تبیان، دستیار زندگی
قتل، کشتار، درگیری ها و منازعات طایفه ای و مذهبی ویژگی های جدایی نشدنی قاره آفریقا و کشورهای آن است، اما در این میان «نیجریه»، کشوری واقع در غرب آفریقا حکایتی دیگر دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست های پشت پرده کشتار شیعیان مظلوم نیجریه

قتل، کشتار، درگیری ها و منازعات طایفه ای و مذهبی ویژگی های جدایی نشدنی قاره آفریقا و کشورهای آن است، اما در این میان «نیجریه»، کشوری واقع در غرب آفریقا حکایتی دیگر دارد.

اخباریه- بخش سیاست تبیان
کشتار شیعیان نیجریه

اگر بخواهیم، درباره نیجریه بنویسیم، باید آن را با ۱۷۰ میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین کشور قاره آفریقا و بزرگترین تولید کننده نفت در قاره سیاه به شمار می آید و بزرگترین جمعیت سیاه پوستان جهان را در خود جای داده است.
پیشینه تاریخی نیجریه دست کم به ۹ هزار سال پیش از میلاد بازمی گردد و از این حیث دارای پیشینه کهن در تاریخ بشری است. تحقیقات نشان می دهد، در این کشور بیش از 350 نژاد و 250 زبان و 150 دین و آیین وجود دارد و همین تنوع و کثرت گرایی دینی، نژادی، طایفه ای و زبانی مهمترین عامل بازدارنده در مسیر ثبات و استقرار این کشور بوده است.
50 درصد و بنابر اظهار برخی منابع غیر رسمی 70 درصد مردم نیجریه مسلمان هستند و «هوسا»، «ایبو» و «یوربا» سه قبیله بزرگ و اصلی این کشور می باشند که اولی مسلمان و دو قبیله دیگر دارای اکثریتی مسیحی هستند.
«کودتا» و «انقلاب» جزیی جدایی ناپذیر از نیجریه است و با تاریخ سیاسی این کشور عجین شده، به گونه ای که از زمان استقلال در سال 1960 میلادی از انگلیس تاکنون شاهد ده ها کودتا بوده است، به گونه ای که کمتر رئیس جمهوری را می توان در این کشور یافت که مدت زمامداریش را به اتمام رسانده باشد.
جنگ ها و منازعات داخلی در نیجریه تنها قبایل را شامل نمی شود، بلکه هریک از قبایل این کشور نیز در داخل با اختلافات و شکاف هایی مواجه هستند که زمینه را برای بهره برداری خارجی و نفوذ بیگانگان فراهم کرده است.
در میان مسلمانان نیجریه اقلیتی شیعی نیز وجود دارد که آمار دقیقی از جمعیت آنها در دست نیست، اما برآورد می شود، جمعیت شیعیان نیجریه بالغ بر 2 تا 4 میلیون نفر باشد.
اسلام قرن دهم میلادی و مسیحیت اواسط قرن 19 میلادی پای به نیجریه گذاشت، اما تشییع در سال 1980 میلادی توسط شیخ «ابراهیم زکزاکی» وارد نیجریه شد و آنگونه که خود می گوید: شخصیت حضرت امام (قدس سره) بر مردم نیجریه تأثیر بسزایی داشت و درحالی که ابتدا پیروان امام در نیجریه انگشت شمار بودند، اکنون به میلیون ها نفر می رسد.

شیعیان نیجریه بارها و بارها قربانی تسویه حساب ها و منازعات طایفه ای و مذهبی به راه انداخته شده از سوی آمریکا و غرب شده اند که تنها درپی تحقق منافع خویش در این کشور هستند و جدیدترین جنایت از این دست حمله ارتش نیجریه به منزل شیخ «ابراهیم الزكزاكی» بود

شهر «زاریا» در ایالت «کادونا»، واقع در شمال نیجریه مهمترین کانون شیعیان این کشور است، افزون بر آن دو ایالت كانو و سوكوتو نیز از دیگر مناطق شیعی نشین نیجریه شمرده می شود.
دین اسلام که در میان مسلمانان نیجریه دارای ریشه های عمیقی است، آنها را ملزم به اجرای احکام و شریعت اسلامی می کند و در این بین انتشار پدیده هایی مانند فساد، فقر، بی سوادی و بیکاری و به موجب آن شیوع ناهنجاری های اجتماعی همچون سرقت، غصب، غارت و انتشار بیماری ایدز، این باور را در مسلمانان نیجریه ایجاد کرده که تنها راه نجات و رهایی اجرای شریعت اسلامی است و این به شدت قبایل مسیحی این کشور را نگران می کند.
افزون بر آن مسیحیان نیجریه از گسترش نفوذ مسلمانان که اکثریت جمعیت را تشکیل می دهند و قدرت گیری آنها نگران هستند، به همین دلیل راه حل را در دور کردن مسلمانان از قدرت، جلوگیری از تحقق خواسته های آنها، ایجاد اختلاف بین آنها و به جان هم انداختن آنان ملاحظه کرده اند.
گروه تکفیری «بوکو حرام» از جمله ابزارهای قبایل مسیحی برای فتنه انگیزی در میان مسلمانان است که تاکنون هزاران نفر را قربانی افکار و اندیشه های خویش کرده است.
آنچه در سال های اخیر آمریکا و هم پیمانان غربی و عربی اش در حاشیه خلیج فارس را در نیجریه به وحشت انداخته، گسترش پدیده تشیع در نیجریه به ویژه در میان جوانان است که آن را در چارچوب مقوله صدور انقلاب اسلامی به کشورهای جهان و نفوذ ایران در قاره آفریقا ملاحظه می کنند.به همین دلیل شیعیان نیجریه بارها و بارها قربانی تسویه حساب ها و منازعات طایفه ای و مذهبی به راه انداخته شده از سوی آمریکا و غرب شده اند که تنها درپی تحقق منافع خویش در این کشور هستند و جدیدترین جنایت از این دست حمله ارتش نیجریه به منزل شیخ «ابراهیم الزكزاكی» بود.
نیروهای ارتش نیجریه صبح روز شنبه با یورش به حسینیه «بقیه الله» شهر «زاریا» پیکر یکی از شهدای حمله اخیر بوکو حرام به اهالی زاریا را به گلوله بستند تا در نتیجه آن 30 نفر آسیب دیدند.
بنابر گزارش ها، در این حمله مسلحانه 7 نفر در دم جان باختند و 4 نفر دیگر نیز به دلیل امتناع ارتش از رساندن آنها به بیمارستان جان خود را از دست دادند. همچنین گفته شده که این حمله ارتش نیجریه که از شب شنبه آغاز شد و تا صبح یک شنبه ادامه داشت، بیش از 12 نفر از یاران شیخ «ابراهیم الزكزاكی» به شهادت رسیدند.
یکی از دلایل یورش ارتش نیجریه به خانه شیخ «ابراهیم الزكزاكی» بی تردید انتقادات شدید وی از دولت این کشور در قضایای مربوط به فساد سیاسی، رابطه با رژیم صهیونیستی، مبادله اطلاعات با دستگاه های این رژیم و رابطه بوکو حرام با برخی از فرماندهان رده بالای ارتش نیجریه ملاحظه کرد و به نظر می رسد، دولت مرکزی با متهم کردن شیعیان زاریا به تلاش جهت ترور رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه زمینه این جنایت را فراهم نمود.
یک منبع نزدیک به شیخ الزكزكی که به دلایل امنیتی خواستار عدم افشای هویت خود شد، دلیل جنایت اخیر ارتش نیجریه را افزایش محبوبیت و پیام وی برای مردم این کشور می داند که مشارکت بیش از 5 میلیون نفر در مراسم اربعین حسینی در شهر زاریا (در حسینیه بقیة الله) را به دنبال داشت.
این فعال نیجریایی توضیح داد: این تجمع بعد از اربعین در کربلا، بزرگ ترین تجمع در دنیاست و اتهام حمله به کاروان رئیس ستاد مشترک ارتش صرفا بهانه ای برای حمله به شیخ است.
حسینیه «بقیة الله» شهر زاریا امسال در روز اربعین حسینی شاهد باشکوه ترین راهپیمایی و تجمع شیعیان بود. منابع آگاه افشا کردند: ارتش نیجریه در حمله به منزل شیخ الزکزاکی از نیروهای سلفی وهابی استفاده کرده است.
جنبش اسلامی نیجریه در بیانیه ای با بیان اینکه این یورش خونین از قبل برنامه ریزی شده بود، تاکید کرد که این اولین باری نیست، جنبش اسلامی نیجریه مورد حمله قرار می گیرد، بلکه سال گذشته و در جریان راهپیمایی روز جهانی قدس نیز نیروهای امنیتی این کشور به روی تظاهر کنندگان آتش گشوده و 33 نفر از جمله 3 فرزند شیخ «ابراهیم الزكزكی» را به شهادت رسانده و فرزند چهارم وی را نیز زخمی کردند.
در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به محل اقامت شیخ «ابراهیم زکزاکی»، چندین عضو ارشد این جنبش از جمله شیخ محمد توری، دکتر مصطفی سعید، ابراهیم عثمان و جمی گلیما به شهادت رسیدند.
«زینت ابراهیم»، همسر شیخ زکزاکی و سید علی پسر وی نیز در میان شهدای این حمله مشاهده می شوند. درحالی که ارتش نیجریه پس از آتش زدن منزل شیخ زکزاکی و تخریب بخش هایی از آن، شماری از افراد همراه شیخ را کشته و او را بازداشت کرد، در حالی که به گفته سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه اطلاعی از وی و وضعیت جسمانی اش در دست نیست.

کشتار شیعیان نیجریهکشتار شیعیان نیجریهکشتار شیعیان نیجریهکشتار شیعیان نیجریهکشتار شیعیان نیجریهکشتار شیعیان نیجریهکشتار شیعیان نیجریهکشتار شیعیان نیجریهکشتار شیعیان نیجریهکشتار شیعیان نیجریهکشتار شیعیان نیجریهکشتار شیعیان نیجریه