تبیان، دستیار زندگی
وقتی صحبت از آشنایی های اینترنتی می شود، همه نگاه ها به سمت روابط ناکام و بی سرانجام می رود اما در این روزگار خیلی ها را می بینیم که مبدا آشنایی و ازدواجشان را اینترنتی اعلام می کنند. این آشنایی ها الزاما با شکست مواجه نمی شوند اما حساسیت های بسیار بالایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بله گفتن پشت لپ تاپ

وقتی صحبت از آشنایی های اینترنتی می شود، همه نگاه ها به سمت روابط ناکام و بی سرانجام می رود اما در این روزگار خیلی ها را می بینیم که مبدا آشنایی و ازدواجشان را اینترنتی اعلام می کنند.

فراوری: فاطمه ایمانی - بخش کلوب ازدواج تبیان
ازدواج اینترنتی ، قلب ، عشق

این آشنایی ها الزاما با شکست مواجه نمی شوند اما حساسیت های بسیار بالایی دارند که آنها را پرخطرتر از ازدواج های سنتی یا شکل گرفته در فضای واقعی می کند.

کوپر در سال 1998 در مقاله ای با عنوان «میل جنسی و اینترنت: موج سواری در هزاره جدید» نوشت که اینترنت سه خصوصیت اصلی دارد که آن را برای کاربرانش جذاب می کند. چون هرکدام از این ویژگی ها در زبان انگلیسی با حرف A آغاز می شوند، او اینترنت را (موتور دارای A 3) نامید.
کارکردهای سه گانه اینترنت از نظر کوپر عبارتند از: دسترسی پذیری (Accessibility)، قابلیت خرید (Affordability) و گمنامی (Anonymity). به خاطر این ویژگی هاست که سفر در دنیای مجازی اینترنت آسان، ارزان، دردسرساز و البته بسیار جذاب و سرگرم کننده است. از این رو به ازدواج اینترنتی همه جا و به ویژه در فرهنگ های دینی، سنتی و خانواده مداری مانند فرهنگ ما با تردید و بدبینی برخورد می شود.

برای اینکه مطمئن شوید از نظر ملاک های ظاهری و فردی، صفات شخصیتی و زمینه های خانوادگی مناسب  هم هستید، ضروری است به مشاوری آگاه و با تجربه که تسلط و تجربه ای در به کاربردن آزمون های شخصیتی دارد مراجعه کنید

بزرگترهای خردمند و نگران از خود می پرسند: کسی که پا در این وادی پر رمز و راز و وسوسه برانگیز می گذارد، چه پیشینه اجتماعی دارد و از چه میزان سلامت اخلاقی برخوردار است؟ اطلاعاتی که از خود می دهد تا چه اندازه بی پیرایه و درست است؟ بعد از ازدواج چقدر می تواند به همسر خود که با او در دنیای اغلب ناسالم اینترنت و آن هم اتفاقی آشنا شده است اعتماد کند؟ آیا این آزادی بدون مهار برای پرسه زدن در دنیای مجازی، نشانگر ناتوانی اراده فرد و نبود روش تربیتی مقتدرانه خانواده نیست؟

نقاط ضعف و آسیب ها

آشنایی اینترنتی شاید فرصتی برای شناختن افراد جدید و پیدا کردن شریک زندگی به نظر برسد، اما مشکلاتی دارد که حتما باید حواستان به آنها باشد. این آسیب ها و مشکلات عبارتند از:
۱- سخت بودن راستی آزمایی و بالا بودن امکان اشتباه در شناخت طرف مقابل به دلیل محدودیت ارتباط که فقط نوشتار و حد اکثر صدا است و عدم امکان تحقیق از افراد مرتبط با وی و محل کار و منزل او.
۲- عاشق شدن قبل تحقیق که در اکثر این آشناییها هست مانع شناخت می شود.
۳- گول خوردن به وسیله برخورد فرییکارانه طرف مقابل و ادامه دادن با وعده به ازدواج.
۴- مشکل شدن انتخاب از اولین قدم ها. در ازدواج برخورد چهره به چهره طرفین است که شکل و صورت و نحوه حرف زدن و راه رفتن و برخورد یکدیگر را ملاحظه کنند و این در اینترنت ممکن نیست و چه بسا اگر همدیگر را ببینید، حاضر نباشید حتی یک لحظه هم به تعاملتان ادامه دهد.
۵- رکن ازدواج، اعتماد است که در این نوع آشنایی مشکل می توان اعتماد نمود مگر در صورتی که عاشق شود که خود زمینه به اشتباه افتادن را فراهم می کند.
6- در صورت ازدواج عاشقانه و ندیدن و یا توجیه عیوب طرف امکان اختلاف و جدایی زیاد است.

چه کنیم؟

اگر در یک تعامل اینترنتی هستید و طرفتان می گوید قصد خیری دارد و می خواهد ازدواج کند باید بدانید که:
۱- تکلیف خود و طرف را روشن کند که برای چه ارتباط دارند برای دوستی یا ازدواج، نکته مهم قصد پسر است که واقعا ازدواج است یا سرگرمی یا سرکار گذاری دختر برای سوء استفاده و شناخت این مساله در اینترنت سخت است.

رکن ازدواج، اعتماد است که در این نوع آشنایی مشکل می توان اعتماد نمود مگر در صورتی که عاشق شود که خود زمینه به اشتباه افتادن را فراهم می کند

۲- اگر هر دو برای ازدواج ارتباط اینترنتی دارید با هم رسمی و محترمانه صحبت کنید از شوخی پرهیز کنید و به طور کلی از صحبت هایی که بوی عاطفی می دهد خودداری کنید تا اگر طرف مقابل قصد ازدواج ندارد ادامه ندهد.
۳- سعی کنید در مورد طرف مقابل اطلاعات لازم را کسب کند.
۴- آشنایی اینترنتی به قصد ازدواج نباید زیاد ادامه یابد. هر چه سریعتر تکلیف ارتباط را مشخص کنید. یا قطع شود و یا به خواستگاری کشیده شود.
۵- راستی آزمایی در ضمن شنیدن صحبت های او انجام دهید. از نشانه های راستگویی طرف و قصد ازدواج داشتن او این است که، اگر از او بخواهید رابطه را به سمت علنی شدن و خواستگاری رسمی بکشاند، قبول می کند. اما و اگر نمی آورد و از شما زمان نمی خواهد. تقاضای رفتار جنسی ندارد و با شما با حرمت و حفظ شان و جایگاهتان ارتباط برقرار می کند. اطلاعات داده شده از سوی فرد را باید در دنیای واقعی چک کنید و در صورت بروز تناقض مشکوک شوید و مورد را به او بگویید یا این که رابطه را قطع کنید.

رابطه را هدایت کنید

بکوشید با گفت وگو، مشورت و تحقیق به این پرسش ها پاسخ های روشنی بدهید. در ضمن شما و دوست اینترنتی تان فرض کنید دونفری هستید که در دنیای واقعی برای ازدواج باید با هم آشنا شده اید. برای اینکه مطمئن شوید از نظر ملاک های ظاهری و فردی، صفات شخصیتی و زمینه های خانوادگی مناسب  هم هستید، ضروری است به مشاوری آگاه و با تجربه که تسلط و تجربه ای در به کاربردن آزمون های شخصیتی دارد مراجعه کنید تا او با همکاری شما و والدین تان به نظری درست و اطمینان بخش برسد.

ازدواج اینترنتی متفاوت

البته ازدواج از طریق اینترنت شکل تازه تری هم به خود گرفته است، موسسه تبیان با راه اندازی طرح همسان گزینی سعی کرده است با مشارکت وزارت ورزش و جوانان ازدواج از طریق واسطه ها و مبتنی بر خانواده و اخلاق را با برطرف کردن نقاط خلا و فارغ از آسیب های ازدواج های اینترنتی شیوه ای نو در اندازد. شما می توانید برای آشنایی با طرح همسان گزینی تبیان اینجا را کلیک کنید.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید
برگرفته از: سپیده دانایی، مشاور41


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.