تبیان، دستیار زندگی

دردسرهای زیادی هورمون استروژن در زنان

استروژن‌ها گروهی از هورمون‌ها هستند که نقش موثری در تولیدمثل و روابط جنسی طبیعی خانم‌ها دارند. این هورمون‌ها همچنین روی ارگان‌هایی مانند دستگاه ادراری، سیستم قلب و عروق، استخوان‌ها، سینه‌ها، مغز، ماهیچه‌های لگن، موها و ناخن‌ها تاثیر دارند. برای اینکه سلامت تمام ارگان‌های بدن حفظ شود، نیاز به سطح کافی و مناسب استروژن در بدن است. در این مطلب اثرات استروژن زیاد در بدن و روش‌های مقابله با آن را عنوان می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هورمون زنانه

 

قاعدگی نامرتب و دردناک

اکثر خانم‌ها اغلب از قاعدگی های دردناک و نامنظم رنج می برند. با وجود اینکه اکثر متخصصان این مسئله را مشکل جدی و حاد نمی دانند، اما واضح است که چنین شرایطی زندگی خانم‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع خانم‌ها می خواهند دلیل بروز این مشکل و راه حل های آن را بدانند. باید بدانید که میزان بالای استروژن در بدن یکی از عوامل اصلی بروز اختلالات قاعدگی است.

فتق هیاتوس و اسیدیته‌ی بدن

فتق هیاتال یا هیاتوس به معنی ورود قسمتی از معده به درون قفسه‌ی سینه از طریق هیاتوس یا شکافت مری موجود در دیافراگم معده است. افزایش میزان استروژن بدن (به عنوان مثال در دوران بارداری یا در حین مصرف قرص‌های ضدبارداری) باعث می‌شود که خانم‌ها به طور موقت از مشکلاتی مانند حساس شدن عضله‌ی هیاتوس مری رنج ببرند. این مشکل نیز باعث تولید اسید زیاد در معده و ریفلاکس می‌شود.

در حالت کلی استروژن زیاد باعث مسدود شدن دفع صفرا شده و مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند. بخصوص اگر برنامه غذایی فرد مناسب نباشد، این مشکلات چند برابر می‌شود.

خانم‌هایی که به مدت طولانی قرص‌های ضدبارداری می‌خورند در معرض افزایش زیاد میزان استروژن قرار دارند، چون این هورمون جزیی از ترکیبات قرص‌های ضدبارداری است

 

اضطراب و تحریک پذیری

اختلالات عصبی و مشکلات روحی و احساسی نیز ممکن است در نتیجه میزان زیاد استروژن بروز کند. روشن است که این مشکلات در اثر عوامل متعددی باشد، اما با این حال لازم است که مراقب میزان استروژن بدن نیز بود. استروژن زیاد در بدن باعث بروز تغییرات زیادی در سیستم عصبی می‌شود. یعنی در طول تخمک‌گذاری و روزهای قبل و بعد از شروع قاعدگی، نوسانات روحی و روانی ایجاد می‌شود.

مشکلات باروری

اگر بیش از یک سال است که تصمیم به بارداری گرفته اید و هنوز موفق نشده اید، احتمالا یکی از علل آن میزان بالای استروژن بدن تان است. بهتر است این هورمون بدن مورد بررسی قرار بگیرد، بخصوص اینکه سابقه‌ی قاعدگی های نامنظم و دردناک نیز داشته باشید و یا قرص‌های ضدبارداری مصرف کرده اید.

یبوست

یبوست یکی از مشکلات رایج در بین همه‌ی مردم است. این مشکل در طولانی مدت به بروز بیماری های دیگر منجر می‌شود. ممکن است که یکی از عوامل ابتلا به یبوست میزان استروژن بالا باشد. اگر در دوران غیر از پریود دچار یبوست هستید، می تواند یکی از نشانه‌های میزان بالای استروژن باشد. چون در طول دوره‌ی قاعدگی میزان استروژن به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند، یبوست از بین می رود. اما بعد از پایان این دوره، دوباره یبوست بدون هیچ دلیل مشخصی بروز می‌کند.

میگرن و دردهای مفصلی

سردرد و دردهای مفصلی از جمله علائم استروژن بالا در بدن هستند. گاهی با مصرف برخی داروها، بهبودی در این دردها حاصل می‌شود، اما همیشه مشکل به قوت خود باقی است.

مصرف قرص‌های ضدبارداری عامل افزایش استروژن

خانم‌هایی که به مدت طولانی قرص‌های ضدبارداری می‌خورند در معرض افزایش زیاد میزان استروژن قرار دارند، چون این هورمون جزیی از ترکیبات قرص‌های ضدبارداری است. هر چه مدت زمان مصرف قرص‌های ضدبارداری طولانی‌تر باشد، امکان اینکه تعادل هورمون های بدن دچار اختلال شود بیشتر است.

استروژن زیاد در بدن باعث بروز تغییرات زیادی در سیستم عصبی می‌شود. یعنی در طول تخمک‌گذاری و روزهای قبل و بعد از شروع قاعدگی، نوسانات روحی و روانی ایجاد می‌شود.

 

مصرف زیاد سویا عامل افزایش استروژن

در اکثر مطالب مربوط به تغذیه، توصیه‌ی زیادی به مصرف سویا می‌شود، چون این ماده‌ی غذایی جایگزین مناسبی برای گوشت محسوب می‌شود. به همین دلیل بخصوص در ده سال اخیر، مصرف سویا و محصولات تهیه شده از آن در بین خانم‌ها افزایش چشمگیری داشته است. با این حال باید بدانید که سویا حاوی میزان زیادی فیتو استروژن یا همان استروژن گیاهی است. خانم‌هایی که رژیم های گیاهخواری دارند، در مصرف این ماده‌ی غذایی دچار افراط می‌شوند که به نفع سلامتی آنها نیست، چون سویا اغلب جزو محصولات تراریخته است.

چگونه می توان میزان استروژن بدن را کاهش داد؟

برای کاهش طبیعی میزان استروژن بدن، بهتر است توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

- کاهش یا حذف مصرف گندم، قند، گوشت قرمز، شیر سویا، قهوه، نوشیدنی‌های شیرین و شیرین کننده‌های مصنوعی.

- پرهیز از مصرف دخانیات و الکل.

- مصرف گاه‌به‌گاه یک عدد مکمل ویتاگنوس یا گیاه پنج انگشت. این گیاه باعث کاهش میزان استروژن می‌شود.

- افزودن ریشه‌ی گیاه ماکا maca یا پودر آن به برنامه‌ی غذایی، به عنوان مثال در اسموتی‌ها یا آب میوه‌ها.

- مراقبت از کبد با روش‌های درمانی طبیعی.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.