تبیان، دستیار زندگی

تستوسترون، عامل مسیریابی خوب مردها

اگر آقایان به راحتی مسیر و آدرس مورد نظرشان را پیدا می‌کنند، به دلیل دارا بودن هورمون جنسی مردانه‌شان، یعنی هورمون تستوسترون است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

 هورمون جنسی، هورمون  مردانه‌، هورمون تستوسترون ،

همیشه این باور وجود داشته است که آقایان قدرت جهت‌یابی بالاتری نسبت به خانم‌ها دارند و در این امر موفق‌تر هستند. اما این مسئله ربطی به مغز آنها و باهوشی‌شان ندارد، بلکه این توانمندی به دلیل دارا بودن یک هورمون است.

نتایج پژوهشی که در مجله‌ی پزشکی Behavioural Brain Research به چاپ رسیده است نشان می‌دهد این حس جهت‌یابی مدیون هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که آقایان و خانم‌ها از بخش های متفاوتی از مغز برای جهت‌یابی استفاده می‌کنند. آقایان بیشتر از هیپوکامپ و خانم‌ها از نشانه‌های بصری برای جابجایی و رسیدن به مقصد کمک می‌گیرند

محققان دانشگاه علم و تکنولوژی نروژ بررسی‌هایی روی 18 مرد و 18 زن داوطلب انجام دادند. آنها از داوطلب‌ها درخواست کردند که در یک بازی مجازی پرپیچ و خم، مسیر خود را با کمک عینک‌های سه بعدی پیدا کنند.

در این تلاش برای جهت‌یابی، محققان ام آر آی فعالیت مغزی شرکت کننده را بررسی کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که آقایان بهتر از خانم‌ها در این مسیر قدم گذاشته و دو برابر بهتر از جنس مخالف خود مسیر خود را در چهار جهت شمال، جنوب، شرق و غرب پیدا کردند.

به عقیده‌ی محققان حس جهت‌یابی مردها بهتر از خانم‌ها است و آنها با سرعت بیشتری به مقصد خود می‌رسند.

تستوسترون مردها را به مقصد می رساند

در دومین بررسی، محققان به 21 زن هورمون تستوسترون و به 21 زن دیگر داور نما دادند. آنها متوجه شدند خانم‌هایی که هورمون جنسی مردانه دریافت کرده بودند، در جابجایی و جهت‌یابی موفق‌تر عمل کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که آقایان و خانم‌ها از بخش‌های متفاوتی از مغز برای جهت‌یابی استفاده می‌کنند. آقایان بیشتر از هیپوکامپ و خانم‌ها از نشانه‌های بصری برای جابجایی و رسیدن به مقصد کمک می‌گیرند.

از آنجایی که نشانه‌های جغرافیایی یکی از نخستین علائم بیماری آلزایمر است، این پژوهش به محققان کمک می‌کند تا دلیل پیشرفت سریع این بیماری را در خانم‌ها بهتر متوجه شوند، چون امکان دارد این مسئله به هورمون های جنسی مربوط شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.