- یک زمان بندی مشخص برای حل تست های بیشتر از هر درس پس از امتحان آن درس داشته باشید؛ مثلاً در درس زیست شناسی برای هر روز پس از امتحان 10 تست از آن مباحث را در نظر بگیرید.


به خاطر داشته باشید که برنامه ریزی باید فردی باشد. هر دانش آموز پس از شناخت نقاط قوت و ضعف خود، به طور ویژه بر اساس شرایط شخصی خود، تصمیم گیری می کند که چه میزان از زمان خود را صرف مطالعه تشریحی و چه زمان را صرف مطالعه تستی یا حتی چه میزان از زمان خود را صرف مرور دروس پایه نماید. هیچ کس بهتر از ما شرایط فردی خود را نمی داند و هی کس بهتر از ما نیاز های مقطعی مان را نمی شناسد؛ پس حتماً بعد از گرفتن راهنمایی های تخصصی از معلمان و مشاورانتان، به درون خود نظر کنید و بهترین برنامه را برای خودتان طراحی کنید.

3-جای تستی و تشریحی خواندن در ایام امتحانات

بسیاری از دانش آموزان کنکوری گمان می کنند، که ایام امتحانات دی ماه، به دلیل اینکه در بردارنده امتحانات تشریحی است، باعث می شود تا وقت داوطلب بیهوده از بین برود. این موضوع، یک تصور اشتباه است؛ زیرا اگر چه مطالعات تستی، بیشتر روی نکات تکیه دارندو مطالعه تشریحی، بیشتر روی کلیات، اما باید بدانید برای تست زدن، دانستن همان کلیات لازم است؛ از طرف دیگر در سالهای اخیر، تغییرات زیادی در کنکور اتفاق افتاده و توجه ویژه ای به یادگیری مفاهیم از طریق کتاب های درسی، به عنوان مهم ترین منبع طرح سوالات کنکور، شده است.به همین دلیل، تشریحی خواندن دانش آموزان از طریق کتاب های درسی تاثیر شگرفی در بهبود یادگیری آنها داشته است.

در ایام امتحانات، خوب درس خواندن از کتاب درسی، نتیجه کار در کنکور را بهبود می بخشد؛ به علاوه، بارها دیده شده است که دانش آموزان در کنکور در پاسخ دادن به سوالات ساده نیز دچار اشتباهات قابل توجهی می شوند. این موضوع نشان می دهد که آنها به کتاب درسی و مفاهیم پایه ای توجه کافی نکرده اند. یکی از راه های حل این مشکل، در ایم امتحانات است. اگر شما در روزهای امتحان و در مطالعه هر درسی بخوبی در مطالب عمیق شوید، مطمئن باشید که بخش بزرگی از مشکلات شما در تست زنی در کنکور در همان درس ها از بین خواهد رفت.


مطالعه تشریحی برای امتحانات، تفکر گشتالتی را تجسم می بخشد. دانش آموزانی که در طول ماه ها به یادگیری نکته ها پرداخته و اجزا را به ذهن سپرده اند، حالا با مطالعه تشریحی، فراگیری تعریف ها، نام بردن و توضیح آنها و دلیل آوردن ها به جامعیت فکری و یادگیری گشتالتی نزدیک می شوند. در واقع در ایم امتحانات، چون توجه دانش آموزان به شیوه یادگیری تشریحی است، کیفیت آموزش را در آنان افزایش می دهد.

4-خلاق باشید

یکی از دلایلی که بسیاری از دانش آموزان فکر می کنند مطالعه در ایام امتحان، کمکی به کنکور آنها نمی کند، این است که مطالعه دروس را صرفاً برای پاسخ دادن به سوالات و به اصطلاح به صورت شب امتحانی انجام می دهند. اینموضوع باعث می شود تا بخش زیادی از مطالب فراموش شده و در کنکور مورد استفاده قرار نگیرد؛ اما در این میان، داوطلبانی نیز هستند که با خلاقیت، از این لحظات به نحو احسن استفاده می کنند. شما هم سعی کنید که خلاق باشید؛ مثلاً در زمان امتحانات، درس های امتحانی را که در پیش دارید محور اصلی قرار دهید و بیشتر به آنها بپردازید، اما بخشی را هم با توجه به شرایط خو
در برنامه به تست زدن درس ها یا مطالعه دروس پایه در حد امکان اختصاص دهید. البته به خاطر داشته باشید که برای خلاق بودن، ابتدا باید استراتژی ها مشخص شود و شما بتوانید بعضی از تصمیم ها را برای خودتان بگیرید؛ ضمناً این نکته هم مهم است که بدانید شرایط شما در آن درس چگونه است و چقدر وقت دارید و چه کارهایی را برای موفقیت در امتحان آن درس باید انجام دهید. وقتی به همه این سوالات پاسخ دادید، می توانید زمانی را هم به کارهای مطالعاتی غیر امتحان اختصاص دهید.

5-جای تست در دوره امتحانات

بسیاری از داوطلبان، هنگام مطالعه هر مبحث یا درس یا در پایان هفته یا در زمان مرور یک درس، بخشی از وقت و زمان مطالعه را به تست زنی اختصاص می دهند. با توجه به اینکه امتحانات، بیشتر به صورت تشریحی برگزار می شود، این سوال برای بیشتر داوطلبان به وجود می آید که اگر مطالعه دروس در این دوره به موفقیت ما در کنکور کمک می کند، پس جای تست زنی در این زمان کجاست.
باید اشاره کرد که تست زنی در مباحثی از دروس که در امتحان می آید به شما کمک می کند تا از طرفی، خود را به شیوه کنکوری هم بسنجید و از طرف دیگر، خود را به شیوه کنکوری هم بسنجید و از طرف دیگر، از مطالعه مجدد آن مباحث تا حد زیادی بی نیاز شوید. بهترین کار در این دوره، مطالعه درس های امتحانی و حل تعدادی تست پس از مطالعه مباحث هر درس، مطالعه کتاب، جزوه و حل مسائل تشریحی است.

6-از وقتتان به صورت بهینه استفاده کنید

در این ایام، شما عزیزان، فرصت مطالعه زیادی به واسطه تعطیلات ایام امتحانات ترم دارید و با توجه به این فرصت خیلی خوب می توانید چالش ها و مشکلاتی را که درس های امتحانی داشته اید اصلاح کنید. اگر در این مباحث تسلط دارید، می توانید با احتیاط، دروس پایه را نیز درس به درس در برنامه خود قرار دهید. البته پیشنهاد می شود که دروس پایه مرتبط در کنار درس های امتحانی مطالعه گردد؛ به عنوان مثال، در درس فیزیک، مبحث سینماتیک با هم مطالعه شود؛ در ضمن دانش آموزان می توانند دروس پایه غیر مرتبط را هم در صورت داشتن وقت و نیاز مطالعه در مواقع خستگی به عنوان زنگ تفریح داشته باشند.

7-دی ماه و پیش خرید رتبه ها

با توجه به اینکه در حال حاضر، نمره معدل کل در کنکور دارای ضریب تاثیر است.بنابر این، نحوه مطالعه شما ونمره ای که در هر درس در امتحان می گیرید به نوعی در رتبه کنکور شما هم موثر است؛ پس شما عزیزان، نه تنها نباید به امتحانات به چشم یک مزاحم برای مطالعه کنکوری خود نگاه کنید، بلکه باید به عنوان یک فرصت تا جایی که امکان دارد از این شرایط برای بهتر کردن معدل خود و به طور ضمنی رتبه تان در کنکور بهره بگیرید.

8-پدر و مادرها! شرایط را درک کنید

پدر و مادر های عزیز! حتماً باید توجه داشته باشید که دانش آموزان کنکوری برای موفقیت در امتحانات و کنکور در شرایط خاصی هستند وممکن است که استرس و اضطراب ناشی از امتحانات و کنکور در این دوره، فشار دو چندانی را به فرزند کنکور شما وارد کند؛ پس سعی کنید که او را درک کرده و در هر فرصتی با امید دادن و دلگرمی بخشیدن به وی، برای هر چه بهتر طی شدن این مرحله به او کمک و یاری رسانید .
در پایان، توجه همه شما عزیزان را به نکات زیر نیز جلب می کنیم:


1- تشابه سوال های کنکوری با کتاب درسی را مورد نظر قرار دهید.
2- پتانسیل سوال های کتاب درسی و مفاهیم آن را برای طرح تست، با دقت بررسی کنید.
3- تست ها را بدون در نظر گرفتن گزینه ها و به عنوان سوال تشریحی حل کنید.
4- فراموش نکنید که مرز بین تست و سوال تشریحی در سال های اخیر کم رنگ شده است.
بسیاری از مطالبی که در ایام امتحانات دی ماه مطالعه می کنید، سهم قابل توجهی در بودجه بندی سوالات دارند؛ پس فرصت طلایی مطالعه آنها را از دست ندهید.
5- درصد قابل توجهی از سوالات کنکور از متن، مثال، تمرین، پرسش، فعالیت و تصاویر کتاب درسی است؛ بنابراین، لازم است که در همه موارد کتاب درسی تمرکز کنید.
6- در هنگام مطالعه برای امتحان، اولویت با تسلط پیدا کردن بر مطالب تشریحی است. اگر تسلط بر مطالب مفهمومی و تشریحی داشته باشید، می توانید به تست ها پاسخ دهید، اما عکس این قضیه اشتباه است.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: علی سرمدی